Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toroidion ja Tesla vastaavat: Kangistuuko sähköauto talvella? Kokeile 3D-Teslaa!

Julkaistu 17.10.2015 12:53
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

@niimes

Maailmanlaajuisen sähköautokaupan markkinajohtaja Tesla ja suomalainen Toroidion kommentoivat MTV Autoille talven tuomia haasteita sähköautoilussa.

Moni matkapuhelimia ja muita akkukäyttöisiä laitteita pakkasessa käyttänyt – ja niiden kangistumisen kylmässä havainnut – vetää suoran viivan akkukäyttöisten laitteiden osalta akkukäyttöisiin autoihin.

Selvitimme, kangistuuko sähköauto talvella: kysyimme kahdelta tunnetulta sähköautovalmistajalta kylmien säiden vaikutusta laitteiston toimintaan.

– Kylmyys vaikuttaa akun kestoon, mutta on mahdotonta sanoa kuinka paljon. Muuttujia on niin paljon. Kylmä akku kuluttaa enemmän, mutta lämmetessä kulutus tasaantuu, Teslan Skandinavian-viestintäpäällikkö Esben Pedersen kertoo.

1:14Tesla on testannut autoaan talviolosuhteissa, ja lupaa auton toimivan kylmässäkin moitteetta.

Tesla on testannut autonsa talviominaisuuksia Pohjois-Ruotsissa ja yhtiön mukaan ”auto toimii erinomaisesti” kylmässäkin.

– Suurin akkua kuluttava tekijä on lämmitysjärjestelmä, joka voi kuluttaa jopa viisi prosenttia kapasiteetista. 

Teslan omilla sivuilla on työkalu, jolla voi kokeilla lämpötilan vaihteluiden vaikutuksia auton toimintasäteeseen. Kun lämpöasteita on 20 celsiusasteikolla, kulkee Tesla Model S 85 -malli 439 kilometriä. Kun lasketaan lämpötila kymmenen astetta pakkasen puolelle, väittää työkalu kantomatkan lyhenevän 383 kilometriin.

Kuten polttoainekäyttöisissäkin autoissa, myös Teslaan valittujen vanteiden koko vaikuttaa kulutukseen: mitä suurempi vanne ja rengas, sitä rankempi kulutus.

230615tesla

Suomalaisen Toroidionin luoja: Pakastunut sähköauto on katastrofi

Suomalaista sähköautoa Toroidionia kehittävä Pasi Pennanen tietää pakkasen tuomat haasteet.

– Auto pysyy lämpimänä, kun se on kytketty lataukseen. Mikäli tämä unohtuu ja sähköauto jäähtyy esimerkiksi –30-asteiseksi, se on katastrofi.

Pennasella on mielessään muutama vinkki sähköauton säilyttämiseen kylmissä olosuhteissa.

– Lähtökohtaisesti sähköautoa tulisi säilyttää tallissa. Mikäli tämä ei ole mahdollista, autoa tulee säilyttää latauksessa suojapeitteen alla. Lämpeämiseen ei ole käytettävissä hukkalämpöä, kuten esimerkiksi polttomoottoriautossa.

Toroidion 1MW:n keulasta voi nähdä vaikutteita monista urheiluautomalleista.

Toroidionin isä Pennanen myöntää, että talven tuomat haasteet ovat mittavat.

– Haaste lämmityksen suunnittelussa on aikamoinen. Sähköautoissa hyödynnetään esimerkiksi säteilylämpölähteitä. Ratit, istuimet ja muut lämmitetään akun tai verkkovirrasta saatavan sähkön avulla. Lisäksi sisätiloja voidaan lämmittää ankarissa talviolosuhteissa lisälämmittimellä. Lisälämmittimen energiana voidaan käyttää ympäristöystävällistä biopolttoainetta tai kaasua. 

Tesla ja Toroidion ovat sähköautoja, jotka käyttävät akkuihin varastoitua energiaa sähkömoottoreissaan.

Lisää aiheesta:

Talviajo sähköautolla vaatii totuttelua – tee näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniUskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halkiDiesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"Maahantuoja testasi: Kuinka pitkälle sähkö-Audilla pääsee pakkasessa?Miten sähköauto pärjää pakkasessa? MTV tapasi Teslan edustajan Kemin ainutlaatuisella jääradallaSähköllä vai vedyllä?
AutotLifestyle
Tämä kuva on perinteistä muotoa, mutta sivun yläreunassa voit pyöritellä kolmiulotteista Teslaa!Newspress / Tesla Motors
Toroidion 1 MW on nimensä mukaisesti megawatin, eli noin 1300 hevosvoiman tehoinen.

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja