Mainos

Toroidion ja Tesla vastaavat: Kangistuuko sähköauto talvella? Kokeile 3D-Teslaa!

3D: Tesla Model S

Maailmanlaajuisen sähköautokaupan markkinajohtaja Tesla ja suomalainen Toroidion kommentoivat MTV Autoille talven tuomia haasteita sähköautoilussa.

Moni matkapuhelimia ja muita akkukäyttöisiä laitteita pakkasessa käyttänyt – ja niiden kangistumisen kylmässä havainnut – vetää suoran viivan akkukäyttöisten laitteiden osalta akkukäyttöisiin autoihin.

Selvitimme, kangistuuko sähköauto talvella: kysyimme kahdelta tunnetulta sähköautovalmistajalta kylmien säiden vaikutusta laitteiston toimintaan.

– Kylmyys vaikuttaa akun kestoon, mutta on mahdotonta sanoa kuinka paljon. Muuttujia on niin paljon. Kylmä akku kuluttaa enemmän, mutta lämmetessä kulutus tasaantuu, Teslan Skandinavian-viestintäpäällikkö Esben Pedersen kertoo.

Tesla on testannut autonsa talviominaisuuksia Pohjois-Ruotsissa ja yhtiön mukaan ”auto toimii erinomaisesti” kylmässäkin.

– Suurin akkua kuluttava tekijä on lämmitysjärjestelmä, joka voi kuluttaa jopa viisi prosenttia kapasiteetista. 

Teslan omilla sivuilla on työkalu, jolla voi kokeilla lämpötilan vaihteluiden vaikutuksia auton toimintasäteeseen. Kun lämpöasteita on 20 celsiusasteikolla, kulkee Tesla Model S 85 -malli 439 kilometriä. Kun lasketaan lämpötila kymmenen astetta pakkasen puolelle, väittää työkalu kantomatkan lyhenevän 383 kilometriin.

Kuten polttoainekäyttöisissäkin autoissa, myös Teslaan valittujen vanteiden koko vaikuttaa kulutukseen: mitä suurempi vanne ja rengas, sitä rankempi kulutus.

Suomalaisen Toroidionin luoja: Pakastunut sähköauto on katastrofi

Suomalaista sähköautoa Toroidionia kehittävä Pasi Pennanen tietää pakkasen tuomat haasteet.

– Auto pysyy lämpimänä, kun se on kytketty lataukseen. Mikäli tämä unohtuu ja sähköauto jäähtyy esimerkiksi –30-asteiseksi, se on katastrofi.

Pennasella on mielessään muutama vinkki sähköauton säilyttämiseen kylmissä olosuhteissa.

– Lähtökohtaisesti sähköautoa tulisi säilyttää tallissa. Mikäli tämä ei ole mahdollista, autoa tulee säilyttää latauksessa suojapeitteen alla. Lämpeämiseen ei ole käytettävissä hukkalämpöä, kuten esimerkiksi polttomoottoriautossa.

Toroidionin isä Pennanen myöntää, että talven tuomat haasteet ovat mittavat.

– Haaste lämmityksen suunnittelussa on aikamoinen. Sähköautoissa hyödynnetään esimerkiksi säteilylämpölähteitä. Ratit, istuimet ja muut lämmitetään akun tai verkkovirrasta saatavan sähkön avulla. Lisäksi sisätiloja voidaan lämmittää ankarissa talviolosuhteissa lisälämmittimellä. Lisälämmittimen energiana voidaan käyttää ympäristöystävällistä biopolttoainetta tai kaasua. 

Tesla ja Toroidion ovat sähköautoja, jotka käyttävät akkuihin varastoitua energiaa sähkömoottoreissaan.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.