THL: Lastensuojelun käsittelyajoissa käänne parempaan

LK 9.6.2025 Nalle keinuu yksin leikkipuistossa Helsingissä 12. huhtikuuta 2010.
Kuvituskuvassa nalle keinui yksin leikkipuistossa Helsingissä 12. huhtikuuta 2010.Lehtikuva
Julkaistu 10.06.2025 00:01

MTV UUTISET – STT

Hyvinvointialueet täyttävät lastensuojelun lain velvoitteet aikaisempaa paremmin, tiedottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. 

Lastensuojelun käsittelyajoissa hyvinvointialueilla on tapahtunut käänne parempaan, minkä lisäksi lastensuojelun sosiaalityön keskimääräinen henkilöstötilanne on parantunut.

Koko maassa noin 90 prosenttia lastensuojelun palvelutarpeen arvioinneista valmistui alle lakisääteisen kolmen kuukauden. Puoli vuotta sitten osuus oli 80 prosenttia.

THL:n mukaan käänne parempaan on selkeä, sillä lastensuojelun palvelutarpeen arviointi oli tätä ennen viivästynyt yhä enemmän vuodesta 2021 lähtien.

– Uudet luvut eivät vielä takaa, että lasten ja perheiden asiat hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tärkeä tieto on, että lasten tilanteet saadaan arvioitua lakisääteisessä aikataulussa, THL:n kehittämispäällikkö Johanna Hedman sanoo tiedotteessa.

Palvelutarpeen arvioinnin on valmistuttava kolmen kuukauden aikana, jos lapsella arvioidaan lastensuojelun tarvetta tai lapsi on erityisen tuen tarpeessa.

Lue myös: Äitienpäivänä Marjaana ja Jaana palkitaan työstään kasvattajina - näin he päätyivät sijaisvanhemmiksi

Keskimääräinen henkilöstötilanne parantunut

THL:n mukaan hyvinvointialueilla lastensuojelun sosiaalityöntekijällä oli lokakuussa 2024 keskimäärin 26 lasta asiakkaina. Saman vuoden huhtikuussa vastaava luku oli 28.

Myönteisestä kehityksestä huolimatta laissa määritelty enimmäisasiakasmäärä kuitenkin ylittyy THL:n mukaan valtaosalla hyvinvointialueista. 

Vain Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa, Kainuussa, Keski-Suomessa ja Helsingissä lakisääteinen asiakasmäärä ei ylittynyt.

Vuoden 2024 alusta saakka lain mukaan yhtä sosiaalityöntekijää kohden on voinut olla enintään 30 asiakasta. Aiemmin luku oli 35.

Lue myös: THL: Yhä harvempi lastensuojeluilmoitus johtaa lastensuojelun asiakkuuteen

Parannusta heikoimmilla alueilla

Eniten parannusta on tapahtunut alueilla, joissa tilanne oli aiemmin huono.

THL:n mukaan esimerkiksi puoli vuotta sitten Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä vain puolet lastensuojelun palvelutarpeen arvioinneista valmistui lain määräajoissa. 

Nyt ajoissa valmistui kolme neljästä arvioinnista. Samoilla alueilla aikaisemmin yli puolella lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä ylittyi lakisääteinen asiakasmäärä. 

Nyt tilanne on parantunut ja asiakasmäärien ylitys puolittunut.

Lisäksi Vantaa–Keravalla ja Keski-Suomessa käsittelyajat ylittyivät nyt selvästi harvemmin kuin puoli vuotta sitten.

Valvontaviranomaiset ovat seuranneet henkilömitoitusta ja käsittelyaikojen toteutumista. Puutteista on THL:n mukaan annettu ratkaisuja muun muassa Pirkanmaalle, Satakunnalle ja Keski-Suomelle.

– Hyvästä suunnasta huolimatta tuloksiin on hyvä suhtautua pienellä varauksella. Hyvinvointialueiden on mahdollista optimoida omia lukujaan organisoimalla työ siten, että se näyttäytyy tilastoissa todellisuutta myönteisempänä, THL:n kehittämispäällikkö Martta Forssell sanoo tiedotteessa.

– Uskomme kuitenkin THL:ssä, että hyvinvointialueet ovat halunneet panostaa lasten suojeluun tekemällä pitkäjänteisiä muutoksia, jotka vähentävät lastensuojelun järjestämisen painetta tulevaisuudessa lapsen edun näkökulma edellä.

Lue myös:

THL: Suomi on maailman kärkimaita kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrässä

Lastensuojeluilmoitusten määrät kasvavat, vaikka syntyvyys laskee

Tuoreimmat aiheesta

Lastensuojelu