Tämä toiminto auttaa pidentämään hybridin sähköistä toimintamatkaa jopa 30 prosenttia
Jos hidastuvuusenergiaa osaa hyödyntää ja kerätä talteen oikein, on auton sähköistä toimintamatkaa mahdollista pidentää reippaasti.
Kaikkein uusimmat ja sivistyneimmät hidastuvuusenergian talteenotto-, eli regenerointi- tai rekuperointijärjestelmät pystyvät lisäämään sähköauton tai hybridin toimintamatkaa tyypillisesti 20, jopa 30 prosenttia, mikäli kuljettaja pystyy ottamaan hidastuvuusenergiaa optimaalisesti talteen.
Tähän on useita keinoja:
- Jarrupolkimen käyttö niin, että hidastuvuus on optimaalista, eikä liian nopeaa.
- Hidastuvuuden tehon säätely ohjauspyörän ”vaihdeläpysköjen” kautta, jolloin auto hidastaa kulkuaan tason määrittelemän voiman verran.
- Auton ajoavustimien kautta automaattisesti tapahtuva mahdollisimman optimaalinen hidastaminen, jolloin automatiikka ottaa huomioon esimerkiksi lähestyvän liikenneympyrän, ja hidastaa vakionopeussäätimeen asennetun tasanopeuden alle kohdetta lähestyttäessä.
– Hidastuvuusenergian automatisoitu talteenotto toimii mukautuvan vakionopeussäätimen kautta. Kun auton nopeus hidastuu, lähdetään käyttämään sähkömoottoria jarrutukseen, Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski avaa valmistajan juuri uudistunutta, yhä suuremmassa määrin auton käyttöjärjestelmän tekoälyn ohjaamaa hidastuvuusenergian talteenottojärjestelmää
– Siinä mielessä kyseessä on jarrutusenergian talteenotto mikä mielletään nopeasti hydraulisiin jarruihin, mutta niinhän se ei pelkästään ole. Kuormaa lisätään sähkömoottorille ja sen virta käännetään toisinpäin ja siitä tulee laturi, Koski jatkaa.
Toinen nopeasti mieleen juolahtava seikka meikäläisen rekuperoinnin riittämättömyyteen herää tasaisesta geografiastamme. Saadaanko Suomen vähämäkisestä tiestöstä irti riittävästi regenerointia?
– Varmaan tarpeeksi kyllä, täällä voidaan saada 20–25 prosenttia lisää sähköistä toimintamatkaa pitkällä etapilla. Se on säädettävissä oleva ominaisuus, sähkömoottorin jarrutuksen voimakkuutta voidaan optimoida. Kaikkein voimakkain rekuperaatiomuoto on tarkoitettu vuoristoon, jolloin säästetään myös hydraulisia jarruja, ja saadaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla akkuun virtaa, Koski jatkaa.
Uusimmat
-
16:09
Huomasitko tämän? Pelicansin voittomaalissa kiistanalainen hetki
-
16:05
Suomelle uusi paikka Pariisin olympialaisissa
-
16:01
Yhdysvaltojen talouskasvu jäi ennakoitua hitaammaksi – huolena myös inflaatio
-
16:01
Vieraannuttaminen voi aiheuttaa lapselle trauman: "Vanhemmalta kyllä puuttuu siinä kohtaa empatiakykyä"
-
15:58
Ronnie O'Sullivan jyräsi MM-snookerissa – naulasi myyttisen tilastosaavutuksen
-
15:54
Suomen ennätys parani minuuteilla – upea juoksutulos Italiassa
-
15:29
Liverpool-kapteenilta poikkeuksellinen jyrähdys joukkuekavereilleen
-
15:24
Venäläisiä kirjaharvinaisuuksia varastettu Euroopassa – näin pitkäkyntiset iskivät
-
15:21
Hallitus haluaa kieltää lumen kippaamisen mereen
-
15:15
Johanna Harlin jakoi hellyttävät otokset vauva-arkensa keskeltä
-
15:04
Thaihierojat myivät seksipalveluita Levillä – mainoksissa puhuttiin "uudesta ladystä"
-
14:57
Emil Ruusuvuori palasi tositoimiin – huonosti kävi
-
14:56
Porvoon kirvesmurhaaja haki vapautusta elinkautisesta – oikeus ei taipunut
-
14:55
Kemin sellutehtaan räjähdyksestä sadan miljoonan aukko tulokseen
-
14:53
Hallitus kiristää katujengirikosten rangaistuksia ja selvittää alle 15-vuotiaisiin kohdistuvia pakkokeinoja
-
14:36
Korona- ja influenssarokotuksen saa pian apteekista tai hammaslääkäriltä
-
14:35
Aseman lapset ry:n Heikki Turkka pitää hallituksen nuorisorikollisuustoimia hyvinä – sitten seuraa painava mutta
-
14:33
Toimittajien eettiset ohjeet uudistettiin – tämä kaikki muuttuu!
-
14:27
Asiantuntija Valko-Venäjän oudoista väitteistä: Lukashenka keksii tarinoita – näin vastaa Putin
-
14:22
Jukka Jalonen eri linjoilla kuin Rikard Grönborg – kannanotto törkytilanteeseen
-
Lataa lisää