Tämä toiminto auttaa pidentämään hybridin sähköistä toimintamatkaa jopa 30 prosenttia

1:01
Tältä näyttää Mercedes-Benzin upouusi sähköautomalli EQA, joka saapuu markkinoille jo tulevana keväänä.

Jos hidastuvuusenergiaa osaa hyödyntää ja kerätä talteen oikein, on auton sähköistä toimintamatkaa mahdollista pidentää reippaasti.

Kaikkein uusimmat ja sivistyneimmät hidastuvuusenergian talteenotto-, eli regenerointi- tai rekuperointijärjestelmät pystyvät lisäämään sähköauton tai hybridin toimintamatkaa tyypillisesti 20, jopa 30 prosenttia, mikäli kuljettaja pystyy ottamaan hidastuvuusenergiaa optimaalisesti talteen.

Tähän on useita keinoja:

  • Jarrupolkimen käyttö niin, että hidastuvuus on optimaalista, eikä liian nopeaa.
  • Hidastuvuuden tehon säätely ohjauspyörän ”vaihdeläpysköjen” kautta, jolloin auto hidastaa kulkuaan tason määrittelemän voiman verran.
  • Auton ajoavustimien kautta automaattisesti tapahtuva mahdollisimman optimaalinen hidastaminen, jolloin automatiikka ottaa huomioon esimerkiksi lähestyvän liikenneympyrän, ja hidastaa vakionopeussäätimeen asennetun tasanopeuden alle kohdetta lähestyttäessä.

– Hidastuvuusenergian automatisoitu talteenotto toimii mukautuvan vakionopeussäätimen kautta. Kun auton nopeus hidastuu, lähdetään käyttämään sähkömoottoria jarrutukseen, Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski avaa valmistajan juuri uudistunutta, yhä suuremmassa määrin auton käyttöjärjestelmän tekoälyn ohjaamaa hidastuvuusenergian talteenottojärjestelmää

– Siinä mielessä kyseessä on jarrutusenergian talteenotto mikä mielletään nopeasti hydraulisiin jarruihin, mutta niinhän se ei pelkästään ole. Kuormaa lisätään sähkömoottorille ja sen virta käännetään toisinpäin ja siitä tulee laturi, Koski jatkaa.

Toinen nopeasti mieleen juolahtava seikka meikäläisen rekuperoinnin riittämättömyyteen herää tasaisesta geografiastamme. Saadaanko Suomen vähämäkisestä tiestöstä irti riittävästi regenerointia?

– Varmaan tarpeeksi kyllä, täällä voidaan saada 20–25 prosenttia lisää sähköistä toimintamatkaa pitkällä etapilla. Se on säädettävissä oleva ominaisuus, sähkömoottorin jarrutuksen voimakkuutta voidaan optimoida. Kaikkein voimakkain rekuperaatiomuoto on tarkoitettu vuoristoon, jolloin säästetään myös hydraulisia jarruja, ja saadaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla akkuun virtaa, Koski jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja