Pääseekö tehokkaalla lataushybridillä lähellekään luvattua sähköistä toimintamatkaa, kun lämpömittari näyttää miinusasteita?
Suomi hytisee kylmässä, ja niin hytisevät autotkin.
Paukkupakkaset lisäävät polttomoottorien kulutusta ja syövät tunnetusti myös sähköautojen toimintamatkaa. Molemmissa suurin hävikki tapahtuu käynnistyksen, lämpenemisen ja ensimmäisten kilometrien aikana.
Vaikka valmistajien ohjeiden mukaan sähköä käyttävällä autolla tulisi lähteä liikkeelle akut esilämmitettynä, ei se Suomen olosuhteissa ole läheskään aina mahdollista.
LUE MYÖS: Pakkanen panee auton koville – älä sorru perusmokiin: "Harvinaista ei ole sekään, että..."
Paljonko pakkanen haukkaa sähköistä toimintamatkaa?
Skoda lupaa tuliterälle 245-hevosvoimaiselle Octavia RS iV -lataushybridilleen 61 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan. Vuodenajasta johtuen emme päässeet kokeilemaan tämän paikkansapitävyyttä standardia vastaavissa olosuhteissa, mutta muutamat muut mediat ovat päässeet töpseli-Octavian sporttimallilla kesäkelissä jopa 54–61 kilometriä.