Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä auto voi ajaa miljonäärinkin vararikkoon – vanteet, turbot ja jopa bensatankki uusittava säännöllisesti

0:57Bugatti Chiron vs. taisteluhävittäjä – kumpi vie?Bugatti laittoi Chiron Sport Les Légendes du Cielin viivalle Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale Marine -taisteluhävittäjän kanssa. Auton puikoissa Pierre-Henri Raphanel, hävittäjäpilottina kapteeni Etienne. Katso eeppinen kiihdytyskisa!
Julkaistu 30.09.2021 13:04

Ville Järveläinen

Jos sinulla on 2,5 miljoonaa euroa ylimääräistä, ei sinun kannata missään nimessä ostaa 2,5 miljoonan euron Bugatti Chiron Pur Sportia, koska auton ylläpitäminen ajaisi sinut vararikkoon välittömästi.

Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että hyperauton ylläpitokustannuksia ei voi hyvälläkään tahdolla kuvailla edullisiksi – ja ettei ranskalainen Bugatti ole edes sieltä huokeimmasta päästä.

Olemme kertoneet aiemmin vanhemman Veyronin omistamisen tähtitieteellisistä kustannuksista, joihin lukeutuu muun muassa häiritsevän pitkään kestävä ja suorastaan törkeän hintainen öljynvaihto.

Kuten arvata saattaa, eivät hinnat ole todellakaan laskeneet uuden Chiron Pur Sportin kohdalla.

Lue myös: Kuinka paljon miljoonien arvoisen Bugatti Veyronin ylläpito oikeasti maksaa? Mannyn, 48, avoin tilitys: "Minun kannaltani on ikävää, että omistan useamman kuin yhden"

Käsittämätön huoltolasku neljässä vuodessa

Yksi Bugatti Chiron Pur Sportin onnekkaista omistajista, malesialainen Muhammad Al Qawi Zamani, on valottanut sitä, kuinka paljon 2,5 miljoonaa euroa kustantavan auton ylläpito ja huoltaminen maksaa. Auton huoltohinnoista uutisoi yhdysvaltalainen Carscoops-sivusto, ja tiedot perustuvat Al Qawi Zamanin kertomaan.

Pur Sportin keraamisten etujarrulevyjen ja -satuloiden uusinta kustantaa 50 000 euroa. Jos lisäksi tarvitsee vaihtaa jarrunesteitä ja purkaa jarrut atomeiksi puhdistusta varten, saa siitä maksaa toiset 50 000 euroa. 

Öljynvaihdon hinta on töineen runsaat 21 000 euroa.

Toisin kuin tavanomaisissa autoissa, on Bugatteissa myös vanteet uusittava säännöllisesti. On suositeltavaa, ettei samoilla vanteilla ajettaisi yli 16 kuukautta, vaan ne vaihdettaisiin uusiin runsaan 40 000 euron hintaan.

Vanteiden lisäksi myös renkaat on uusittava 16–18 kuukauden välein. Jos haluaa priorisoida mukavuutta, saa Micheliniltä Pilot Sport PAXit tai Pilot Sport Cup 2 XL:t noin 7 000 euron hintaan, mutta jos on tarkoitus käydä välillä radallakin, kannattaa ottaa pidon maksimointiin tarkoitetut Michelin Pilot Sport Cup 2R -renkaat, jotka on kehitetty juuri Chiron Pur Sportiin. Ne tosin maksavatkin sitten jo reilut 35 000 euroa.

Myös auton neljä Garrett-turboahdinta on uusittava 42–48 kuukauden välein. Itse turbot maksavat yhteensä "vain" 22 000 euroa, mutta samalla tehtävä jäähdytyskanavien uusinta nostaa hinnan 40 000 euroon. Turbojen vaihtamisen jälkeen tarvitaan myös säätöä ja kalibrointia, minkä myötä turbojen uusinnan hintalappu kohoaa lähes 65 000 euroon.

Bugatti suosittelee myös polttoainesäiliön uusimista noin neljän vuoden välein, eikä sekään ole halpaa puuhaa, vaan taas on kaivettava kuvetta runsaan 37 000 euron edestä.

Lue myös: Auton tähtitieteellisen kallis hinta ei ole tae siitä, etteikö valmistusvikoja voisi olla: Bugatti kutsuu takaisin 77 miljoonien hintaista hyperautoa

Jos sattuu syystä tai toisesta tarvitsemaan uuden tuulilasin, niin on varauduttava yli 50 000 euron menoerään. Lasinpyyhkijät sentään maksavat "vain" runsaat 3 000 euroa.

Bugatti suosittelee, ettei autoa käytettäisi tavanomaisessa automaattipesussa, vaan puunaus tehtäisiin käsin ja erikoisvälinein.

Jos autonsa kuitenkin päättää viedä sinne lähihuoltsikan harjalliseen automaattipesuun, niin on hyvä tiedostaa, että auton uudelleenmaalauksesta saa maksaa 50 000 euroa.

On myös syytä muistaa, että ilmoitetut hinnat ovat verottomia. Vieläkö houkuttelee?

Lue myös: Tämä auto on samaan aikaan sekä valmistajan nopein että hitain – samalla rahalla saisit 120 Toyota Corollaa

bugatti chiron pur sport (1)Bugatti Chiron Pur Sport ei ole ihan jokaisen ulottuvilla. Ei, vaikka taskussa olisikin muutama miljoona ylimääräistä.Bugatti

Hyvästä palvelusta saa maksaa

Vaikka auton ylläpitäminen syökin rahaa satojen tuhansien edestä vain muutamassa vuodessa, voi omistaja lohduttautua sillä, ettei hänen tarvitse itse laittaa tikkua ristiin autonsa huollattamiseksi, kunhan on valmis maksamaan lisäpalvelusta.

Palvelun hinta ei ole tiedossa, mutta voit kuvitella sen maksavan jälleen maltaita, sillä siihen sisältyy Bugattin 10-henkinen huoltotiimi, joka matkustaa vaikka maailman ääriin tekemään autollesi huoltotoimenpiteitä juuri silloin kuin tarvitsee.

Bugatti myös tarjoaa jopa 30 pinnan alennuksen parhaimmille asiakkailleen, joilla on ollut aiemminkin ranskalaisvalmistajan autoja. Tarjolla on myös neljän tai jopa 12 vuoden takuuta rajoittamattomilla kilometreillä.

Lue myös: Jos rahasi eivät riitä Bugatti Chiron Sportin ostamiseen, voit liisata sen täysin poskettomalla kuukausimaksulla – älä pyörry käsirahaa maksaessasi

Lähde: Carscoops

Lisää aiheesta:

Saksalaismiehen vetyautoon iski paha vika, mutta todellinen järkytys oli korjauksen hinta – valmistajakin yrittää keksiä vaihtoehtojaJos rahasi eivät riitä Bugatti Chiron Sportin ostamiseen, voit liisata sen täysin poskettomalla kuukausimaksulla – älä pyörry käsirahaa maksaessasiTyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmatKun seuraavan kerran mietit maksoitko renkaistasi liikaa, muista Applen pyytävän 849 euroa tietokoneen alle asennettavista pyöristäKuinka paljon miljoonien arvoisen Bugatti Veyronin ylläpito oikeasti maksaa? Mannyn, 48, avoin tilitys: "Minun kannaltani on ikävää, että omistan useamman kuin yhden"Bugatti Veyronin varaosien hinnat eivät ole tästä maailmasta – vain yksi operaatio jää alle tuhannen euron
AutotSuperautotAutoilun kustannuksetBugattiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • Eilen12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • pe18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • ke17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa

  • ti19:28
    Renkaanvaihto

    Tällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"