Bugatti on autovalmistaja, joka harvemmin nousee otsikoihin takaisinkutsujen vuoksi. Nyt valmistajalta tulee kertaheitolla kaksi takaisinkutsua.
Takaisinkutsut ovat autoteollisuudessa arkipäivää, mutta tyypillisesti ne koskettavat massavalmistajia. Ja kun yhdessä autossa huomataan valmistusprosessiin jäljitettävissä oleva vika, koskettaa se usein tuhansia tai jopa satojatuhansia autoja.
Auton valmistaminen on kuitenkin monimutkainen prosessi ja mokia voi käydä myös käsityönä miljoonien eurojen hintaisia autoja valmistaville yhtiöille.
Volkswagen-konserniin ainakin vielä toistaiseksi kuuluva Bugatti on ilmoittanut kutsuvansa takaisin neljä autoa vetoakselissa mahdollisesti piilevän vaaran takia.
Syynä ei itse asiassa ole valmistajan oma moka. Takaisinkutsun syynä ovat saksalaiselta yhteistyökumppanilta hankitut auton takavasemmalla olevat vetoakselit, jotka ovat niissä käytetyn materiaalin laadulta puutteellisia.
Valmistajan mukaan suunniteltua heikompi vetoakseli ei välttämättä kestä kovaa rasitusta.
Takaisinkutsu koskee yhtä parin miljoonan dollarin Chironia sekä kolmea lähes kuuden miljoonan dollarin Divoa.