Kuinka paljon miljoonien arvoisen Bugatti Veyronin ylläpito oikeasti maksaa? Mannyn, 48, avoin tilitys: "Minun kannaltani on ikävää, että omistan useamman kuin yhden"

Bugatti Veyron ja LaFerrari kolaroivat Pariisissa 0:51
Kallis pusu! Maailman ainoa Bugatti Veyron Grand Sport L'Or Blanc peruutti Ferrari LaFerrarin päälle Pariisissa keväällä 2015.

Jos sinulla sattuisi olemaan pari miljoonaa täysin ylimääräistä rahaa, se ei vielä tarkoita, että sinulla olisi varaa pitää parin miljoonan arvoista autoa. Kyseiseen hintaluokkaan osuvan Bugatti Veyronin ylläpidosta aiheutuu nimittäin täysin käsittämättömiä kustannuksia.

Iranissa syntynyt, mutta nykyisin Kaliforniassa vaikuttava kiinteistömoguli Manny Khoshbin on valottanut suositulla YouTube-kanavallaan julkaisemassaan videossa, kuinka kalliiksi miljoonien arvoisen Bugatti Veyron -hyperauton ylläpito todellisuudessa tulee.

Mikäli olet pitänyt esimerkiksi oman autosi öljynvaihtoa turhan hintavana operaationa, saattaa sinua lohduttaa tieto siitä, että Veyronin omistaja joutuu maksamaan toimenpiteestä käsittämättömät 25 000 dollaria, kun samalla vaihdetaan kaikki muutkin nesteet.

Kerroimme viime vuonna, millainen urakka öljyjen vaihtaminen Veyroniin on. Ensinnäkin siinä kestää 27 tuntia, sillä operaation suorittamiseksi autoa on purettava kohtuuttoman paljon. 

Vuosittaisen öljynvaihdon lisäksi kaikki muukin Veyronin ylläpidossa maksaa tähtitieteellisen paljon.

Bugatti suosittelee renkaiden uusimista 2–3 vuoden välein, mutta koska alla ei ole ihan tavalliset nokialaiset, joutuu omistaja latomaan tiskiin 38 000 dollaria per uusi setti.

Henkilöautoihin tottuneelle voi tulla järkytyksenä sekin, että Veyronin kanssa ei riitä pelkkä kumien uusiminen, vaan myös vanteet on vaihdettava säännöllisesti. Khosbinin mukaan Bugatti suosittelee uusien vanteiden hankkimista 10 000 mailin eli noin 16 000 kilometrin välein. 

Jälleen kerran nekään eivät ole hintahaarukan halvimmasta päästä, vaan maksavat äärimmäisen suolaiset 50 000 dollaria sarjalta.

100 000 dollaria kuluu siis nopeasti ihan tavanomaisiin ylläpitomenoihin. Voimme vain kuvitella, kuinka kallista auton todellinen huoltaminen tai korjaaminen on.

– Minun kannaltani on tietysti ikävää, että omistan useamman kuin yhden Bugattin, Khosbin valittelee videolla.

Nämä kustannukset voi siis saman tien kertoa kahdella tai jopa kolmella, sillä Khosbinin tallissa on kaksi Veyronia ja Chiron. Onneksi hänen omaisuudekseen on arvioitu kuitenkin noin 46 miljoonaa dollaria, joten hän voinee jatkossakin ulkoiluttaa Veyroneitaan.

Katso Khosbinin Veyron-video alta.

Lähde: Manny Khosbin (YouTube)

Lue myös:

    Uusimmat