Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

Korjaus kannattaa, kun korjauskustannus on alle 50 prosenttia auton arvosta.
Korjaus kannattaa, kun korjauskustannus on alle 50 prosenttia auton arvosta.Shutterstock
Julkaistu 21.10.2025 11:02

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Korjaus kannattaa, jos se maksaa alle 50 prosenttia auton arvosta.

Mistä tietää, kannattaako auto vielä korjata? Vaikea kysymys, johon on monta vastausta.

– Auton ikä ja kilometrit kertovat paljon jäljellä olevasta käyttöiästä. Yleisesti ottaen yli 15 vuotta vanhat autot alkavat vaatia yhä enemmän huoltoa, ja varaosien saatavuus voi vaikeutua, auton varaosiin erikoistunut Merteil kertoo tiedotteessaan.

Lue myös: Tuulilasin vaihto voi maksaa tuhansia euroja – näin suojelet omaa ja muiden laseja

Yhtiö kehottaakin laskemaan rukkausta vaativan auton nykyisen arvon. 

– Yleisesti ottaen korjaus alkaa olla epätaloudellista, jos vuosittaiset korjauskustannukset ylittävät 50 prosenttia auton arvosta. Esimerkiksi 5 000 euron arvoista autoa ei kannata korjata 3 000 eurolla vuodessa, yhtiö toteaa.

– Vaihto on järkevämpää, kun korjauskustannukset ylittävät 50 prosenttia auton arvosta.

Kokonaiskustannuksia arvioitaessa huomioon tulee ottaa myös vakuutusmaksut, katsastus- ja huoltokustannukset sekä mahdolliset rahoituskulut.

"Iso korjaus voi olla järkevä"

Esimerkiksi jarrut ja ohjauslaitteet on pakko korjata, koska ne ovat turvallisuuden kannalta kriittisiä.

– Ennen korjauspäätöstä on syytä arvioida auton yleiskunto kokonaisuutena. Yksittäinen iso korjaus voi olla järkevä, mutta jos ongelmia kasaantuu useita, tilanne muuttuu.

– Keskeisimmät komponentit ovat moottori, vaihteisto ja kori. Moottorivika voi maksaa useita tuhansia euroja, ja jos samanaikaisesti vaihteisto alkaa oireilla, korjaaminen ei enää kannata.

Lue myös: Käytettyjen autojen vikojen piilottelusta älähdys: "Paljon ongelmia kaupan jälkeen"

Esimerkiksi klassikko- tai harrastusautossa päätökseen vaikuttaa myös auton erityinen arvo. Luksusmenopeli taas voi säilyttää arvonsa paremmin kuin peruskaara, mutta sen korjaaminen voi olla kalliimpaa.

Yli 40-vuotiaista autoista löytyy katsastuksessa yleensä selvästi vähemmän vikoja kuin 15–30-vuotiaista autoista, kertoi A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka aiemmin.

Lue myös: 

Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista

Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

Katso myös: Asiantuntija vastaa: Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan?

2:57Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen: Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan?Vastaamassa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Lähteet: Merteil, Hinauspalvelu Huhtanen, Autoriitalakimies

Lisää aiheesta:

Mikä auto tulee oikeasti edullisimmaksi? Älä sivuuta näitä viittä tärkeää tekijääÄlä tee näitä virheitä, jos olet ostamassa alle viiden tonnin autoa: "Pitäisi olla ykkösasia"Jos etsit alle viiden tonnin autoa, ole todella tarkkana: "Pitäisi olla ykkösasia""Pahimpia asioita, joita autolleen voi tehdä" – sinäkin saatat alentaa autosi arvoa tahattomastiTässä tilanteessa voit saada auton koeajolle jopa yön yli – näillä vinkeillä kaikki irti lyhyestäkin testilenkistäKäytetty auto kiikarissa? Näin vältät yleisimmät miinat: "Täysin ostajan vastuulla"
RahaAuton viatAuton huoltaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Raha
  • 11:53
    Eläke

    Selvitys: Yrittäjien eläkemaksuja pitäisi muuttaa

  • 08:06
    Sähkö

    Sähkölaitteet säppiin: Pörssisähkön käyttäminen tulee tänään kalliiksi

  • 06:34
    Puolustusvoimat

    USU: Puolustusvoimien työntekijät saattaneet kerryttää bonuksia vastoin ohjeita

  • Eilen18:02
    Ukrainan sota

    Pääministeri Orpo ei näe EU:n yhteisvelkaa mahdollisena Ukrainan tukemiseksi

  • Eilen16:12
    Sote

    Ohareiden tekeminen terveyskeskukselle tulee ensi vuonna kalliiksi