Startup-tapahtuma Slush ei saanut seksuaalista häirintää kitkettyä – ”Kun sanoimme, että meillä on nollatoleranssi kusipäille, tarkoitimme sitä”

Uusia suomalaisia innovaatioita Slushissa 2:08

Slush-tapahtumassa jouduttiin tänäkin vuonna kärsimään seksuaalisesta häirinnästä. Häirintätapauksia oli alle kymmenen ja ne olivat luonteeltaan niin fyysisiä kuin sanallisiakin. Poliisia ei kuitenkaan tarvittu.

Video: Slush esitteli uusia innovaatioita

– Muutama selvitettiin paikan päällä. Olemme olleet yhteydessä näiden henkilöiden organisaatioihin. Ainakin kahdessa tapauksessa eväämme pääsyn tapahtumaan jatkossa, Slushin toimitusjohtaja Andreas Saari kertoo.

Hänen mukaansa kyse on ollut fyysisestä ja sanallisesta seksuaalisesta häirinnästä, mutta ei tilanteista joissa paikalle olisi kutsuttu poliisia. Kyse on ollut pääasiassa Slushin iltajuhlien aikaisista tapahtumista.

– Henkilöt ottivat yhteyttä järjestyksenvalvojiin ja meidän henkilökuntaan, Saari kertoo.

"Kaikki eivät ole vieläkään ymmärtäneet, miten käyttäydytään"

Slush järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa viime viikolla 4.-5. joulukuuta. Päivätapahtuman jälkeen Messukeskuksen esiintymislavat muuttuivat reivialueeksi, ja yöllä lavoilla kuultiin useita dj:tä. Useiden esiintymislavojen väliin muodostui tyhjempiä alueita, joille jääneet yritysten messuosastot oli rajattu aidoin.

– Olimme lisänneet turvahenkilöstön määrää suhteessa tilaan. Meillä oli paikan päällä myös tiimi ihmisiä, jotka olivat varautuneet tällaisten tapausten selvittelyyn, Saari kertoo.

– Ikävä kyllä kaikki eivät ole vieläkään ymmärtäneet, miten käyttäydytään, Saari sanoo.

– Kun sanoimme, että meillä on nollatoleranssi kusipäille, tarkoitimme nollatoleranssia. Olemme todella surullisia siitä että olemme havainneet epäsopivaa käytöstä tapahtuman aikana, taas. Olemme todella pahoillamme, että tämän kaltaista paskaa tapahtuu 2018, Slush kirjoitti Facebook-päivityksessä tapahtuman sivuilla.

Vuonna 2016 Slushin iltajuhlissa tapahtuneet häirintätapaukset nousivat ensimmäistä kertaa julkisuuteen. Sen jälkeen Saaren edeltäjä, Slushin aiempi toimitusjohtaja Marianne Vikkula kertoi muun muassa toimista joihin tapahtuma ryhtyi estääkseen vastaavan toistumista.

Taloudellinen tulos selviää myöhemmin

Muutoin Andreas Saari arvioi tämän vuoden Slushin onnistuneen hyvin. Tapahtuma pääsi kävijätavoitteeseensa, ja loppuun myydyssä tapahtumassa oli 20 000 kävijää.

Myös kumppanimyynti sujui Saaren mukaan hyvin. Vaikka yrityskumppaneita ei ollut aiempaa enemmän, rahallisesti sopimukset olivat suurempia. Lopullisesti Slushin taloudellinen onnistuminen selviää vasta parin kuukauden aikana.

Saaren mukaan järjestäjätiimi on saanut hyvää palautetta erityisesti ohjelmasta, joka on koettu yrittäjille hyödyllisenä. Erityiskiitosta ovat saaneet pienemmissä ryhmissä järjestetyt keskustelut, joissa lavalla esiintyneet puhujat olivat yrittäjien käytettävissä ja jakoivat vinkkejä.

– Erityisesti ulkomaiset vieraat jotka olivat ensimmäistä kertaa Slushissa, olivat ällistyneitä tuotannosta, tunnelmasta ja vapaaehtoistemme toiminnasta, Saari kertoo.

– Netti toimi koko ajan. Ruokajonoja oli edelleen vaikka laajensimme ruoka-alueesta oman alueensa. Sellaista on vaikea ratkaista, jos vaikka 15 000 ihmistä toteaa yhtä aikaa olevansa nälkäisiä, Saari sanoo.

"Halusimme muutakin kuin laservaloja"

Tänä vuonna Slushissa oli hillitympi valaistus, ja tapahtuma oli ottanut enemmän tilaa Messukeskuksesta. Se toi väljyyttä.

– Se oli tietoinen linjaus, että laservaloja oli vähemmän. Halusimme tehdä välillä muutakin. Fiiliksestä tuli kahtiajakautunutta palautetta. Osa aiemmin Slushissa olleista koki että särmä on vähentynyt. Osa koki, että tila on toimivampi, kun siellä mahtui liikkumaan, Saari sanoo.

– Särmä on subjektiivinen kokemus. Kyllä sitä wau-kokemusta näytti olevan edelleen ainakin ulkomaisten kävijöiden mielestä, Saari sanoo.

Ongelmia tapahtuman sovelluksessa

Ongelmia tapahtumassa oli muun muassa tapaamisten sopimistyökalun toimimisessa. Matchmaking-työkalu kuormittui tiistaina aamupäivällä niin, että Slushin palvelu kaatui.

– Se on meidän itse tekemämme alusta. Laskimme että se kestää 10 miljoonaa palvelupyyntöä vuorokaudessa, mutta niitä tuli 18 miljoonaa, ja se kyykkäsi. Kesti pari tuntia saada se takaisin pystyyn, Saari kertoo.

Slushilla ei ollut tänä vuonna ladattavaa mobiilisovellusta, vaan sovellus toimi verkkosivun kautta. Saaren mukaan kävijöitä ohjeistettiin tallentamaan siitä pikakuvake älypuhelimen näytölle. Se ei kuitenkaan onnistunut kaikissa tilanteissa, esimerkiksi jos käyttäjä yritti tallentaa Safari-selaimesta pikakuvaketta Applen laitteelle.

– Silloin ihmiset joutuivat menemään sovellukseen aina selaimen kautta. Se oli inhimillinen virhe, sovellusta ei testattu riittävän pitkälle, Saari sanoo.

Slushin sivustosta vastaa Evermade-yhtiö. Tänä vuonna mobiilisovellus valmistui vasta pari päivää ennen tapahtuman alkua. Tapahtumien sopimisen työkalu sen sijaan oli toiminnassa jo aikaisemmin.

Lue myös:

    Uusimmat