Sami Kapasella jämäkkä pelikirja C Moren asiantuntijatiimissä: "Haluan puhua selkokielellä"

9:04
Myös Leijonat-legenda Lasse Kukkonen on C Moren uusi jääkiekkoasiantuntija. Hän puhui uudesta pestistään Uutisaamussa 13. elokuuta.

Sami Kapanen lähtee innoissaan C Moren kiekkotiimin asiantuntijaksi SM-liigalähetyksiin. Hän haluaa tuoda esille enemmän onnistujia kuin epäonnistujia. 

Sami Kapasen CV jääkiekossa on vahvaa luettavaa. Hän pelasi NHL:ssä 831 runkosarjaottelua ja oli vuosikausia maajoukkueen kantavia voimia. Hänellä on lisäksi valmentajakokemusta KalPasta ja Sveitsin liigan Luganosta. 

Kapanen sai maistiaisen SM-liigaotteluiden kommentoinnista kaudella 2014–15, minkä lisäksi hän on ollut mukana Ylen maajoukkuelähetyksissä. 

Kapanen pääsee analysoimaan rakastamaansa lajia syksyllä, kun SM-liigalähetykset pyörähtävät käyntiin. 

– Haastavaa ja mielenkiintoista, Kapanen tiivistää odotukset. 

Punainen lanka, selkokielellä

Kapanen tuli jo pelaajaurallaan tunnetuksi persoonana, joka hoiti niin sanotusti kotiläksyt kunnolla. Hän tunsi pelin yksityiskohdat ja pelaajat tarkkaan. Sama pedanttisuus jatkuu asiantuntijan tehtävissä. 

– Yritän saada esille punaisen langan pelistä. Haluan puhua selkokielellä, en niinkään kiekkojargonilla. Haluan oppia rytmin, etten puhu liian pitkään enkä liian lyhyesti. 

Kapanen tunnustautuu urheilufanaatikoksi ylipäätään. Hän seuraa jääkiekon lisäksi mielellään esimerkiksi ratamoottoripyöräilyä, yleisurheilua ja hiihtoa. 

– Haluan tuoda esille enemmän onnistumisia kuin epäonnistumisia. Jos pelaaja tekee toistuvia virheitä, toki nekin on tuotava esille, mutta mieluummin korostan positiivisia asioita. 

Kapanen valmensi KalPaa vielä 2018–19, joten hänellä on tuoreet tiedot sekä pelaajista että valmentajista. 

– Joka kausi tulee pientä viilausta pelitapoihin, mutta aika harvoin systeemit vaihtuvat täysin vuodessa tai kahdessa. 

"Taso voi olla kova"

Oma valmennusura on ainakin toistaiseksi jäissä, sillä Kapanen siirtyi agenttimaailmaan. Hänen johtamansa agenttitoimisto Investar Oy teki yhteistyösopimuksen pohjoisamerikkalaisen Quartexx Managementin kanssa. 

Agentin ja asiantuntijan työt tukevat sopivasti toisiaan. 

– Täytyy yhdistellä työmatkoja ja järkevöittää sillä tavalla kilometrimäärää. 

SM-liigan on tarkoitus pyörähtää käyntiin 1. lokakuuta. Kapanen muistuttaa, että ennen kautta on vielä paljon liikkuvia tekijöitä, kuten seurojen käytettävissä olevat resurssit ja kokoonpanot. 

– Taso voi olla kova, jos Pohjois-Amerikasta vapautuu tasokkaita pelaajia, Kapanen muistuttaa. 

– Uhkakuvia toki on, ja kasvomaski päällä on vaikea pelata. Turha murehtia kuitenkaan etukäteen. Katsotaan miten tilanne kehittyy. 

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja