Saksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä. Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.
EU:n suurin kansantalous yrittää nostaa sähköautojen ja ladattavien hybridien määrän 1,5 miljoonaan vuoteen 2022 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen. Viime vuonna Saksassa oli 142 000 rekisteröityä sähkö- ja hybridiautoa.
Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.
Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6 000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.
Saksa on sähköautojen kehitysmaa
Kuluvan vuoden alkupuolella Saksassa myytiin reilut 31 000 sähköautoa ja vajaat 103 000 ladattavaa hybridiä. Kansantalouden kokoon nähden Saksa on edelleen sähköautojen kehitysmaa.
Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat. Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.
Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4 000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista. Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.
Sähköautojen myynti sidotaan bonuksiin
Ensi vuonna, kun markkinoille tulee uusia kohtuuhintaisia sähköautomalleja, autojätit lisäävät myymäläverkostoonsa kohdistuvaa painetta.