Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saksan autojätit piiskaavat kauppiaita myymään enemmän sähköautoja – VW-kauppias kertoo mahdottomasta tavoitteesta

5:48Miten nopeasti autokantamme sähköistyy?Huomenta Suomessa pohdittiin, miten nopeasti autokantamme sähköistyy.
Julkaistu 15.10.2019 14:39

MTV UUTISET – Kauppalehti

Saksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä. Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.

EU:n suurin kansantalous yrittää nostaa sähköautojen ja ladattavien hybridien määrän 1,5 miljoonaan vuoteen 2022 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen. Viime vuonna Saksassa oli 142 000 rekisteröityä sähkö- ja hybridiautoa.

Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.

Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6 000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.

Saksa on sähköautojen kehitysmaa

Kuluvan vuoden alkupuolella Saksassa myytiin reilut 31 000 sähköautoa ja vajaat 103 000 ladattavaa hybridiä. Kansantalouden kokoon nähden Saksa on edelleen sähköautojen kehitysmaa.

Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat. Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.

Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4 000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista. Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.

Sähköautojen myynti sidotaan bonuksiin

Ensi vuonna, kun markkinoille tulee uusia kohtuuhintaisia sähköautomalleja, autojätit lisäävät myymäläverkostoonsa kohdistuvaa painetta.

Esimerkiksi Audi aikoo säätää myymälöidensä bonusjärjestelmää tiettävästi niin, että täydet bonukset maksetaan vasta, jos sähköautojen osuus kokonaismyynnistä on 20 prosenttia.

Audi on vahvistanut, että bonuskuvioita ollaan muuttamassa, mutta ei ole tarkentanut yksityiskohtia.

"Tavoitteisiin mahdoton päästä"

KL:n tavoittama eteläsaksalainen Volkswagen-kauppias, joka ei halua nimeään julkisuuteen, vahvistaa, että ”20 prosentin osuudesta on ollut puhetta”.

Kokenut yrittäjä muistuttaa, että tavoitteeseen on mahdoton päästä, koska sähköautojen valikoima on rajattu ja valmistusmäärät ovat edelleen pieniä.

Bonusjärjestelmän rukkaamista suunnitellaan koko Volkswagen-konsernissa.

Toistaiseksi konkreettisia toimenpiteitä on jarruteltu. Euroopan suurin valmistaja pelkää, ettei sähköautoja pystytä vielä ensi vuonna toimittamaan kauppiaille riittävästi.

Muhkeita tarjouksia luvassa

Uuden ID.3-mallinsa myynnin kanssa VW turvautuu Saksassa jo kuitenkin poikkeusjärjestelyyn. Jälleenmyyjät toimivat vain välittäjinä. Perinteinen malli, jossa kauppias rekisteröi auton ja myy sen omaan laskuunsa, ohitetaan.

Käytännössä VW haluaa rajata kauppiaiden valtaa määritellä sähköautojen hinta. Ainakin alkuvaiheessa joudutaan turvautumaan muhkeisiin tarjouksiin, joihin kauppiaiden rahkeet eivät välttämättä riitä.

Toisaalta ”agentin” roolissa kauppiaiden marginaali pienenee ja kannattavuus heikkenee.

Autokaupassa menossa pudotuspeli

Autokauppiaita ja korjaamoita edustava autoalan keskusliitto ZDK moittii valmistajia siitä, että mallistoa lähdettiin sähköistämään liian hitaasti.

ZDK:n mielestä konsernit yrittävät uusilla bonusjärjestelyillä siirtää vastuuta omista virheistään jo muutenkin vaikeuksissa olevalle jälleenmyyntiverkostolle.

Konsulttiyhtiö Accenturen mukaan Saksan poikkeuksellisen pöhöttyneessä henkilöautojen vähittäiskaupassa on meneillään pudotuspeli, jota siirtyminen sähköautoihin vauhdittaa.

Varaosien myynnistä ja huolloista saatavat tulot putoavat merkittävästi ja samaan aikaan autojen verkkokauppa kasvaa.

Autokauppa työllistää Saksassa 440 000 ihmistä. 100 suurimman jälleenmyyntiryhmän yhteenlaskettu liikevaihto on noin 40 miljardia vuodessa.

Lisää aiheesta:

Sähköautojen tilausmäärät romahtaneet Euroopassa: "Kutsumme tulevaa kuolemanlaaksoksi"Autojätti pelkää: Markkinat voivat romahtaa, jos sähköautojen hinnat eivät laske"Norjan sähköautoihmettä ei ole tehty kepillä, vaan porkkanalla" – autoalalla uskotaan, etteivät markkinat normalisoidu vielä vuosiinKohta kannattaa hakea auto Saksasta! Sähköautojen polkumyynti on alkamassa – autovalmistajilla kiire alentaa päästöjä miljardisakkojen pelossaEt ikinä usko, miten BMW aikoo rahoittaa sähköautojensa valmistuksenKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan
AutotSähköautotSaksaIlmastonmuutosPäästötUlkomaatLiikenneKauppalehti

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas