Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saara Aalto hurmasi kotikatsomot – näitä ohjelmia suomalaiset katsoivat televisiosta

� www.splashnews.com
Julkaistu 07.02.2017 10:04

MTV VIIHDE / STT

Tv:tä katsottiin vuonna 2016 Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan lähes kolme tuntia vuorokaudessa. Monella kanavalla rikottiin yleisöennätyksiä.

Television asema suomalaisperheissä pysyy vakaana ikään katsomatta. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa korostuvat pitkät perinteet ja suoran lähetyksen taika. Urheilun ohella myös musiikki nousi Saara Aallon menestyksen myötä katsojatilastojen kärkeen.

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,8 prosenttia, MTV:n kanavat 24,2 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 16,6 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden asema on pysynyt edellisvuoteen verrattuna vakaana.

Kanavista TV1 kasvatti katseluosuuttaan edellisvuoteen verrattuna ja on edelleen katsotuin kanava keräten 28,1 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 16,3 prosenttia.TV1:n osuus prime time -katselusta oli 24,8 prosenttia ja MTV3:n 20,6 prosenttia.

Vuoden 2016 katsotuin ohjelma oli perinteiseen tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto 6.12. Ennen uutisia tullutta lähetystä katsoi keskimäärin 2 618 000 katsojaa, joka oli samalla ohjelman uusi katsojaennätys. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi MTV3:n jääkiekon MM-kisojen Suomi-Kanada-finaaliottelun 2. erä, jota katsoi 2 305 000 katsojaa.

Joukkueurheilun ohella katsojia kiinnosti myös kotimaisten viihdeartistiemme menestys maailmalla. MTV:n Subin suorana lähettämä X Factor UK:n finaalilähetys keräsi ennätysyleisön, 1 335 000 katsojaa. Ennätysyleisön tavoitti myös Nelosen Haluatko miljonääriksi? -viihdeohjelman helmikuun lopussa esitetty jakso 1 222 000 katsojalla. Miljoonakerhoon ylsi lisäksi Vain elämää -sarjan Suvi Teräsniskan päivä 1 043 000 katsojalla.

Finnpanel, MTV, Nelonen ja Yle ovat sopineet tv-mittauksen laajentamisesta siten, että mittauksen piiriin saadaan yhteismitallisesti myös Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun katselu - ja samalla sopimusta jatketaan kolmella vuodella vuosiksi 2017-2019.

Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät täältä.

Vuoden kohokohtia tv-kanavilta

Televisio on ajankohtaisen sisällön ja viihtymisen media. Areenan katsotuimmat ohjelmatyypit ovat kotimaiset draamasarjat ja lastenohjelmat.

– Isoja tapahtumia sekä tv:ssä että verkossa olivat viime vuonna mm. jalkapallon MM-kisat, Rion olympialaiset, USA:n presidentin vaalit ja Itsenäisyyspäivän ohjelmat. Keskusteluihin nousivat vuonna 2016 myös esimerkiksi MOT:n Panama-papereita käsitellyt jakso, Sekasin -draamasarjan mielenterveyschat nuorille sekä kotimainen rikosdraamasarja Sorjonen, kertoo Ylen päällikkö Eija Moisala.

MTV3 on koko perheen yhteinen elämyskanava, ja muut MTV:n vapaasti katsottavat kanavat kohdentavat tarjontaansa nuorille aikuisille Sub-kanavalla ja naisille AVA-kanavalla.

– Lanseerasimme Koko ilta kotimaista -konseptin syksyllä ja saimme katseluosuutemme hienoon nousuun. MTV3 on ja pysyy suomalaiset laajimmin tavoittavana ja katsotuimpana kaupallisena kanavana. MTV3:n asema suomalaisten arjessa on vahva suositun uutis- ja urheilutarjonnan, päivittäisdraaman sekä koko perheen viihteen ansiosta, avaa kanavan vuotta MTV Oy:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.

– Kanavistamme Sub palvelee erityisesti 15-44-vuotiaita, jotka tavoitamme myös MTV Katsomossa. Salkkareista lähtöisin oleva Pihlajakadun tuhmat tädit -spin-off nousi suosituimmaksi vain netissä esitetyksi sarjaksi.

Lisää aiheesta:

MTV:n jääkiekon MM-loppuottelu ylivoimaisesti katsotuin ohjelma! Näin suomalaiset katsoivat televisiota vuonna 2021Internet rynnii kotisohville: Suoratoiston ja muiden digitaalisten kanavien osuus television katselusta voimakkaassa nousussa: "Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi"Putous ja Salatut elämät vetonauloina – MTV:llä kaupallisten tv-kanavien alkuvuoden suurimmat katsojaluvutPutous ja Tanssii Tähtien Kanssa olivat alkuvuoden katsotuimmat ohjelmat!MTV3 suomalaisten suosikki: Tavoittaa viikottain 80 prosenttia suomalaisistaTelevisio on yhä voimissaan – suomalaiset joka päivä kolme tuntia ruudun ääressä
TV-ohjelmat

Tuoreimmat aiheesta

TV-ohjelmat
  • 21:55
    Alone Suomi

    Alone-kisaaja päätyy radikaaliin ratkaisuun – tässä syy luovuttamiselle

  • 20:55
    Pekka Strang

    Pekka Strangilta paljastus uutuuselokuvan kulisseista: "Se johti siihen, että loppupäässä ohjaaja piti korvatulppia"

  • 19:03
    Alone Suomi

    Yksin erämaassa oleva Liisa, 60, tilittää: "Tämä on ollut helvetinmoista"

  • 18:06
    Niklas Hagman

    TTK:ssa aikanaan ihastuttaneelta Niklas Hagmanilta odotetaan yhä aika ajoin urotekoja tanssilattioilla

  • 15:10
    Pirunpeli

    Niko Saariselta tilitystä kilpakumppaneistaan: "Mentiin kuin lampaat"