Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Raakaöljyn hinta lähtenyt nousuun – syksy tuonee autoilijalle kalliimpaa bensaa

Lehtikuva
Julkaistu 21.08.2016 10:12

MTV LIFESTYLE - STT

Huoltamoketjut arvioivat bensiinin ja dieselin hintojen olevan lähitulevaisuudessa nousemaan päin. Syyksi mainitaan raakaöljyn hinnan nousujohteisuus.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n kuluttajahintaseurannan mukaan 95-bensiinin litrahinta oli elokuun puolivälissä 1,334 euroa. Diesel maksoi 1,136 euroa. 

Bensiinin ja dieselin maailmanmarkkinahinnat seurailevat muutaman viikon viiveellä raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa.  

– Heinäkuun aikana raakaöljyn hinta laski, mutta viime viikkoina maailmanmarkkinahinnat ovat lähteneet jälleen nousuun. Tämä johtaa myös jalosteiden hinnan nousuun, luonnehtii St1-ketjun toimitusjohtaja Mika Wiljanen.  

Samankaltaista kehityssuuntaa ennakoidaan Teboililta ja Nesteeltä.  

Suomalaisen autoilijan huoltoasemalla maksama hinta riippuu raakaöljyn hinnan lisäksi kuitenkin useista muistakin tekijöistä. Näitä ovat muun muassa jalostuksen, varastoinnin ja kuljetuksen kustannukset. Hintaa voi kasvattaa esimerkiksi etäisyys rannikon satamista.  

Suurin osa polttoaineiden hinnasta muodostuu Suomessa veroista. Ensi vuoden alussa voimaan tulevat energiaveron korotukset. Bensiinin verotus nousee 2 ja dieselin 2,5 senttiä.  

"Hintavaihtelut markkinapsykologiaa"  

Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan bensiinin ja dieselin hinta on viime aikoina heilahdellut epävakaan öljyn maailmanmarkkinahinnan mukana.

Hänen mukaansa kesän hintavaihtelut ovat olleet lähinnä markkinapsykologiaa.  

Tällä hetkellä arvuuttelun kohteena on öljyntuottajamaiden järjestö Opecin ensi kuulle sovittu hintakokous.  

– Kun joku esittää tuotantorajoituksia, öljyn hinta pomppaa. Kun niitä vastustetaan, hinta laskee. Perusfundamentit eivät kuitenkaan ole muuttuneet, joten mahdollisesta hinnannoususta lasketaan kuitenkin alemmille tasoille, Vänskä arvioi.  

Öljyn maailmanmarkkinahinta pysyttelee Vänskän mukaan toistaiseksi matalalla, koska maailmantalouden hidastuminen vähentää raakaöljyn kysyntää. Toisaalta tuotanto on korkealla tasolla.  

Kaasulla ajaa halvemmin kuin bensalla

Kaasuauton polttoaineiden hinnat ovat halvempia kuin esimerkiksi bensiinin hinnat.

Energiayhtiö Gasumin biokaasuratkaisujen myynnin yksikönpäällikön Jani Aralan mukaan kaasua myydään kiloissa, mutta biokaasun vertailulitrahinta bensiiniin on tällä hetkellä 93 senttiä.

Maakaasun vertailuhinta bensiiniin on puolestaan 69 senttiä. Hinnat ovat olleet voimassa heinäkuun puolivälistä saakka.  

– Tänä vuonna suurempi osa asiakkaista on valinnut biokaasun kuin maakaasun. Biokaasun myynti on kasvanut muutamassa vuodessa kymmeniä prosentteja, Arala kertoo.

Bio-ja maakaasut sopivat samoihin autoihin, ja asiakas tekee itse valinnan kumpaa käyttää.  

Suomessa vasta noin 2500-3000 autoa ajaa kaasulla. Aralan mukaan määrä ei ole valtava, mutta se on kasvanut joka vuosi. Yhtiö pyrkii lisäämään tankkausasemien määrää vuoden sisään kymmenellä.  

– Ajoneuvomallisto on kasvanut, eikä kaasulla toimiva auto oikeastaan ole juuri tavallista kalliimpi. Autojen määrä ei voi kuitenkaan radikaalisti kasvaa, jollei ole tankkausasemia.  

Kaasuautoissa on lisäksi bensatankki, ja kaasun loppuessa auto käy bensiinillä. 

Lisää aiheesta:

Polttoaineiden hinnat laskeneet jo Ukrainan sotaa edeltävälle tasolle – "Öljyntuottajan kannalta nyt ollaan jo kipurajan alla"Autoilijoille ei helpotusta vielä hetkeen – Nordean ekonomisti: Bensan ja dieselin hinnat pysyvät yli kahdessa eurossa ainakin tämän vuodenBensiini on nyt huippuedullista – hinta edellisen kerran nykyisellä tasolla keväällä 2009Asiantuntija: Bensan hinnan olisi pitänyt laskea jo nykyistä enemmän – raakaöljyn hinta pudonnut kolmasosaan joulukuun tasoltaPääsiäisen bensalaskusta uhkaa tulla tuhti –  keskihinta noussut pari senttiä alkuviikosta: "Perinteisesti keväällä hinta lähtee nousuun" Lomanviettäjä tankkaa auton varsin edullisesti, muttei aivan yhtä halvalla kuin viime kesänä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas