Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Presidentinvaalien kampanjointi painottuu internetiin – valemediat luovat uutta painetta kampanjointiin

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.COLOURBOX
Julkaistu 10.10.2017 03:00

MTV UUTISET – STT

Presidentinvaalien kampanjoiden painottuessa yhä enemmän digitaaliseen mediaan ovat vastakampanjat ja valeuutiset tulleet mukaan uutena lieveilmiönä, sanoo vihreiden ehdokkaan Pekka Haaviston (vihr.) kampanjapäällikkö Riikka Kämppi.

Hän huomauttaa, ettei kuusi vuotta sitten valemediaa vielä ollut olemassa siinä mielessä kuin se nyt tunnetaan. Tämä on hänen mukaansa kaikille ehdokkaille uusi tilanne.

Kämpin mukaan keskustelu on tyypillisesti sellaista, että ehdokkaita haukutaan valheisiin pohjautuen ja kun siihen vastaa faktoilla, joutuu todennäköisesti mukaan jankkaavaan keskusteluun, jossa vastalauseet saattavat äityä voimakkaiksikin.

– Se vaatii kanttia. Ajattelen itse niin, että kannustetaan tekemään tätä ryhmätyönä, koska yksin se on hirvittävän raskasta.

Valeuutisiin vastaamiseen tarvitaan Kämpin mukaan paljon ihmisiä.

– Sitä ei pysty rahalla ostamaan, koska se jakautuu niin pieniin puroihin. Keskusteluja on netissä monissa eri paikoissa, ja julkaisuja jaetaan sinne ja tänne.

Myös Vanhanen ja Torvalds panostavat internettiin

Myös keskusta panostaa näissä vaaleissa tuntuvasti aiempaa enemmän ehdokkaansa näkyvyyteen digitaalisilla alustoilla, ennen muuta sosiaalisessa mediassa, sanoo viestintävastaava Matti Mönttinen.

Tv:llä, radiolla ja jonkin verran printtilehdillä on hänen mukaansa kuitenkin yhä roolinsa.

Matti Vanhasen mainonta aiotaan kohdistaa erityisesti etelän kasvukeskuksiin.

Keskustan vaalibudjetti on noin puoli miljoonaa euroa. Mönttinen pitää hyvänä, että budjetit ovat kohtuullistuneet viime vuosina.

RKP:n ehdokkaan Nils Torvaldsin kampanjapäällikkö Elisabet Rantschukoff kertoo RKP:n jo tehneen yhden onnistuneen kampanjan Facebookissa ja arvioi niitä tulevan lisää "aika lailla".

– Tietenkin ihan tavallisiin lehtiin tulee mainoksia myös, erityisesti tapahtumista, mutta digilehtiin mainoksia tulee enemmän kuin aikaisemmin.

Niinistön mainonnalla niukemmat resurssit

Presidentti Sauli Niinistön kampanjapäällikkö Pete Pokkinen ei vielä osaa sanoa, painottuuko mainonnassa enemmän some vai perinteinen media tai edes, millaisia rahoja mainontaan aiotaan käyttää.

– Se, mitä mainonnassa myöhemmin tuodaan esille, lähtee sisällön, ei niinkään välineen, kautta, Pokkinen arvioi.

– Yleisesti arvioiden on selvää, että nyt mainostetaan niukemmilla resursseilla kuin Niinistön aiemmilla vaalikerroilla.

Kuusi vuotta sitten Niinistön mainosbudjetti oli miljoonan euron hujakoilla.

Pokkisen mukaan suunnittelu on vasta alkanut, koska Niinistön kampanjointi alkaa varsinaisesti vasta joulukuussa.

Presidentinvaalit järjestetään 28. tammikuuta. 

Lisää aiheesta:

EU-vaaliehdokkaat ovat somessa kampanjoinnin sijaan syytelleet toisiaan: "Keskustellaan, mitä muut tekevät väärin"Näin presidenttiehdokkaat taistelevat some-näkyvyydestäAsiantuntija lyttää presidenttiehdokkaiden "tylsät" vaalimainokset: "Miksi Wille Rydman puhuu koko ajan?"Uusien ehdokkaiden voi olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa – näkyvyydestä somessa hyötyäKoronarajoitukset voivat hankaloittaa uusien ehdokkaiden läpipääsyä kuntavaaleissa – sosiaalisen median merkitys korostumassaVaalikampanjointi käy yhä kalliimmaksi – viime vaaleissa kansanedustajan paikka irtosi keskimäärin 40 000 euron budjetilla
PresidentinvaalitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Presidentinvaalit
  • 17.1.19:59
    Kultainen Venla

    MTV:n vaalituotannolle Kultainen Venla! Tällainen palkittu kokonaisuus oli

  • 02.10.202412:51
    Alexander Stubb

    Tarkastusvirasto haluaa presidenttiehdokkaiden vaalituelle ylärajan – näitä asioita vaalirahailmoituksista selvisi

  • 28.06.202407:24
    Melania Trump

    Asiantuntijoiden raju väite: Melania Trumpin paluu Valkoiseen taloon epätodennäköistä

  • 26.06.202406:38
    Donald Trump

    Demokraatit huolissaan Bidenin johtoaseman kapenemisesta mustien keskuudessa – "Äänestän ennemmin rikollista kuin aasia"

  • 03.06.202406:52
    Iran

    Ex-presidentti yrittää paluuta Iranissa