Presidentinvaalien kampanjoiden painottuessa yhä enemmän digitaaliseen mediaan ovat vastakampanjat ja valeuutiset tulleet mukaan uutena lieveilmiönä, sanoo vihreiden ehdokkaan Pekka Haaviston (vihr.) kampanjapäällikkö Riikka Kämppi.
Hän huomauttaa, ettei kuusi vuotta sitten valemediaa vielä ollut olemassa siinä mielessä kuin se nyt tunnetaan. Tämä on hänen mukaansa kaikille ehdokkaille uusi tilanne.
Kämpin mukaan keskustelu on tyypillisesti sellaista, että ehdokkaita haukutaan valheisiin pohjautuen ja kun siihen vastaa faktoilla, joutuu todennäköisesti mukaan jankkaavaan keskusteluun, jossa vastalauseet saattavat äityä voimakkaiksikin.
– Se vaatii kanttia. Ajattelen itse niin, että kannustetaan tekemään tätä ryhmätyönä, koska yksin se on hirvittävän raskasta.
Valeuutisiin vastaamiseen tarvitaan Kämpin mukaan paljon ihmisiä.
– Sitä ei pysty rahalla ostamaan, koska se jakautuu niin pieniin puroihin. Keskusteluja on netissä monissa eri paikoissa, ja julkaisuja jaetaan sinne ja tänne.
Myös Vanhanen ja Torvalds panostavat internettiin
Myös keskusta panostaa näissä vaaleissa tuntuvasti aiempaa enemmän ehdokkaansa näkyvyyteen digitaalisilla alustoilla, ennen muuta sosiaalisessa mediassa, sanoo viestintävastaava Matti Mönttinen.
