Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pelottaako sähköautojen maailmanvalloitus? BMW:ltä lohdullisia uutisia – vakuuttaa valmistavansa bensa- ja dieselautoja vielä kymmeniä vuosia

0:53Concept 4 viitoittaa tietä Bemarin tuleville malleilleConcept 4 viitoittaa tietä Bemarin tuleville malleille.
Julkaistu 09.01.2020 06:07

Ville Järveläinen

BMW ei aio kiirehtiä sähköautojen kanssa, vaan suunnittelee pitävänsä kiinni polttomoottoreistaan vielä vuosikymmenten ajan.

BMW:tä pidettiin jonkin aikaa jopa edelläkävijänä perinteisten premium-valmistajien joukossa, kun se esitteli täyssähköisen i3:n vuonna 2013.

Vaikka müncheniläisvalmistaja onkin laittanut sittemmin paljon paukkuja ladattaviin hybrideihin, on täyssähköautorintamalla ollut kuitenkin hyvin hiljaista jo hyvin pitkään.

Lue myös: Eräs BMW-kuski on ajanut lähes 300 000 kilometriä alkuperäisillä jarruilla – tällä se selittyy

Tilannetta tulee hieman paikkaamaan X3-katumaasturin sähköversio iX3, joka saapuu markkinoille vuoden 2020 aikana.

Polttomoottorit pysyvät tuotannossa vielä pitkään

BMW varoo hyppäämästä sähköautojen kelkkaan turhan isoin asein vielä tässä vaiheessa. Se näkee polttomoottoreissaan paljon potentiaalia jatkuvasti kiristyvistä päästörajoituksista huolimatta.

Yhtiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlich vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että yhtiö tulee jatkamaan neljä- ja kuusisylinteristen dieselmoottoreidensa valmistusta vielä ainakin 20 vuoden ajan. Bensamoottoreiden Fröhlich sanoo pysyvän tuotannossa jopa 30 vuotta.

Fröhlich uskoo, että vuonna 2030 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus globaalista myynnistä on 20–30 prosenttia, mutta myynti tulee jakautumaan kaikkea muuta kuin tasaisesti.

– Kiinan itärannikon suurkaupungit muuttuvat pian kokonaan sähköisiksi, kun taas läntisessä Kiinassa tullaan luottamaan bensiinimoottoreihin vielä 15–20 vuoden ajan puuttuvan infrastruktuurin vuoksi, Fröhlich sanoo.

Lue myös: Tältäkö Bemarit näyttävät jatkossa? Voi vaatia hieman totuttelua

Hän kertoo eurooppalaisten asiakkaiden vierastavan siirtymistä polttomoottoriautosta suoraan täyssähköautoon. Fröhlich näkee, että ladattavat hybridit ovatkin oikea vaihtoehto suurelle osalle eurooppalaisista.

Yhdysvaltojen hän ei usko edes tarvitsevan täyssähköautoja. Fröhlich näkee niille kysyntää lähinnä länsirannikolla sekä tietyillä itärannikon alueilla.

– Muuten Yhdysvalloissa ajettaneen jatkossakin perinteisillä bensamoottoreilla.

BMW-pomo näkee sähköautoissa monta haastetta

Fröhlichin mukaan isoin ongelma sähköautojen massatuotannossa on akkujen valmistuksesta syntyvät kustannukset.

– Tämä ei tule muuttumaan. Hinta saattaa tulevaisuudessa jopa nousta raaka-aineiden kysynnän kasvaessa.

Fröhlich näkee haasteita myös sähköautojen lataustekniikassa ja erityisesti kennojen ylikuumenemisen ehkäisyssä. Hänen mukaansa autoa olisi hyvä "hidasladata" parikymmentä kertaa pikalatausten välissä.

– Liian usein tapahtuva pikalataaminen saattaa kuluttaa akun loppuun 2–3 vuodessa, mikä ei ilahduttaisi asiakasta, koska akuston uusiminen on niin kallista.

Lähde: Automotive News Europe

Lue myös: Merkkikorjaamo antoi aivan tolkuttoman hinta-arvion – omistaja kääri hihat ja korjasi Bemarinsa vain murto-osalla kustannuksista

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Saksa ei halua kaikkia munia samaan koriin: Yksi nerokas idea voisi tarjota polttomoottoriautoille vielä tulevaisuudenVaroitus: Autosi arvo romahtaa pian – ekonomisti kehottaa suomalaispoliitikkoja ottamaan mallia yllättävästä tahostaVolvo-pomo löi pöytään hurjan näkemyksen yhtiönsä tulevaisuudesta: "Käy samoin kuin kännyköiden kanssa"Tämä valmistaja ei ainakaan hötkyile: Ensimmäinen sähköauto tulossa aikaisintaan 2025Et ikinä usko, miten BMW aikoo rahoittaa sähköautojensa valmistuksen
AutotSähköautotAutoteollisuusBMWLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski