Merkkikorjaamo antoi aivan tolkuttoman hinta-arvion – omistaja kääri hihat ja korjasi Bemarinsa vain murto-osalla kustannuksista

Käsistään kätevä autonomistaja säästää helposti isoja summia autonsa korjauskustannuksissa. Tässä kuitenkin varsin äärimmäinen esimerkki.

Yhdysvaltalainen Alex Palmeri vei autonsa, yli 650 000 kilometriä ajetun E39 M5:n BMW:n merkkikorjaamolle. Hän tiesi autossa olevan yhtä sun toista tehtävänä, mutta korjaamon tuomio yllätti hänet täysin.

BMW:n mukaan auton laittaminen kuntoon olisi tullut maksamaan noin 17 000 dollaria, mikä vastasi lähestulkoon auton käypää arvoa.

Palmeri kieltäytyi luovuttamasta ja päätti paneutua auton korjaamiseen itse. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta Bemareiden laittamisesta, mutta leipänsä Mercedes-Benz-mekaanikkonakin ansaitsevalla Palmerilla oli kuitenkin niin sanotusti perusasiat kunnossa.

BMW-korjaamolla yritettiin myös hieman kyseenalaisia toimia, sillä hinta-arviossa oli mukana muun muassa venttiilikannen tiivisteet, jotka oli todellisuudessa juuri vaihdettu, uudet jarruvalot, vaikka vanhatkin toimivat ja joitain nesteitä, jotka olivat nekin aivan tuoreet.

BMW M8 antoi odottaa itseään 30 vuotta 1:22
VIDEO: BMW M8 antoi odottaa itseään 30 vuotta.

Työtä Palmerin M5:ssä riitti silti. Hän on dokumentoinut koko prosessin YouTube-kanavalleen LegitStreetCars, ja jutun perästä löytyvä video kannattaa todellakin katsoa.

Esimerkiksi 1 400 dollarin kansiremonttiin ei ollut tarvetta, sillä ongelma poistui vaihtamalla vuotanut öljykorkki uuteen.

Pohjapanssarin muovisen etuosan hän tilasi netistä 47 dollarilla, kun merkkihuolto olisi halunnut siitä yli 600 dollaria.

Erinäisten hihnojen uusimiseen olisi töineen mennyt yli 1 400 dollaria. Palmeri hankki tarvittavat osat 190 dollarilla ja vaihtoi ne itse alle puolessa tunnissa.

Samoin hänestä olisi tuntunut turhalta maksaa alapallonivelen vaihtamisesta 750 dollaria, kun osa kustansi parikymppiä. Vaikka operaatio oli hieman kinkkisempi kuin hän oli etukäteen ajatellut, säästö oli valtava.

Jarrulevyt ja -palat vaihtuivat nekin alle 200 dollarilla merkkihuollon tonnin sijaan.

Öljytason anturi oli uusittu parissakymmenessä sekunnissa ja maksoi 500 dollarin sijaan 50 dollaria.

Katso Palmerin video alta.

Lue myös:

    Uusimmat