Onko päivällisen ajankohdalla oikeasti väliä? Tutkimus selvitti

Lapsesta asti laihdutuskuurilla ollut bloggaaja Veera Bianca kyllästyi noidankehään – tällaista ruokafilosofiaa hän noudattaa nyt 0:48
KATSO MYÖS: Lapsesta asti laihduttanut Veera kyllästyi noidankehään – tällaista ruokafilosofiaa hän noudattaa nyt.

Painonhallinnan kannalta näyttää olevan väliä sillä, mihin aikaan illallisensa syö. Uudessa tutkimuksessa havaittiin, että myöhään syöty raskas ateria vaikuttaa elimistön mekanismeihin lisäten lihomisen todennäköisyyttä. 

Ilta-aikainen syöminen on yhdistetty monesti lihavuuteen, mutta ilmiön taustalla vaikuttavista mekanismeista ei ole päästy selvyyteen.

Cell Metabolism -tiedelehdessä ilmestynyt uusi amerikkalaistutkimus osoittaa, että myöhään syöty raskas ateria vaikuttaa nälkää sääteleviin hormoneihin, energiankulutukseen sekä rasvan varastoimiseen.

Lisää näyttöä iltasyömisen haitoista

Löydökset perustuvat 16 ylipainoisen tai lihavan henkilön havainnointiin. 

Tarkasti kontrolloiduissa laboratorio-olosuhteissa toteutetuissa tutkimusasetelmissa huomattiin, että verrattuna aikaiseen illalliseen myöhään syöty ateria lisäsi nälän tunnetta ja epäterveellisten ruokien himoa, vähensi elimistön polttamien kalorien määrää sekä edisti rasvakudoksen kasvua.

Otanta on pieni, mutta tutkimus vahvistaa aiempaa näyttöä siitä, että iltanapostelu ja myöhäinen ruokailurytmi voivat aiheuttaa elimistössä lihomista edistäviä muutoksia. 

Ruokailun aikaistamiseen kannustaminen näyttääkin olevan yksi keino puuttua massiiviseen kansanterveydelliseen ongelmaan. Esimerkiksi Suomessa lähes kolme neljästä yli 30-vuotiaasta on vähintään ylipainoinen. Liikakilot altistavat muun muassa diabetekselle, syövälle sekä sydänsairauksille.

Miksi jotkut eivät vain liho? Tutkija kertoi Uutisaamussa, mikä on pysyvän painonhallinnan salaisuus.

Tutkimus: Painonhallinta on elämäntapa – ei kuntokuureja tai paastoamista 10:40
KATSO VIDEO: Miksi jotkut eivät vain liho? Tutkija Anu Joki kertoo elinikäisen painonhallinnan salaisuuden.

Lue myös:

    Uusimmat