Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Niinistön some-näkyvyys ylivoimaista – kahdelta ehdokkaalta selvä kiri

2:03Huhtasaari ja Väyrynen kirivät
Julkaistu 22.01.2018 19:47
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Presidenttiehdokkaiden näkyvyydessä sosiaalisessa mediassa on suuria eroja. Facebookissa eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kerää Sauli Niinistö. Viimeisten neljän viikon aikana Laura Huhtasaari ja Paavo Väyrynen ovat kuitenkin kirineet kiinni Niinistön etumatkaa sosiaalisessa mediassa.

Sauli Niinistön suosio sosiaalisessa mediassa ylittää selvästi muut presidenttiehdokkaat.

– Hänen näkyvyytensä on ollut 10-kertainen verrattuna seuraavana tulevaan Laura Huhtasaareen. On ollut tämä vauva-uutinen ja syntymäpäivä, jotka keräsivät tosi paljon tykkäyksiä, sanoo sosiaalisen median liikennettä seuraavan EzyInsightsin data-analyytikko Varpu Rantala.

facebook
Suuri kysymys on, saadaanko sosiaalisen median kiinnostus muutettua äänestyspäätökseksi.Shutterstock

Jaot ja kommentit kertovat sitoutumisesta

Viimeisten neljän viikon aikana eniten Facebook-vuorovaikutusta eli tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja, keräsivät Niinistön ohella Huhtasaari ja Väyrynen. Heihin verrattuna muiden ehdokkaiden näkyvyys sosiaalisessa mediassa oli vaatimatonta.

Ehdokkaiden omilla Facebook-sivuilla kävijät yleensä käyvät tykkäämässä päivityksistä. Huomattavasti harvempi jakaa päivityksiä tai kommentoi niitä. Esimerkiksi yli 90 prosenttia Sauli Niinistön Facebook-vuorovaikutuksesta on tykkäyksiä.

Kommentteja ja jakoja pidetään tykkäyksiä arvokkaampina, koska ne kertovat sitoutumisesta. Facebookin uutisvirrassa kommentit ja jaot tulkitaan vuorovaikutukseksi toisin kuin pelkät tykkäykset.

– Jos pyritään keskustelemaan jostain asiasta, se kertoo enemmän voimakkaammasta sitoutumisesta siihen poliitikon sanomaan, pohtii Rantala.

Väyrynen, Tuula Haatainen ja Huhtasaari keräävät sivuillaan suhteellisesti eniten jakoja ja kommentteja.

Some-kampanjointi tärkeässä roolissa

Haataisen kampanjassa sosiaalisen median näkyvyyttä pidetään tärkeänä.

– Meidän some-strategia on sellainen, että halutaan innostaa ihmisiä toimimaan ja osallistaa ihmisiä. Esimerkiksi kannattajien osallistaminen, sitä tapahtuu erilaisten kilpailujen, mielenkiintoisten postausten ja kuvien kautta. Lisäksi meillä on aktiivisten tukijoiden oma some-ryhmä, jossa ideoidaan vaalityötä ja kampanjaa, kertoo SDP:n viestintäsuunnittelija Iida Vallin.

Vallin uskoo, että tarvetta on niin some-kampanjoinnille kuin perinteiselle vaalikampanjanjoinnille.

– Molemmilla on paikkansa. Varmasti some tavoittaa eri ihmisiä kuin perinteinen kampanjointi. Molemmat tukevat toisiaan ja molemmat ovat tärkeitä jokaisessa vaalikampanjassa.

Some-suosio voi ennakoida vaalimenestystä

Tykkäykset, kommentit ja jaot sosiaalisessa mediassa voidaan tulkita kiinnostukseksi poliitikkoa kohtaan, mutta on eri asia, muuttuuko kiinnostus äänestyspäätökseksi.

– Kyllä tässä näyttää olevan jonkinlaista korrelaatiota sen suhteen, minkälainen some-menestys on ollut ja mitä mielipidemittaukset kertovat, arvioi Varpu Rantala.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys päättyy huomenna ja varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina.

Lisää aiheesta:

EU-vaaliehdokkaat ovat somessa kampanjoinnin sijaan syytelleet toisiaan: "Keskustellaan, mitä muut tekevät väärin"Näin presidenttiehdokkaat taistelevat some-näkyvyydestäHaavistolla tuplasti enemmän medianäkyvyyttä kuin Harkimolla: Analyytikko kertoo syynEtenkin nämä kolme perussuomalaista onnistuivat TikTok-kampanjassaan – "Mikä tahansa reaktio, joka saa ihmisen katselemaan..."Uusien ehdokkaiden voi olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa – näkyvyydestä somessa hyötyäKoronarajoitukset voivat hankaloittaa uusien ehdokkaiden läpipääsyä kuntavaaleissa – sosiaalisen median merkitys korostumassa
PresidentinvaalitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Presidentinvaalit
  • 17.1.19:59
    Kultainen Venla

    MTV:n vaalituotannolle Kultainen Venla! Tällainen palkittu kokonaisuus oli

  • 02.10.202412:51
    Alexander Stubb

    Tarkastusvirasto haluaa presidenttiehdokkaiden vaalituelle ylärajan – näitä asioita vaalirahailmoituksista selvisi

  • 28.06.202407:24
    Melania Trump

    Asiantuntijoiden raju väite: Melania Trumpin paluu Valkoiseen taloon epätodennäköistä

  • 26.06.202406:38
    Donald Trump

    Demokraatit huolissaan Bidenin johtoaseman kapenemisesta mustien keskuudessa – "Äänestän ennemmin rikollista kuin aasia"

  • 03.06.202406:52
    Iran

    Ex-presidentti yrittää paluuta Iranissa