Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä henkilöt koettelevat jokaisen myyjän hermoja – et kai ole yksi heistä?

Hinnoista valittavat asiakkaat eivät kuulu myyjien suosikkeihin.
Hinnoista valittavat asiakkaat eivät kuulu myyjien suosikkeihin. Shutterstock
Julkaistu 11.05.2016 18:20
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Seuraavassa on listaus henkilöistä ja asioista, jotka saavat jokaisen kaupan myyjän näkemään punaista.

Kaupan kassat palvelevat päivittäin satoja asiakkaita ja on sanomattakin selvää, että kaikki asiakaspalvelukokemukset eivät voi olla mieluisia. Ovatko seuraavat tilanteet sinulle tuttuja?

Henkilö, joka vitsailee saavansa tuotteen ilmaiseksi

”Oi, lukija ei lukenut sitä. Saan sen sitten varmaan ilmaiseksi.” Vaikka tämä vitsi kuulostaa asiakkaan mielestä hauskalta, myyjän mielestä se ei sitä ole. Usko tai älä, myyjä on kuullut tämän vitsin ennenkin.

Henkilö, joka kehuu säätä

asiakas1
Myyjän työtä säälittelevien asiakkaiden kannattaisi olla hiljaa.Shutterstock

”Ulkona on todella kaunis sää. Harmi, että joudut olemaan täällä sisällä.” Myyjät eivät kaipaa muistutusta asiakkailta siitä, että he menettävät taas yhden alkukesän lämpimistä päivistä. Tämän sanottuasi ei kannata ihmetellä myyjän nyrpistynyttä ilmettä.

Äiti, joka kehuskelee omalla lapsellaan

Jotkut äidit käyttävät kaupassa käydessään tilaisuutta hyväkseen ja päätyvät kehumaan lastensa erinomaisuutta myyjälle. Samaan aikaan myyjä katselee, kuinka lapsi nuolee lattialle pudonnutta jäätelöä. Kestohymyllä pärjää pitkälle!

Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen tarkastamista

Myyjien suurin toive on se, että kassajono kulkisi sujuvasti. Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen hinnan tai jokaisen yksityiskohdan tarkistamista erikseen, saa myyjän kananlihalle.

Puhelimessa puhuva asiakas

Miten kukaan voisi olla hyvä asiakaspalvelija henkilölle, joka puhuu kassalla puhelimessa parhaan ystävänsä kanssa edellisillan juhlista? Olisiko mahdollista, että asiakkaat laskisivat puhelimensa alas edes tervehdyksen ajaksi?

Vanhemmat, jotka eivät katso lastensa perään

lelukaupassaVahtimatta jätetyt lapset aiheuttavat myyjille harmaita hiuksia.Shutterstock

Vanhemmat, jotka luulevat kaupan olevan huvipuisto, aiheuttavat myyjille kauhunhetkiä jo perheen astuessa ovesta sisään. Sillä aikaa kun vanhemmat pohtivat rauhassa ruokaostoksiaan, lapset ovat ehtineet jo sotkea leluhyllyn. Myyjä ei ole lapsenvahti!

Alennusta vaativat henkilöt

Myyjät haluavat asiakkaidensa tietävän, että kaupan hinnat eivät ole myyjän vastuulla. Valittaminen ja alennuspyynnöt eivät auta, vaikka kinuamista jatkaisi kuinka kauan.

Henkilökohtaisista asioistaan avautuvat

Kaupan myyjä ei ole psykologi. Myyjä voi seistä kassan takana kuunnelleen asiakkaan huolia ja esittää välittävänsä. Todellisuudessa, hyvin harvoin myyjää kiinnostaa tietää asiakkaan sairaskertomus.

Teinilaumat, jotka ovat tulleet kuluttamaan aikaansa

Suuret ja äänekkäät teinilaumat karkottavat helposti muut asiakkaat tiehensä. Kun teinilauma astuu sisään tutkimaan vähän turhankin innokkaasti muotiuutuuksia, myyjä ei voi muuta kuin huokaista.

Henkilö, joka vertailee kauppaa kilpailijaan

kaupan myyjäKassat eivät halua kuulla koko työpäiväänsä pelkkää valitusta asioista, joille he eivät voi mitään.Lehtikuva

Asiakas, joka on ottanut elämäntehtäväkseen vertailla kaupan valikoimaa ja hintoja kilpailijaan, koettelee myyjän hermoja. Vinkki tällaiselle asiakkaalle: Mene naapurikauppaan, jos siellä on kerran kaikki paremmin.

Pitkää työuraasi ihmettelevä asiakas

”Vau, olet ollut täällä töissä jo todella monta vuotta!” Tämä lause ei imartele varsinkaan silloin, jos tarkoituksenasi oli jäädä kauppaan ainoastaan kesätöihin.

Video: Videolla paljastetaan, mitkä kommentit saavat ruokakaupanmyyjän hermostumaan. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lähde: Thoughtcatalog

Lisää aiheesta:

Ex-työntekijät paljastavat: 7 asiaa, joita ei koskaan saisi tehdä pikaruokaravintolassa – ethän sorru näihin? Kahvilatyöntekijät paljastavat kymmenen ärsyttävintä asiakasta – ethän ole yksi heistä?Ruokakaupan myyjät paljastavat: 10 asiaa, jotka ärsyttävät suomalaisasiakkaissa eniten "Haluatko pakasteet pieneen pussiin?" – nämä ruokakaupan myyjien kommentit ärsyttävät asiakkaitaTietyt kommentit suututtavat ruokakaupan myyjät – sorrutko tietämättäsi klassiseen "muovipussitervehdykseen"?10 ärsyttävintä ihmistyyppiä, joihin olet taatusti törmännyt ruokakaupassa
ShoppailuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 10.11.20:15
    Ilmiöt

    Mikä ihmeen Singles' Day? Tästä on kyse

  • 10.11.15:17
    Viiden jälkeen

    Kiikarissa joulun toivotuimmat lahjat? Näin pyydät tekoälyä etsimään parhaat hinnat

  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa