Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"

tuotekasa_etu
Ostoskärryihin saattaa eksyä enemmän tavaraa sekaisista tuotekasoista.Shutterstock/Clas Ohlson
Julkaistu 19.05.2025 07:37

Wenla Wallin

wenla.wallin@mtv.fi

Voiko tuotteen esillepano kaupassa vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? 

K-Citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen jakaa toisinaan kaupan alaan liittyvää sisältöä sosiaalisen median alusta X:ssä.

Aaltosen julkaisu, jossa hän kertoo erilaisten tuote-esillepanojen myyvän eri tavalla, on herättänyt keskustelua. Julkaisussa nähdään kaksi kuvaa, joissa kermaviilipurkit on aseteltu toisessa kuvassa runsaampaan kasaan, ja toisessa järjestelmällisiin pinoihin.

– Oletko koskaan asiakkaana huomannut, että joissakin kaupoissa tuotteet "kaadetaan" sekaisin tiskiin? Olemme mitanneet myyntejä, ja vasemmanpuoleinen esittely voi myydä jopa 30 prosenttia enemmän, vaikka hinta olisi sama, Aaltonen sanoo X:ssä viitaten vasemmalla olevaan kuvaan, jossa kermaviilipurkit ovat isossa kasassa. 

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Aaltosen mukaan tämä esillepanokeino on kaupan alan ammattilaisille tuttu. 

– Näin se on ja on aina ollut. Ehkä asiakkaat ja kuluttajat eivät ole miettineet asiaa, Aaltonen kertoo MTV Uutisille.

Aaltosen mukaan tuotteita myydään sekalaisissa kasoissa kahdesta syystä. Ensinnäkin tällä tavoin tuotteiden asetteleminen on työn kannalta äärimmäisen tehokasta. Toiseksi syyksi Aaltonen nostaa sesonkituotteet, joita myydään niin paljon, että ne eivät välttämättä mahtuisi muualle kuin "altaisiin".

– Sitä kautta olemme huomanneet, että myynti vain on selkeästi isompaa.

Lue myös: Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioita

"Asiakas kokee sen automaattisesti edulliseksi"

"Kasa-asettelua" hyödyntää myös muun muassa kauppaketju Clas Ohlson. 

– Kun tuotetta on esillä runsaasti, asiakas kokee sen automaattisesti edulliseksi – vaikka alennuslappua ei olisikaan. Aivot yhdistävät suuren määrän matalaan hintaan – psykologinen ilmiö, jossa runsaus viestii edullisuudesta ja saatavuudesta, Clas Ohlsonin myymäläkonseptin kehittäjä Lina Broman sanoo.

Bromanin mukaan tuote vaikuttaa edullisemmalta ja helpommalta napata mukaan, kun se on "heitelty" eikä aseteltu näytille.

clas ohlsonOstatko mieluummin sekaisesta tuotekasasta kuin siistisi järjestellystä hyllystä?Clas Ohlson

Siististi järjestellystä pinosta asiakkaan voi Bromanin mukaan olla vaikeampaa ottaa tuote, sillä hän saattaa ajatella sotkevansa siistin vaikutelman.

Kasoihin aseteltavien tuotteiden tulisi Bromanin mukaan olla helposti ymmärrettäviä, yksinkertaisesti hinnoiteltuja ja helposti mukaan napattavia. 

– Kun tuotetta on suuri määrä, se kertoo, että tuote on suosittu tai myyntimenestys, mikä lisää luottamusta ja ostohalukkuutta, Broman sanoo.

Kasa-esillepano voi myös antaa vaikutelman, että kaikki muutkin ostavat kyseisen tuotteen.

– Jos "kaikki muut" näyttävät ostavan tuotetta, minäkin voin – erityisesti silloin, kun kyseessä on edullinen tuote tai kulutustuote, Broman kuvailee asiakkaiden ostokäyttäytymistä. 

Lue myös: Helsinkiläiskaupasta tuli ilmiö – ihmiset jonottavat 30 euron suklaalevyä

Katso myös: Teetkö näin, kun ostat inkivääriä ruokakaupasta?

0:54imgInkiväärin voi katkoa ruokakaupassa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Tuoreimmat aiheesta

Kaupan ala