Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tällaista on näkövammaisen arki suomalaisessa ruokakaupassa – "Voi olla ihan tuuripeliä"

1:26Tältä voi näyttää kaupassa käynti näkövammaisen perspektiivistäNäin haastavaa voi proteiinipatukan ostaminen näkövammaisen näkökulmasta olla.
Julkaistu 14.12.2025 06:46
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Seemi kuvasi havainnollistavan videon, miltä näkövammaisen asiointi kaupassa näyttää ja miten avustaja voi sitä verbaalisesti kuvaillen auttaa.

Seemi Hintsanen, 29, on näkövammainen. Hän kertoo, että on ollut seitsemän vuotta sokea. Näön menettäminen johtuu harvinaisesta geenimutaatiosta, Leberin perinnöllisestä näköhermon rappeumasta, joka aktivoituu yleensä ennen 30 ikävuotta. 

– Minulla se alkoi, kun täytin 21, Seemi kertoo.

Sen takia Seemi ei näe mitään tarkasti, vaan maailma näyttäytyy sumeana. 

– Erotan, että tavaroita on vaikka pöydällä, mutta en erota, mitä tavaroita ne ovat. En näe lukea muuta kuin sellaista valtavan kokoista tekstiä, hän kertoo.

Harva on pysähtynyt miettimään, miten haastavaa arkinen ruokakaupassa asiointi voi olla, kun näköön ei voi tukeutua. Miten esimerkiksi jouluruokien ostelu ruuhkaisessa marketissa onnistuisi ilman näköä?

Sen takia Seemi kuvasi havainnollistavan videon, jonka tarkoituksena on levittää tietoisuutta ja näyttää minkälaista informaatiota erilaisten näkövammojen kanssa on mahdollista ympäröivästä maailmasta saada. Voit katsoa sen yltä!

Lue myös:

Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

Näkövammaisen asiointi kaupassa

Seemi työskentelee avustajapalveluyrityksessä nimeltä Karun-palvelut. Hän on työnsä puolesta tottunut kiinnittämään erityistä huomiota esteettömyyden onnistumiseen erilaisissa tiloissa ja tilanteissa.

– En voi sanoa, että esteettömyyttä olisi huomioitu mitenkään kaupassa. Kun kauppakärryllä mahtuu käytävillä liikkumaan, niin siinä on sitten samalla vähän vahingossa huomioitu vaikka pyörätuolit, Seemi kertoo. 

S-ryhmän marketkaupan konseptikehityksen vastaava johtaja Katja Tapio kertoo sähköpostitse, että näkövammaiset huomioidaan S-ryhmällä osana esteettömän asioinnin suunnittelua.

– Myymäläympäristön tulee olla turvallinen ja sen tulee mahdollistaa käyttäjän esteetön liikkuminen, Tapio kertoo.

Samaten Keskon viestinnästä kerrotaan, että asiakkaiden kulkureitit suunnitellaan lähtökohtaisesti selkeiksi ja esteettömiksi.

SEEMI HINTSANENMaalipalloa maajoukkueessa pelaava Seemi sokeutui noin seitsemän vuotta sitten.Seemi Hintsanen

Keskon myymälöissä käytetään tarvittaessa lattiaopasteita, esimerkiksi ohjauslistoja ohjaamaan kulkusuuntaa ja isoimmissa kaupoissa pääkäytävät merkitään ohuella lattiateipillä reitin selkeyttämiseksi.

– Sehän ei hirveästi esimerkiksi näkövammaista asiakasta auta, että pystyy kävelemään sitä pääkäytävää, Seemi harmittelee.

Ostettavat tuotteet eivät löydy pääkäytävältä. 

– Ohut tarranauha lattiassa ei varmaankaan ole näkövammaisten huomiointia, vaan ihmisten kaupan läpi johdattamista varten, Seemi huomauttaa.

Esteettömyys on paljon muutakin kuin leveät käytävät ja riittävä valaistus. Seemi nostaa esimerkiksi ruokakauppojen lattioilla tosinaan näkyvät suuret mainostarrat, jotka hämäävät silmää.

– Aika monesti katson, että onko ne jotain esteitä, esimerkiksi joku ostoskori tai pylväs, johon saatan törmätä, Seemi kertoo.

Lue myös: Välikohtaus järkytti oululaisen Jennan koiralenkillä: "Kertoo sen, että ihmisillä ei ole tietoa opaskoirista"

Stressiä kaupassa

Jos mukana ei ole henkilökohtaista avustajaa, tarvitsee Seemi kaupassa asioidessaan avukseen kaupan myyjän.

Myyjiä voi kuitenkin olla vaikea löytää käytäviltä, joten useimmiten Seemi suunnistaa ensi töikseen kassojen läheisyyteen. 

– Yleensä kuuntelen, että mikä kassa on auki. Sitten menen kassahihnan päähän huutelemaan, että saanko apua, hän kertoo.

Tilanne on Seemistä paitsi vaivaannuttava, mutta myös hankala. Kassahenkilö saattaa palvella toista asiakasta ja Seemin täytyy kuulon perusteella arvioida, mihin kohtaan hän voi huikata väliin.

– Kauppahenkilökuntaan ei ole helppo saada kontaktia, hän harmittelee.

Hän toivoo, että henkilökunnalle annettaisiin edes muutaman minuutin keskustelu siitä, kuinka näkövammainen asiakas pitäisi kohdata.

S-ryhmässä saavutettavuus on osa vastuullisuusohjelmaa ja asiakaskokemusta.

– Henkilökunnan perehdytyksessä korostetaan asiakaslähtöisyyttä ja yksilöllisten tarpeiden huomioimista, mutta erillistä koulutusmoduulia näkövammaisten palvelusta ei ole, Tapio kertoo.

Seemi ei näkövammaisena asiakkaana huomaa, että eri kauppaketjujen henkilökuntia olisi perehdytetty jotenkin eri tavoin. 

– Se voi olla ihan tuuripeliä, että missä kaupassa tulee minkälainen myyjä vastaan, hän summaa. 

Jarin maailma on sumea – tällaisia haasteita näkövammainen kohtaa arjessa liikkuessaan. Juttu jatkuu videon alla.

5:12Jarin maailma on sumea – tällaisia haasteita näkövammainen kohtaa arjessa liikkuessaanRappeuttavaa silmäsairautta sairastava Jari Pekola tietää, miltä tuntuu, kun näkö vähitellen heikkenee.

Ikävä kokemus

Eräs ikävä kokemus on viime ajoilta jäänyt Seemin mieleen.

– Se myyjä tuli sieltä ja suurin piirtein sanaakaan sanomatta ilmeisesti viittoi minulle, että tule hänen peräänsä. Hyvä, kun ei pitänyt juosta perässä. 

Paistopisteiden luona Seemi oli tiedustellut, mitä tuotteita hyllyssä on. Vastaukseksi myyjä kertoi, että hyllyssä on sämpylöitä.

– Niitä on kuitenkin aika monia erilaisia, on täytettyjä ja täyttämättömiä. Ei se informaatio ihan riitä, Seemi toteaa. 

Koko ainesosaluetteloa ei tarvitse alkaa sanelemaan, mutta lyhyt kuvaus olisi ollut paikallaan. Sämpylän sijaan olisi ystävällistä kertoa, että vehnäsämpylä on täytetty tomaatilla ja mozzarellalla.

Lue myös: Kun Viivi menee kauppaan Hillan, 2, kanssa, pääsy saatetaan kieltää

Avustaja mahdollistaa itsenäisyyden

Oman henkilökohtaisen avustajan apu mahdollistaa itsenäisyyden kokemuksen kaupassa asioinnissa. Kun Seemi kiertää kauppaa myyjän kanssa, ei heräteostoksille ole mahdollisuutta, koska hän ei halua tuhlata myyjän työaikaa.

– Käymme vain keräämässä ne tuotteet hyllyiltä. Jos olen oman avustajan kanssa kaupoilla, voin vähän miettiäkin, että mitähän haluaisin tänään tehdä ruoaksi, hän kertoo. 

Kaupoissa asiointia helpottaisi huomattavasti se, jos myyjiin olisi helpompi tapa saada kontaktia ilman, että täytyy kassoille mennä huutelemaan apua. 

– Tykkään kuitenkin aika paljon itse käydä kaupassa, hän kertoo.

Ruusuja Seemi haluaa antaa muille asiakkaille.

– Aika kivasti olen yleensä saanut apua myös muilta asiakkailta, hän kiittelee. 

Lue myös: Miten toimit, jos kohtaat opaskoiran? Birgitalta tärkeä muistutus

Hintalaput ja opasteet

Seemi kertoo, että tuotteiden hintalaput ja muut tiedot ovat aivan liian pienellä ja informaatiokin on usein vaillinaista.

– Jos käyn vaikka ostamassa kaljaa, niin siinä hintalapussa ei välttämättä lue, että mikä se prosenttimäärä on.

Hän toivoisi, että tietojen selvittämiseen löytyisi parempia keinoja. Esimerkiksi puhelimella hintalapusta skannattava QR-koodi, joka veisi kaupan kotisivuilla tuotteen tarkempaan tuote-esittelyyn.

Kesko kertoo, että sen oman brändin Pirkan tuoteselosteissa on parhaillaan käynnissä pakkausuudistus. Sen yhteydessä tuotenimen fonttikokoa on tarkoituksella suurennettu luettavuuden helpottamiseksi. 

S-ryhmän Katja Tapio sen sijaan kertoo, että S-ryhmä tutkii mahdollisuuksia tukea asiakasta heidän omassa mobiililaitteessansa toimivilla palveluilla, jolloin myös heidän tarvitsemansa avustavat toiminnot olisivat helpommin käytettävissä. 

Opasteet ovat kaupoissa usein sijoitettu korkealle hyllyjen yläpuolelle, jotta ne näkyvät kaupassa kauas. Näkövammaiset eivät niistä kuitenkaan hyödy. 

– Olisi se aika kiva, jos ne olisivat silmänkorkeudella, eikä siellä katonrajassa, Seemi harmittelee. 

Hän näkee isoa tekstiä, joten jos hyllyjen päissä olisi silmäntasolla tieto, onko kyseessä maustehylly vai kahvihylly, auttaisi se valtavasti.

Lue myös: Hissin käyttö kiellettiin vammaiselta Linnan juhlissa – näin kommentoi presidentin kanslia

Missä parasta palvelua? 

Lidlin viestinnästä kerrotaan, että kauppaketju kehittää myymälöitä jatkuvasti. Ketju noudattaa lähtökohtaisesti tiettyä myymäläkonseptia, jossa hyllyt ja tuotteet sijoitellaan niin, että tutut tuotteet on helppo löytää riippumatta siitä, missä myymälässä asioi. 

Seemin kokemuksen perusteella Lidlissä on vaikea saada apua, koska henkilökuntaa on usein vähän paikalla. 

– Keskolla on ollut kohtuu helppo mennä siihen kassalle ja pyytää sitä apua. 

Yleensä palvelu lopulta toimii, kun hän on saanut kontaktin myyjään ja pääsee kauppaa kiertämään tämän avulla.

– Olen kuitenkin aika helppo autettava, näen liikkua myyjän perässä ja toimin aika itsenäisesti siinä, kunhan vain saan ne tietyt tuotteet, Seemi summaa.

Lue myös: Näkövammaiset jakavat arjen haasteita, joista normaalinäköisten ei tarvitse juuri huolehtia

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Kun Viivi menee kauppaan Hillan, 2, kanssa, pääsy saatetaan kieltääJos kauppakeskuksessa sattuu tulipalo tai uhkatilanne, Atso Ahonen pelkää jäävänsä pulaanJari näkee maailman "sumean sameana" ja toivoo yhteiskunnalta ymmärrystä näkövammaisia kohtaan: "Ei ihan ymmärretä, mitä aistivamma aiheuttaa"Syrjivät digitaaliset palvelut ovat pian laittomia – näin sokea Senni pärjäsi MTV Uutisten verkkosivuillaSokea Heidi ja kuulovammainen Toni saivat tarpeekseen vähättelystä ja aistivammaisten kohtelusta: "En ole tervetullut kauppaan ilman avustajaa"Tietyt kommentit suututtavat ruokakaupan myyjät – sorrutko tietämättäsi klassiseen "muovipussitervehdykseen"?
NäköVammaisetTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Näkö
  • 25.9.10:15
    Vammaiset

    Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

  • 14.9.13:45
    Silmälasit

    Ikänäkö on ikääntymiseen liittyvä normaali ilmiö: Nämä merkit kertovat, että laseille on tarvetta

  • 29.8.06:29
    Silmäsairaudet

    Ilmestyikö näkökenttään "roskaa"? Yleinen vaiva voi olla syypää

  • 9.8.07:05
    Silmäsairaudet

    Suomalaiset tuijottavat älylaitteita liian läheltä – varaudu näihin silmäoireisiin

  • 4.7.06:28
    Silmäsairaudet

    Silmät kertovat paljon terveydestä – voivat antaa viitteitä monista sairauksista