Näkökulma: Oliko se siinä, Sebastian Vettel? Ferrarin ykköstähden jalustalle nostama kuski on kohdannut hetken, jota jokainen mestari urallaan pelkää

Kesän edetessä heinäkuun loppupuolelle ilmassa alkaa olla tunne yhden ajanjakson taittumisesta toista kohti. Kaikki siihen eivät vielä kiinnitä huomiota, mutta jotkut aistivat sen herkemmin. Sebastian Vettel vaikuttaa siltä, että hän on aistinut Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet liiankin selvästi.

Kun Vettel syyllistyi jälleen yhteen räikeään virheeseen rysäyttämällä autonsa Max Verstappenin Red Bullin perään, hän tavoistaan poiketen käyttäytyi varikolla harvinaisella tavalla. Ensireaktio tiimiradiossa oli tietysti vastustajan syyttely, mutta autosta noustessa Vettel oli kummallisen sovitteleva.

Saksalainen asteli Max Verstappenin luo. Vielä autossaan istunut hollantilainen varautui varmasti mielessään käsirysyyn Vettelin ojentaessa kätensä hänen turvakaarensa välistä kohti ohjaamoa. Kaikeksi yllätykseksi Vettel kuitenkin paiskasi nuorukaisen kättä, pahoitteli tapahtunutta ja tunnusti rehdisti oman virheensä.

Jokin oli muuttunut. Ja tuntui siltä, että se muutos on kypsynyt Vettelin kypärän sisällä viimeisen kuukauden aikana. Väittäisin jopa, että Vettel on Kanadan GP:n raivokohtauksestaan lähtien tosissaan pohtinut uransa lopettamista, ja Silverstonen takaisku vain vahvisti sitä päätöstä.

Vielä vuosi sitten puberteettipuuskissaan pitkin seiniä sinkoillut Max Verstappen pystyy ajamaan kylmäpäisempiä kisoja kuin hän. Toinen 21-vuotias Charles Leclerc on oppinut puolessa vuodessa Ferrarin autosta kaikki ne salat, jotka ovat olleet tähän asti olleet vain Vettelin hyppysissä.

”Nuoret kertovat, milloin sinun tulee lopettaa”

Tähän asti Vettel on ollut Ferrarille kaikessa virhealttiudessaan korvaamaton tähti. Vielä helmikuussa tallipäällikkö Mattia Binotto oli niin varma saksalaisen ylivertaisuudesta, että julisti tälle kiistattoman ykkösaseman suhteessa nuoreen tallikaveriinsa Charles Leclerciin.

Jotkut sanoivat jo talvella ääneen, että Leclerc lyö Sebastian Vettelin jo ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan, mutta itse en siihen uskonut. Nyt kymmenen osakilpailun jälkeen monacolaisella voisi hiukan paremmalla tuurilla olla jo kaksi osakilpailuvoittoa.

Vettelille tämä vuosi on ollut selvä signaali siitä, ettei hän todennäköisesti voita enää urallaan viidettä maailmanmestaruutta – joka Ferrarilla voitettuna olisi arvokkaampi kuin neljä muuta yhteensä. Lewis Hamiltonilla MM-titteleitä on mahdollisesti jo kuusi tämän kauden jälkeen. Vielä vuosi sitten puberteettipuuskissaan pitkin seiniä sinkoillut Max Verstappen pystyy ajamaan kylmäpäisempiä kisoja kuin hän. Toinen 21-vuotias Charles Leclerc on oppinut puolessa vuodessa Ferrarin autosta kaikki ne salat, jotka ovat olleet tähän asti olleet vain Vettelin hyppysissä.

Vuodeksi 2020 ei ole luvassa isoja sääntöuudistuksia, joten voimasuhteet tuskin muuttuvat yhdessä hetkessä, vaikka Ferrari tekisi millaisen täyskäännöksen autonsa suunnittelussa. Vettelin pitäisi sinnitellä vielä vuosi pidemmälle ja luottaa Ferrarin rakentavan hänelle voittaja-auton 2021 suureen mullistukseen. Ja sitten pitäisi vielä pystyä lyömään oma tallikaveri, josta tiimi valmistaa tulevan vuosikymmenen suurta tähteä.

Jäin viime viikolla lapseni viereen katsomaan Autot 3 -animaatioelokuvaa. Siinä kilparatojen tähdeksi vuosien saatossa noussut Salama McQueen joutuu kohtaamaan oman uransa päätepisteen, kun Jackson Myrsky ja muut uuden ajan teknokilpurit tulevat ryminällä areenoille.

Salama tajuaa tilanteensa puhuessaan radoilta vetäytyvän kilpakumppaninsa kanssa. Siinä radat jättävä auto poistuu näyttämöltä ja kertoo joskus kysyneensä sedältään: miten tiedän, milloin on tullut aika lopettaa? Setä oli vastannut: ”Kuule, nuoret kertovat sen sinulle”.

Tuo lause palasi mieleeni sunnuntain kisan jälkeen. Elokuvassa Salama kuitenkin aikoo iskeä vielä kerran ja ilmoittaa, että hän päättää itse, milloin on aika lopettaa. Onko Sebastian Vettelistä vielä samaan?

Lue myös:

    Uusimmat