Museoautojen rekisteröintimäärät ovat kääntyneet kuluvalla vuosikymmenellä varovaiseen laskuun.
Museorekisteröityjä, vähintään 30-vuotiaita henkilöautoja liikkuu Suomen maanteillä lähes 35 000 kappaletta. Määrät ovat kuitenkin olleet viimeiset pari vuotta tasaisessa laskussa, kertovat Tilastokeskuksen ja Traficomin tilastot.
Toissa vuonna museorekisteriin kelpuutettiin vajaat 1 900 henkilöautoa, mikä oli noin 200 autoa vähemmän kuin edeltävänä vuonna 2022. Lasku on jatkunut, sillä viime vuonna henkilöautoja leimattiin museorekisteriin enää vajaat 1 650 kappaletta.
Museoautojen keski-ikä on noin 50 vuotta ja valtaosa niistä on aikanaan käyttöautoina palvelleita ajopelejä. Museorekisteriin hyväksytään myös mopoja, moottoripyöriä ja moottorikelkkoja.
Ysäriautot ajettu jo loppuun
Laskutrendi vahvistetaan myös Suomen ajoneuvohistoriallisessa keskusliitossa (SAHK) sekä Autohistoriallisesta seurassa, jotka tekevät valtaosan museokatsastuksista.
SAHK:n Uudenmaan alueen vastuutarkastajan Martti Peltosen mukaan käänteen taustalta löytyvät selkeät selitykset. Museoauton ylläpito, talvisäilytys ja varsinkin korjaaminen käyvät entistä enemmän omistajan kukkarolle.
Myös autotallien kätköistä löytyvät museoikäiset ”papan helmet” käyvät vähiin. Vuonna 1989 Suomessa myytiin noin 177 000 uutta henkilöautoa, mutta vuonna 1993 vastaava määrä kutistui alle 56 000:een.
– Nuo lamavuodet alkavat nyt näkyä museorekisteröinneissä. Lisäksi silloinen autokanta on ajettu niin loppuun ja päätynyt romuttamoille, ettei sieltä paljon museoitavaa edes löydy, Peltonen toteaa.
