Huawein edistämä uusi verkkotekniikka tuo nettiyhteyden esineisiin pidemmällä akkukestolla ja edullisemmin

Huawei järjesti tällä viikolla yritysten pilviratkaisujen sekä verkkoteknologioidensa uutuuksia esitelleen Huawei Connect 2016 -jättitapahtuman Shanghaissa, Kiinassa.

Verkkoteknologioista laajimmin näkyvyyttä sai uusi NB-IOT-standardi.

Erityisesti yksi Huawei Connectissa vahvasti esille noussut aihealue oli myös autojen ja liikenteen kehittyminen verkottuneemmiksi ja yhä vainedistyneemmiksi älykkyydeltään, joiden osalta NB-IOT:ta tuotiin vahvasti esiin.

Huawein tapahtumassa päähuomio ei kuitenkaan vielä nyt ollut itseajavissa autoissa, vaan vasta yksinkertaisemmassa älykkyydessä – sekä Huaweille sopivasti yhteyksien luomisessa näihin tulevaisuuden tarpeisiin.

Esineiden internetille aiempaa sopivamma tyhteydet: NB-IOT

Verkkoyhtiönä Huawein keskeisin rooli älykkäämpien autojenkin kehityksessä kytkeytyy niiden yhteyksiin.

Jatkossa 5G-verkoista odotetaan merkittävää tukea myös autojen yhteyksille. Niitä ennen on kuitenkin luvassa vielä muita uusia ratkaisuja uusiin laitteisiin.

Erilaisiin esineiden internetin eli IoT:n tarpeisiin Huawei on suunnitellut NB-IOT-nimellä (Narrow Band – Internet of Things) markkinoitavia yhteyksiä, jotka sopivat pienille tiedonsiirtomäärille ja mahdollistavat pitkän toiminta-ajan, jopa 10 vuodenkin akunkeston. NB-IOT on standardi, jonka kehitystyötä Huawei on vetänyt ja standardin mukaisia verkkoratkaisuja on tulossa muiltakin verkkotoimittajilta, kuten Nokialta ja Ericssonilta. NB-IOT-yhteydet tulevat rakentumaan olemassa olevien matkapuhelinverkkojen päälle, mutta käyttävät vain kapeaa taajuusaluetta virtaa säästäkseen. NB-IOT-yhteydellä tiedonsiirtonopeuskin rajautuu 200 kilobittiin sekunnissa.

NB-IOT-yhteyksiä voidaan Huawein esimerkkien perusteella hyödyntää esimerkiksi muun muassa älykkäissä roskiksissa, polkupyörissä sekä älykkäissä tievaloissa monien muiden laitteiden sijaan. Lisäksi tulevaisuudessa sen erityisiä vähäisen vasteajan kehitysversioita voidaan ottaa käyttöön myös ajoneuvojen välisessä kommunikaatiossa.

Käytännössä NB-IOT-yhteydet ovat tehokkaampi seuraaja 2G-sukupolven GPRS:lle, jota yhä käytetään laitteiden internetissä yleisesti. Pienemmän virrankulutuksen ohella NB-IOT:n etuja ovat parempi kattavuus, mahdollisuus liittää yhteen verkkosoluun jopa 100 000 laitetta sekä edullisempi moduulien hinta. Kun GSM-moduulit voivat maksaa vielä seitsemän dollaria, painuu NB-IOT-moduulin hinta alle 5 dollariin.

NB-IOT-määrittely jäädytettiin kesäkuussa 2016, ja laitteisiin käyttöön se on tulossa lähivuosina ensi vuodesta laajemmin alkaen.

Laajemmin Huawein autoihin ja liikenteeseen liittyvät ratkaisut rakentuvat lisäksi sen esineiden internetin OceanConnect-alustalle. Autojen osalta alusta mahdollistaa muun muassa autojen jakamisen ja autojoukon hallinnan. Näitä ratkaisuja Huawei voi toimittaa yhdessä kumppanien kanssa taustalla toimien.

Huawein esineiden internetiin ratkaisuista OceanConnectista ja NB-IOT-yhteyksistä Huawei on antoi lukuisia esimerkkejä. Niistä autoihin kytkeytyvät aiempaa älykkäämpi tievalaistus sekä parkkipaikkojen muuttuminen älykkäämmiksi.

Älykäs tievalaistus

Yhdessä Philipsin kanssa Huawei on kehittämässä älykkäämpää tievalaistusjärjestelmää, muun muassa juuri NB-IOT-yhteyksiin perustuen. Uudessa järjestelmässä olisi mahdollista ohjata yksittäisiä valoja aiemman ryhmäohjauksen sijaan. Tämä voisi säästää 10 prosenttia sähkönkulutuksessa sekä jopa 50 prosenttia huoltokuluissa.

Tievalaistuksen muuttuminen älykkäämmäksi on yksi oiva esimerkki esineiden internetistä. Jokainen katuvalokin voi jatkossa olla oma internet-laitteensa.

Älykäs parkkipaikka

Toinen Huawein esittelmä käyttökohde NB-IOT-yhteyksille on älykäs parkkeeraus.

Muun muassa NB-IOT-yhteyksien avulla parkkipaikkojen käyttötunnistimista saadaan välittymään saatavuustiedot tehokkaasti pilveen, jonka päälle voidaan rakentaa erilaisia paikoituspalveluja vapaiden paikkojen tiedoista, varauksesta, navigaatiosta ja maksuista.

Verrattuna aiempiin yksittäisiin parkkipaikkaoperaattorien verkkoihin ovat uudet ratkaisut helpompia ottaa käyttöön ja kustannustehokkaampia. Usein parkkitalojen yhteydet on toteutettu langallisesti kaapeloinnilla, mihin nähden jatkossa säästyy paljon rahaa.

Lue myös:

    Uusimmat