Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä ihmeen BeReal? Näin suosittu sovellus toimii

8:18Sosiaalinen media ennustaa kohta tulevaisuutesi – tällaiset ovat riskitKATSO MYÖS: Sosiaalinen media ennustaa kohta tulevaisuutesi – tällaiset ovat riskit.
Julkaistu 07.10.2022 07:15

Emmi Niiniaho

BeReal-sovellus tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka kaipaavat sosiaaliselta medialta enemmän aitoutta ja vähemmän suunniteltua sisältöä.

Sosiaalisen median sovelluksia syytetään usein pinnallisuudesta: niissä esitellään omaa elämää siloteltuna ja valitaan vain parhaat palat.

Vastaiskuna ilmiölle BeReal-niminen sovellus kehottaa nimensä mukaisesti olemaan aito, kirjoittaa New York Post.

Sovellus julkaistiin alunperin jo joulukuussa 2019 ranskalaisen Alexis Barreyatin toimesta. Julkaisunsa jälkeen sovellusta on ladattu yli 43 miljoonaa kertaa.

Mutta mikä sovelluksen idea on ja mitä siitä tulisi tietää?

Lue myös: Mikä on Discord? Näin suosiota keräävä keskustelusovellus toimii

Aitoutta ja arkipäiväisyyttä

BeReal on ensisijaisesti sovellus kuvien jakamiseen, muttei mitenkään yhtä järjestelmällinen kuin esimerkiksi Instagram tai vahvasti erilaisiin filttereihin nojaava Snapchat.

Sovellus huikkaa kerran päivässä – näennäisesti täysin satunnaiseen aikaan – ottamaan kuvan siitä, mitä juuri sillä hetkellä teet. Aikaa on kaksi minuuttia, mutta kuvan voi julkaista myös myöhässä. Koska kuvan voi ottaa muutaman kerran uudestaan ja julkaista myös myöhässä, sovellus mahdollistaa sen, että käyttäjä voi kuitenkin päättää, missä tilanteessa ja minkä näköisenä itsensä kunakin päivänä haluaa esitellä.

BeReal (1)

Kuva otetaan sekä puhelimen taka- että etukameralla. Sovellus nappaa ensiksi kuvan siitä, mitä sinä näet ja noin sekunnin viivellä siitä, mitä puhelimesi etukamera näkee. 

Kun olet julkaissut kuvan, näet myös kaveriesi julkaisemat otokset. Ideana on siis käytännössä näyttää aidosti ja usein hyvin arkipäiväisesti ystävillesi, mitä teet juuri sillä hetkellä.

Kaverit voivat reagoida kuviisi "RealMoji"-hymiöillä, joihin otetaan kuva esimerkiksi itsestään nauraen, hämmästyneenä tai näyttämässä peukkua.

Voit valita, näkyvätkö ottamasi kuvat ainoastaan ystävillesi sovelluksessa vai ovatko ne "julkisia". Jos valitset julkisen asetuksen, ne ilmestyvät myös sovelluksen "discovery"-välilehdelle, jossa voi selailla tuntemattomien käyttäjien BeReal-otoksia.

Ottamasi kuvat näkyvät sovelluksessa vain sen aikaa, kun on aika ottaa seuraava otos. Klikkaamalla omaa käyttäjääsi, pääset kuitenkin katsomaan itse aikaisemmin julkaisemasi BeReal-otokset, samaan tapaan kuin Instagramissa. Nämä "muistot" eivät ole kuitenkaan näkyvissä muille kuin itsellesi.

Lue myös: Pitäisikö 11-vuotiaan antaa ladata Snapchat? Näin ohjeistaa lukijaraati: "Lapsi jää oikeasti ulkopuolelle..."

Yksinkertaisuus vetoaa käyttäjiin

BeRealin avoimen vaikuttamisen toimitusjohtaja Eric Dahan kommentoi sovelluksen suosion syytä Fox Newsille.

– Vuorovaikutus on rajallista. Ominaisuus on suunniteltu pakottamaan käyttäjä aitouteen, eikä antamaan mahdollisuutta luoda mahdollisimman kuratoitua sisältöä, Dahan selittää.

Dahanin mukaan sovellus puhutteleekin juuri Z-sukupolven sosiaalisia tarpeita. Milleniaalit arvostavat enemmän täydempää kokemusta, jossa sisältöä voi kuratoida ja jakaa helposti. 

BeReal

– Aitous on todella tärkeää. Näemme sen jopa mainossisällöissä, joissa sisältö, joka näyttää aidommalta ja vähemmän tuotetulta, toimii paremmin, Dahan toteaa.

Dahanin mukaan käyttäjiä viehättää BeRealissa myös sen pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen kehotus toimia.

– Sen julkaisu, mitä teet juuri sillä hetkellä, on suhteellisen helppo tehtävä suorittaa, Dahan toteaa.

Sovelluksen käyttöönotto on helppoa ja pääidean tajuaa nopeasti.

Pääsyy siihen, miksi BeReal houkuttelee käyttäjiä juuri nyt, on Danin mukaan juuri se, että ihmiset haluavat kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta, eikä selata pelkästään sellaista sisältöä, jonka joku on tuottanut näyttämään mahdollisimman houkuttelevalta.

Lue myös: Kalasteluviesti alkaa usein näillä sanoilla – tässä yritykset, joiden nimissä tehtaillaan eniten huijauksia juuri nyt

Lue myös: Kokeilitko jo? Näin otat haltuun iPhonen uuden päivityksen "nerokkaan" ominaisuuden

Katso myös: Moni hakee somesta inspiraatiota – "inspokuvien" vaikutus usein aivan päinvastainen

2:38Moni hakee somesta inspiraatiota –"inspokuvien"vaikutus usein aivan päinvastainenSosiaalinen media on läsnä jo aamukahvilla, työmatkalla, lounaalla ja illan lopuksi kotisohvalla. Moni hakee somesta inspiraatiota, mutta oikeasti "inspokuvien" vaikutus usein aivan päinvastainen.

Lähteet: New York Post, Fox News

Lisää aiheesta:

Instagram alkaa jakaa käyttäjiensä sijaintia – tämä uudesta ominaisuudesta pitää tietääTikTokista tuttu "ylettömän tylsä" ominaisuus tulee nyt Instagramiin – "Tehnyt selaamisesta sietämätöntä"Mikä ihmeen Lensa? Tekoäly luo ihmisten kuvista huikeita avatareja – tällaiset ovat riskitMoni seuraa satoja Instagram-tilejä, mutta näkee kuvia vain kymmeniltä – ärsyttävään ilmiöön vaaditaan nyt muutosta YhdysvalloissaPalaako ominaisuus, jota kaikki toivovat? Instagram-paljastus kohahdutti: "Tee siitä totta"Joko kokeilit, miltä näytät vanhana? FaceAppin suosio herätti tietoturvahuolet: "Melkein kukaan ei lue yksityisyyslausekkeita"
Sosiaalinen mediaDigiLifestyle
Merkkiääni ja puhelimen näytölle lävähtävä ilmoitus kertovat, että nyt on aika räpsäistä BeReal-kuvat.Shutterstock
BeRealia on kutsuttu myös anti-Instagramiksi.Shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 14.9.11:21
    Mielenosoitus

    Somekiellosta räjähti raivo – jo yli 70 kuollut mielenosoituksissa Nepalissa

  • 13.9.09:51
    Vihapuhe

    Jäitkö kiinni raivosyöttiin? Onlyfans-yrittäjä Mirelle Isohanni, 19, tienaa vihakommenteilla – "En näe mitään väärää"

  • 12.9.08:25
    Nuoret

    Näetkö somessa ahdistavaa materiaalia? Näin nollaat algoritmit

  • 10.9.20:11
    Fitness

    Tässä ammatissa kauneus ei yllättäen olekaan valttia

  • 10.9.05:17
    Facebook

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"