Luonnonkosmetiikan kulutus kasvussa

Suomessa kosmetiikkamarkkinat ovat varsin rajatuissa käsissä. Täällä kestää aikansa ennen kuin vähittäiskauppa huomioi luonnonkosmetiikan kysynnän.

Nyt kuluttaja voi lähinnä äänestää jaloillaan ja asioida siellä, missä myydään aitoa luonnonkosmetiikkaa. S-ryhmä on ollut muita suuria toimijoita nopealiikkeisempi luonnonkosmetiikan tarjonnassaan.

Myyntipäällikkö Pirita Salama Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalosta on sitä mieltä, että luonnonkosmetiikka on nouseva trendi.

– Ihmiset ovat äärettömän kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan. Se näkyy meikkituotteiden ja päivittäiskosmetiikan puolella.

Luonnonkosmetiikan osuus kosmetiikan kokonaismyynnistä on Salaman mukaan kasvussa.

Ruohonjuuren markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen kertoo luonnonkosmetiikan myynnin kasvaneen samaa tahtia yrityksen muiden tuoteryhmien kanssa. Viime vuonna myynti kasvoi 20 prosentilla.

Ruohonjuuren myyvin tuoteryhmä on ruoka, joka kattaa 60 prosenttia kokonaismyynnistä. Kosmetiikkatuotteiden osuus kokonaismyynnistä on 20–25 prosenttia.

– Kuluneiden kymmenen vuoden aikana on tapahtunut luonnonkosmetiikan mullistava nousu. Luonnonkosmetiikkasarjojen tuonti Suomeen on kasvanut räjähdysmäisesti. Samoin on kasvanut ihmisten kiinnostus ja tietoisuus sertifioidun luonnonkosmetiikan vaihtoehdoista, sanoo Koskinen.

Lue myös:

    Uusimmat