Kosmetiikkamarkkinoilla ratsastetaan luonnonläheisillä mainoslauseilla

Luonnonkosmetiikkaa ostava kuluttaja saattaa nykyään saada jotain aivan muuta, kuin mitä luuli saavansa. Monet kosmetiikkayritykset mainostavat tuotteitaan luonnonläheisillä mielikuvilla, marjauutteiden hoivaavilla vaikutuksilla ynnä muilla raikkailla ja luonnonläheisillä mainoslauseilla.

– Ihmisiä hämmentää, kun isot brändit mainostavat luonnollisuusargumenteilla kuten esimerkiksi lakkauutteella. Tuotteen muut ainesosat voivat olla ihan mitä tahansa, sanoo ekokauppa Ruohonjuuren markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.

Luonnonkosmetiikan sertifikaateilla yritetään tehdä eroa aidon luonnonkosmetiikan ja wannabe-luonnonkosmetiikan välillä. Kuluttajaa yritetään silti harhauttaa luonnon inspiroimilla mainoslauseilla.

Suomalainen Lumene markkinoi tuotteitaan mainoslauseella "kauneutta puhtaasta pohjoisesta luonnosta". Tuotetiedoissa kerrotaan esimerkiksi suomalaisen kanervan suojaavan ihon elastiinisäikeitä ja kasviproteiinien aktivoivan ihon kollageenin tuotantoa.

Nivea puolestaan mainostaa kokonaista tuotesarjaa lauseella "pure and natural". Tuotteet ovat 95 % luonnollisia. Nivean mukaan loput 5 % ainesosista ovat sellaisia, joita ei esiinny luonnossa, niitä ei ole vapaasti saatavilla tai niiden laatu on epätasaista ja niihin liittyy turvallisuusriskejä.

Luonnonkosmetiikan asiantuntijan mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

– Vaihtoehtoja kyllä on, mutta ne ovat kalliita, sanoo Maylis Karjalainen.

Suomessa kukaan ei valvo, onko luonnonkosmetiikaksi mainostettu kosmetiikka todella sellaista.

Sanalle luonnonkosmetiikka ei ole laissa määritelmää, joten mitä hyvänsä tuotetta voi tällä hetkellä mainostaa luonnonkosmetiikaksi.

Lue myös:

    Uusimmat