Kun näet tien poskessa mustan sarvipään keltapunaisella pohjalla, tiedätkö mistä sinua oikeasti varoitetaan?
Hirvet, porot, peurat ja kauriit ovat Suomen luonnossa yleisiä eläimiä, ja niillä kaikilla on sen verran kokoa ja massaa, ettei niihin kannata törmätä autolla, sillä rysäys voi olla kohtalokas myös ihmiselle. Niistä varoittavia liikennemerkkejä ei myöskään pystytetä summamutikassa.
Syksy on eläinkolareiden suurinta vaara-aikaa. Vaikka jokainen meistä tietääkin, että esimerkiksi hirven törmääminen autolla on kaikkea muuta kuin miellyttävä kokemus ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa myös autoilijan kannalta kohtalokkaaseen lopputulokseen, on vaarasta varoittaviin liikennemerkkeihin helppo suhtautua turhan kevyesti.
Marko Kelkka, liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Uudenmaan ELY-keskuksesta kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiolan tiedotteessa, että eläinkolarin vaarasta kertovien liikennemerkkien sijoittelua mietitään tarkkaan. Hän on yksi niistä kymmenistä asiantuntijoista, joiden työtä on kyseisten merkkien sijoitteleminen.
– Varoitusmerkkejä pyritään sijoittamaan sellaisille tieosuuksille, joissa on korostunut onnettomuusriski. Tämä perustuu esimerkiksi edeltävien vuosien onnettomuusmääriin, eläinkantojen kokoon ja metsästäjiltä eläinten reiteistä saatuihin tietoihin. Toki eläin voi joskus tulla tielle muuallakin, joten varovaisuus kannattaa aina, Kelkka kertoo LähiTapiolan tiedotteessa.
Kelkan ja hänen kollegoidensa työtä on huolehtia liikenneturvallisuudesta ja ehkäistä henkilövahinkoja. Hän pitää myös koettua turvallisuuden tunnetta tärkeänä.
– Merkkejä ei kannata laittaa joka tieosuudelle, vaan ainoastaan sinne, missä eläinten tiedetään liikkuneen enemmän, Kelkka sanoo.
– Hirvieläinkolari on siitä erityinen onnettomuustyyppi, että se voi sattua maantiellä kenelle tahansa. Siihen voi joutua, vaikka kuinka noudattaisi sääntöjä ja nopeusrajoituksia, mutta toki ennakoinnilla ja varovaisuudella voidaan törmäyksiä ehkäistä.
Uudenmaan ELY-keskuksessa varoitusalueet on pyritty käymään läpi noin viiden vuoden välein. Toisinaan yksittäinen hirvivaroitusmerkki voi ilmestyä tienvarteen nopeastikin. Muutoksia vaara-alueisiin aiheuttavat esimerkiksi uudet riista-aidat ja uudet asuinalueet, jotka muuttavat hirvien kulkureittejä.
Kelkan mukaan riista-aidat ovat tehokkain keino ehkäistä eläinonnettomuuksia, mutta valitettavasti nekään eivät aina pysäytä nelijalkaisia.
– Joskus hirvet ovat tulleet riista-aidan yli. Päättäväinen yksilö voi yrittää hypätä aidan toiselle puolelle, ja joskus siinä myös onnistuu. Pienemmät hirvieläimet, kuten peurat, voivat myös puikahtaa riista-aitojen raoista. Täydellistä turvallisuuden tunnetta riista-aidatkaan eivät siis tarjoa.
Hirvieläinkolarin riski on Kelkan mukaan suurimmillaan riista-aitojen päissä ja aukkokohdissa sekä metsien reunoissa Usein hirvieläimet viihtyvät alavilla ja kosteilla metsämailla – peurat ja kauriit myös peltomaisemissa.
Varoitusmerkistä alkava vaara-alue jatkuu yleensä useita kilometrejä.
Törmäys pieneenkin sarvipäähän voi olla kohtalokas
Tilastokeskuksen Riistaonnettomuustilaston mukaan hirvionnettomuuksien määrä on laskenut Suomessa viime vuosina, mutta samaan aikaan valkohäntäpeura- ja metsäkauriskolareiden määrä on kasvanut.
Vuonna 2020 törmäyksiä hirviin oli noin 1 500, kun valkohäntäpeuraonnettomuuksia oli runsaat 7 200 ja metsäkauriskolareita noin 5 100. Sama kehitys heijastuu henkilövahinkotilastoissa.
Tilastokeskuksen Tieliikenneonnettomuustilaston ennakkotiedon mukaan viime vuonna eläinonnettomuuksissa kuoli kolme ja loukkaantui noin 150 ihmistä. Menehtymisistä yksi tapahtui peura- tai kauriskolarissa, muut hirven kanssa.
– Esimerkiksi moottoripyöräilijälle törmäys peuraan voi olla jopa kohtalokas, kertoo liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri LähiTapiolasta.
Lähde: LähiTapiola
Uusimmat
-
12:18
Tavarataloketju Kärkkäisen toimitusjohtaja vaihtuu
-
12:15
Helpolla vinkillä autat pörriäisiä parvekkeellasi tai omalla kotipihallasi
-
11:54
IS: Etsintäkuulutettu suomalainen liikemies otettu kiinni Saksassa
-
11:39
Leijonien avausvastustaja Tshekki murskakritiikin saattelemana MM-kotikisoihin
-
11:36
Heidi Hautala Tarja Cronbergin vierailuista Venäjällä: "Paha virhearvio"
-
11:17
"Poikkeuksellinen" superlupaus kirjoittamassa historiaa 14-vuotiaana – kulisseissa sovittu jo miljoonasiirrosta Valioliigan jättiin
-
11:15
Yleisön buuaukset Israelin euroviisuesitykselle eivät juuri kuuluneet televisiossa – näin Ruotsin yleisradio kommentoi
-
11:07
Tanskasta löytyi hai pyörätieltä – taas
-
11:01
Halpaa olutta ja saunamaiset olosuhteet – tätä Leijonat-fanit voivat odottaa Prahassa
-
10:59
MTV seuraa: Olosuhde yllätti MM-rallitähdet – Kalle Rovanperä maksoi rengasvalinnastaan
-
10:58
Protestiliikkeestä radikaaliin oikeistoon: Vaihdos Soinista Halla-ahoon näkyy edelleen perussuomalaisten äänestäjissä
-
10:39
Osaatko kuoria ja pilkkoa ananaksen? Kätevällä taktiikalla onnistut!
-
10:26
Roope Hintz nousi harvalukuiseen kerhoon – myönsi tuskastumisen: "Mennyttä ei voi hallita”"
-
10:14
MTV Malmössä: Kritisoitu Israel Euroviisujen finaaliin, näin ilta sujui areenalla: "Ehkä pientä häiriköintiä oli"
-
10:05
Mies syytettynä kihlatun kidutusmurhasta: Kemiallisia palovammoja ja kuristamista
-
10:05
Kommentti: Läskiviha ei paranna lihavuutta
-
10:01
Veera vihasi liikuntaa ja kehoaan, kunnes yksi asia muutti kaiken – "On vapauttavaa sanoa ääneen olevansa lihava"
-
09:59
Pöllöraati pui SDP:n nousua: "Hyödyt valuvat Lindtmanille, vaikka ukkoa ei näy missään"
-
09:42
Ennätyslämmin merivesi uhkaa koralleja kaikkialla maailmassa: "Haalistuminen on kuin kuume ihmisillä"
-
09:10
Leijonien pelaajat saivat luvan revitellä – Jesse Puljujärvi johti joukkoja
-
Lataa lisää