Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?

0:22imgMatias Aho kuvasi erikoisen näyn Espoon Kivenlahdessa heinäkuisena perjantaina 2025.
Julkaistu 10.07.2025 06:29

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Tielle Espoossa oli määritelty useita erilaisia nopeusrajoituksia.

Matias Aho kuvasi heinäkuisena perjantaina erikoisen näyn Espoon Kivenlahdessa. Hän istui etupenkillä, kun ajomatka Kivenlahden liittymästä mökille alkoi.

– Kun tulet liittymästä eteenpäin, siinä oli kaikki nämä kyltit, Aho kuvaa puhelimessa.

Tiellä liikennemerkit varoittivat tietyöstä. Tien laidassa oli lähes samaan aikaan kolme erilaista nopeusrajoituskylttiä: tien normaali sadan kilometrin rajoitus, sekä tietyö-merkkien ohessa olevat 50 ja 80 kilometrin rajoitukset. Katso tilanne videolta jutun alussa!

– Otimme varman päälle ja menimme viittä kymppiä, Aho kertoo.

Aho ei tämän jälkeen ole ajanut kyseistä tietä, joten on epäselvää, ovatko merkit edelleen paikallaan.

"Äärimmäisen epäselvä ja hankala tilanne"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että Väyläviraston Liikennemerkkien käyttö maanteillä -ohjeen mukaan moottoriteillä ja muilla kaksiajorataisilla teillä nopeusrajoitus tulee merkitä ajoradan molemmin puolin.

– Tuossa kuvan tienkohdassa ilmeisesti normaali nopeusrajoitus, silloin kun tietyötä ei ole, on 100 kh/h. Tietyön ajaksi rajoitusta on ollut tarkoitus laskea. 

– Nyt on mahdotonta sanoa, onko ollut tarkoitus laittaa 50 km/h-rajoituskyltit vai 80 km/h-rajoituskyltit samaan kohtaan, molemmin puolin ajorataa, Vesalainen pohtii.

Kiihdytyskaistalla oleva merkki kuitenkin vihjaa hänen mukaansa siihen suuntaan, että aiottu nopeusrajoitus olisi 80 kilometriä tunnissa.

– Kyseessä on joko virhe tietyömaanaikaisten liikennemerkkien asettelussa, tai vaihtoehtoisesti joku merkki on pudonnut paikoiltaan huolimattoman asennuksen tai ilkivallan seurauksena. 

– Oli niin tai näin, tilanne on autoilijan kannalta äärimmäisen epäselvä ja hankala, eikä tuollaista pitäisi päästää syntymään. Turvallisuuden maksimoimiseksi on viisainta pelata varman päälle ja noudattaa nopeusrajoituksista alhaisinta eli 50 km/h, Vesalainen sanoo.

Tietyömailla kuolee vuosittain kolme ihmistä ja loukkaantuu liki 130 – miksi emme osaa hidastaa? Juttu jatkuu videon alla.

5:49imgMTV kävi tienposkessa kysymässä, miksi hidastaminen on niin vaikeaa.

Vesalaisen tulkinnan mukaan kyseisen merkkiryppään jälkeen ei kuitenkaan pitäisi rangaista enintään 80 km/h nopeudesta, koska Tieliikennelain 78 §:n mukaan kielto- ja rajoitusmerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle.

– Erityisestä syystä merkki voidaan sijoittaa lisäksi ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle. Tuossa 50 km/h -merkki on vain ajoradan vasemmassa laidassa, joten kyseessä ei ole Tieliikennelain mukainen toteutus, Vesalainen pohtii.

– Vaikka oman tulkintani edellä kerroinkin, on tärkeää muistaa, että viimekädessä syyllisyys ratkaistaan kuitenkin tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa, joissa niissäkin tulkinnat saattavat vaihdella. Olennaista olisi tienpitäjän toimesta huolehtia, ettei tällaisia epäselviä tilanteita pääse syntymään työmaiden yhteydessä – eikä tietysti muutenkaan. 

– Mielekkääksi koetut ja helposti ymmärrettävät nopeusrajoitusratkaisut pudottavat ajonopeuksia varmimmin ja parantavat näin ollen tietyömaiden turvallisuutta tuntuvasti.

Tiesitkö?

Nopeusrajoitus-merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa.

Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin – nopeusrajoitus, nopeusrajoitus päättyy, nopeusrajoitusalue, taajama päättyy, pihakatu tai kävelykatu – saakka.

Merkin voimassaolo päättyy myös Taajama-merkkiin, jollei välittömästi sen jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. 

Merkkejä tulee noudattaa, vaikka niille ei näkisi syytä

Tietyömailla esiintyvä tietyö-merkki varoittaa, että tieosuudella saattaa olla työkoneita, työntekijöitä tai esimerkiksi irtokiviä tai kuoppia. 

Esimerkiksi nopeusrajoitukset alueelle on asetettu syystä. Liikenneturva muistuttaa, että nopeusrajoituksia ja muita liikennemerkkejä tulee noudattaa, vaikka ei näkisi niille selvää syytä. 

Työmaa-alueella kannattaa myös pidentää turvavälejä ja muutenkin ennakoida ja varautua poikkeaviin tilanteisiin.

– Työmaa-alueella saattaa liikkua työntekijöitä ja työkoneita yllättävissäkin paikoissa, tai tiellä saattaa olla kuoppia tai muita esteitä. Sopivan alhainen tilannenopeus mahdollistaa kuljettajan reagoinnin yllättäviin tilanteisiin tarpeeksi ajoissa, Liikenneturva muistuttaa sivullaan.

Bongasitko liikenteessä jotain kiinnostavaa? Lähetä video tai kuva!

Mikäli bongaat liikenteessä jotakin kiinnostavaa, voit lähettää otoksesi meille mobiililaitteella osoitteessa mtvuutiset.fi/lukijankuvat

Linkki ohjaa sinut palveluun, jonka kautta saat materiaalisi helposti toimituksen nähtäville. Voit lähettää kuvan tai videon puhelimesi galleriasta tai kuvata sivuston kautta avautuvalla kameralla.  

Muista jättää myös yhteystietosi, jotta voimme olla sinuun yhteydessä.

Mikäli sinulla ei ole mobiililaitetta käytössäsi, voit aina olla toimitukseen yhteydessä myös sähköpostilla uutiset(at)mtv.fi tai suoraan lifestyle-toimitukseemme lifestyle(at)mtv.fi.

Muistathan aina noudattaa liikennesääntöjä ja viranomaisten ohjeistuksia myös liikennekuvia ottaessasi!

Lue myös: 

Sakkoja tarjolla Helsingissä: Painava muistutus katutöiden vaaranpaikasta

Tietyöntekijä pelastui täpärästi – kuorma-auto jyräsi tietyömaan

Mies viittasi kintaalla varoituksille liikennetyömaasta: Jättimäinen maanvajoama nielaisi luksusauton

Katso myös: Ylinopeuksien kitkeminen on asenteista kiinni

2:10imgLiikenneturvasta alakouluikäisten liikennekasvatus on hyvällä tasolla, mutta jo mopoikäisiä vanhemmat tarvitsisivat kertausta

Tuoreimmat aiheesta

Liikennemerkit