Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttajariitalautakunta: 159 euron Nokia-puhelimen pitää kestää yli 2,5 vuotta

Julkaistu 30.06.2016 18:26
Toimittajan kuva

Janne Laakso

janne.laakso@mobiili.fi

LaaksonJanne

Kuluttajariitalautakunta on tällä viikolla antanut päätöksen vuosia kestäneessä tapauksessa, jossa asiakkaan puhelin on useaan otteeseen käynyt korjauksessa ja vaihdettavana. Lautakunnan mukaan asiakkaalla on ollut syytä olettaa, että puhelin kestää käytössä pidempään kuin 2,5 vuotta.

Tapaus alkoi syksyllä 2011, kun asiakas osti Nokia X3-02 Lilac Touch -merkkisen matkapuhelimen 159 eurolla. Puhelimelle myönnettiin tuolloin kahden vuoden takuu. Puhelimen kosketusnäytössä ilmeni vikaa, joten se vietiin korjaukseen. Sittemmin puhelimia on vaihdettu uusiin kolmesti ja laitteita on myös huollettu useaan otteeseen. Lopulta kevättalvella 2014, kun asiakas jälleen kiikutti viallisen laitteen korjaukseen, myyjäliike katsoi, ettei ole laitteesta enää vastuussa, sillä takuuaika oli ylittynyt viidellä kuukaudella.

Asiakas vaati kaupan purkua, ja hänelle kertyi myös kuluja useista käynneistä korjaamolla. Kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että asiakkaalla”on ollut perusteltua aihetta edellyttää, että se kestää tavanomaisessa käytössä enemmän kuin kaksi ja puoli vuotta ilman kalliita korjauskuluja. Koska näin ei tässä tapauksessa ollut, kaupan kohteessa on ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe.”

Lopputuloksena lautakunta suositteli, että asiakas saa hyvityksenä yhteensä 100 euroa, josta 60 euroa on hinnanalennusta ja 40 euroa matkakulukorvausta.

Lisää aiheesta:

Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnastaMies osti itselleen epähuomiossa naisten polkupyörän – olisiko myyjän pitänyt kertoa asiasta? Tätä mieltä oli kuluttajariitalautakuntaOLED-telkkarin ikävä "ominaisuus" tuli ostajalle yllätyksenä – tällainen oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisuAsiakas antoi vaihdossa Volvon, johon piti tehdä heti iso remontti – saako autoliike maksattaa viulut kuluttajalla?Espoolaismiehen Opelista hajosi dieselpumppu heti kauppojen jälkeen – merkintä kauppakirjassa vapautti liikkeen kaikesta vastuustaKuluttaja-lehti: Puhelimen pitää toimia myös pikkupakkasella
PuhelimetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet
  • ti19:16
    Elektroniikka

    Samsungilta erikoinen tuotejulkistus: Tässä on "kolmesti aukeava" älypuhelin

  • 17.11.11:21
    Huijaukset

    KRP varoittaa: Älä lataa pyynnöstä sovellusta tai voit menettää rahasi

  • 15.11.17:33
    Aivoterveys

    Älypuhelin voi rapauttaa keskittymiskyvyn – näin aivotutkija korjasi rutiinejaan: "Pari iltaa meni"

  • 4.11.05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita

  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa