BMW:n uusi sähköauto iX xDrive 50 selvitti tuhannen kilometrin haasteen 10 tunnissa ja 10 minuutissa.
BMW iX xDrive 50 taittoi norjalaisen autotubettajan tuhannen kilometrin testitaipaleen nopeimpana SUV-mallisena täyssähköautona. Järeä katumaasturi selvitti matkan 10 tunnissa ja 10 minuutissa suhteellisen alhaisesta lämpötilasta huolimatta, InsideEV's-julkaisu kertoo.
Taakse jäivät SUV-luokan verrokit Tesla Model X ja Audi e-tron 55. Molemmat mallit kellottivat oman tonninsa aikaan 10 tuntia 20 minuuttia, vieläpä huomattavasti edullisemmissa sääoloissa.
Testin suorittanut Bjørn Nyland vertailee perinteisessä tuhannen kilometrin testissään muun muassa sähköautojen ladattavuutta, ajo-ominaisuuksia ja akkupakettien tehoja keskenään.
Lue myös: 4 500 kilometrin reissu sähköautolla – latauksiin kului alle 2,5 tuntia ja vajaat 70 euroa
Nylandin koirakoulun ovat käyneet läpi jo kymmenet ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Yhdeksän tunnin pohja-aikaan on yltänyt Kian ladattava hybridi Ceed.
Keskinopeus 98,4 km/h
BMW:n yöllinen testiajo suoritettiin keskimäärin 98,4 kilometrin tuntinopeudella Ruotsin länsirannikkoa myötäilevällä tieverkolla. Lämpötila vaihteli 4–6 asteen välillä.