Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättää

1:20BMW esitteli iX M60 -sähköautonBMW iX -sähköauton tehokkain versio kantaa lisänimeä M60.
Julkaistu 18.02.2022 06:24

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

BMW:n uusi sähköauto iX xDrive 50 selvitti tuhannen kilometrin haasteen 10 tunnissa ja 10 minuutissa.

BMW iX xDrive 50 taittoi norjalaisen autotubettajan tuhannen kilometrin testitaipaleen nopeimpana SUV-mallisena täyssähköautona. Järeä katumaasturi selvitti matkan 10 tunnissa ja 10 minuutissa suhteellisen alhaisesta lämpötilasta huolimatta, InsideEV's-julkaisu kertoo.

Taakse jäivät SUV-luokan verrokit Tesla Model X ja Audi e-tron 55. Molemmat mallit kellottivat oman tonninsa aikaan 10 tuntia 20 minuuttia, vieläpä huomattavasti edullisemmissa sääoloissa.

Testin suorittanut Bjørn Nyland vertailee perinteisessä tuhannen kilometrin testissään muun muassa sähköautojen ladattavuutta, ajo-ominaisuuksia ja akkupakettien tehoja keskenään.

Lue myös: 4 500 kilometrin reissu sähköautolla – latauksiin kului alle 2,5 tuntia ja vajaat 70 euroa

Nylandin koirakoulun ovat käyneet läpi jo kymmenet ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Yhdeksän tunnin pohja-aikaan on yltänyt Kian ladattava hybridi Ceed.

Keskinopeus 98,4 km/h

BMW:n yöllinen testiajo suoritettiin keskimäärin 98,4 kilometrin tuntinopeudella Ruotsin länsirannikkoa myötäilevällä tieverkolla. Lämpötila vaihteli 4–6 asteen välillä.

Vahvan perustoimintamatkan ohella hyvää suoriutumista selittävät auton tehokkaat latausominaisuudet. Matkan aikana iX-katumaasturi ladattiin kaikkiaan viisi kertaa.

Ensimmäinen lataus suoritettiin 327 kilometrin ajon jälkeen. Keskimääräinen välimatka latausten välillä oli 167 kilometriä.

Testiauton akkupaketin tehot olivat 111,5 kWh. Auton energiankulutus kilometriä kohden matkan aikana oli 323 Wh.

Akkujen kapasiteetti tulee tarpeeseen, sillä katumaasturin omamassaksi kerrotaan 2 720 kiloa. Yhden latauksen toimintamatkaksi lupaillaan 550–631 kilometriä ajotavasta riippuen.

Nylundin aiemmin testaama BMW:n sedan-mallinen iX4 ladattiin vastaavan tuhannen kilometrin taipaleen aikana yhteensä kuusi kertaa.

Lue myös: Sähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaan

Hirvi keskellä tietä

Matkan dramaattisin tapahtuma osui reitin puoliväliin, kun kuljettaja joutui väistämään kaistalle eksynyttä hirveä.

Hot-dogin käärepaperin rapinan lomasta erottuu selvästi muutama huolella valikoitu voimasana, mutta kuljettajan nopeat reaktiot ja auton väistöominaisuudet pelastavat tilanteen.

Voidaan myös pohtia, olisiko lopullinen tulos ollut vieläkin parempi ilman hirvivaaran aiheuttamaa pientä viivästystä. Joka tapauksessa autolle uumoillaan suotuisemmissa olosuhteissa 9 tunnin 50 minuutin aikaa.

Nyland sulki iX-Bemarin vertailusta pois koko joukon crossover-tyyppisiksi lukemiaan malleja. Tällaisia ovat muun muassa Tesla Model Y ja Hyundai Ioniq 5.

Katumaasturin ja crossoverin raja on vähintäänkin häilyvä, mutta malleja erottaa maastureiden raamikkaampi ulkomuoto, paino ja ylipäätään suurempi koko.

Lue myös: "Kylmä voi tuoda haasteita" – uusi sähköautomerkki julkaisi ohjeet Suomen talvesta selviämiseen

Lisää aiheesta:

Tesla sai kuonoonsa 1 600 kilometrin tappotestissä – tässä on uusi kunkkuMoottori selvitti, kuinka pitkälle eri sähköautoilla pääsee, jos laturille ei halua jäädä asumaan – latausnopeuksissa isoja erojaSähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaanHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissäPolestar 2 tuhannen kilometrin kestävyyskokeessa – näin monta kertaa autoa ladattiinPääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?
SähköautotAuton lataaminenKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X