Kuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättää

BMW esitteli iX M60 -sähköauton 1:20
BMW iX -sähköauton tehokkain versio kantaa lisänimeä M60.

BMW:n uusi sähköauto iX xDrive 50 selvitti tuhannen kilometrin haasteen 10 tunnissa ja 10 minuutissa.

BMW iX xDrive 50 taittoi norjalaisen autotubettajan tuhannen kilometrin testitaipaleen nopeimpana SUV-mallisena täyssähköautona. Järeä katumaasturi selvitti matkan 10 tunnissa ja 10 minuutissa suhteellisen alhaisesta lämpötilasta huolimatta, InsideEV's-julkaisu kertoo.

Taakse jäivät SUV-luokan verrokit Tesla Model X ja Audi e-tron 55. Molemmat mallit kellottivat oman tonninsa aikaan 10 tuntia 20 minuuttia, vieläpä huomattavasti edullisemmissa sääoloissa.

Testin suorittanut Bjørn Nyland vertailee perinteisessä tuhannen kilometrin testissään muun muassa sähköautojen ladattavuutta, ajo-ominaisuuksia ja akkupakettien tehoja keskenään.

Nylandin koirakoulun ovat käyneet läpi jo kymmenet ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Yhdeksän tunnin pohja-aikaan on yltänyt Kian ladattava hybridi Ceed.

Keskinopeus 98,4 km/h

BMW:n yöllinen testiajo suoritettiin keskimäärin 98,4 kilometrin tuntinopeudella Ruotsin länsirannikkoa myötäilevällä tieverkolla. Lämpötila vaihteli 4–6 asteen välillä.

Vahvan perustoimintamatkan ohella hyvää suoriutumista selittävät auton tehokkaat latausominaisuudet. Matkan aikana iX-katumaasturi ladattiin kaikkiaan viisi kertaa.

Ensimmäinen lataus suoritettiin 327 kilometrin ajon jälkeen. Keskimääräinen välimatka latausten välillä oli 167 kilometriä.

Testiauton akkupaketin tehot olivat 111,5 kWh. Auton energiankulutus kilometriä kohden matkan aikana oli 323 Wh.

Akkujen kapasiteetti tulee tarpeeseen, sillä katumaasturin omamassaksi kerrotaan 2 720 kiloa. Yhden latauksen toimintamatkaksi lupaillaan 550–631 kilometriä ajotavasta riippuen.

Nylundin aiemmin testaama BMW:n sedan-mallinen iX4 ladattiin vastaavan tuhannen kilometrin taipaleen aikana yhteensä kuusi kertaa.

Hirvi keskellä tietä

Matkan dramaattisin tapahtuma osui reitin puoliväliin, kun kuljettaja joutui väistämään kaistalle eksynyttä hirveä.

Hot-dogin käärepaperin rapinan lomasta erottuu selvästi muutama huolella valikoitu voimasana, mutta kuljettajan nopeat reaktiot ja auton väistöominaisuudet pelastavat tilanteen.

Voidaan myös pohtia, olisiko lopullinen tulos ollut vieläkin parempi ilman hirvivaaran aiheuttamaa pientä viivästystä. Joka tapauksessa autolle uumoillaan suotuisemmissa olosuhteissa 9 tunnin 50 minuutin aikaa.

Nyland sulki iX-Bemarin vertailusta pois koko joukon crossover-tyyppisiksi lukemiaan malleja. Tällaisia ovat muun muassa Tesla Model Y ja Hyundai Ioniq 5.

Katumaasturin ja crossoverin raja on vähintäänkin häilyvä, mutta malleja erottaa maastureiden raamikkaampi ulkomuoto, paino ja ylipäätään suurempi koko.

Lue myös:

    Uusimmat