Tänään tiistaina esitelty Ioniq 5 ei tyydy olemaan tavallinen sähköauto.
Korealainen Hyundai on esitellyt uuden Ioniq-sähköautobrändinsä ensimmäisen mallin. Uutuus on nimeltään Ioniq 5, ja sen muodot ovat nyökkäys valmistajan kaikkien aikojen ensimmäisen tuotantoauton, Hyundai Ponyn, suuntaan.
Ioniq 5 rakentuu korealaisjätin sähköautoja varten kehitetylle E-GMP-alustalle, joka mahdollistaa tähän keskikokoiseen katumaasturiin luokkaa isomman perheauton tilat. Auton tasan kolmen metrin akseliväli on peräti kymmenen senttiä pidempi kuin Hyundain lippulaivamaasturi Palisadessa.
Alustan ansiosta takaistuimiin ja keskikonsoliin on saatu liikutteluvaraa. Istuimet liikkuvat eteenpäin yli 13 senttiä, kun taas keskionsolia pystyy liu'uttamaan eteen tai taakse 14 senttiä. Hyundain mukaan liukuva keskikonsoli mahdollistaa autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta esimerkiksi ahtailla parkkipaikoilla.
Lue myös: Suomeen on rantautunut automerkki, josta et ole todennäköisesti koskaan kuullutkaan – jälleenmyyjät jo Helsingissä ja Tampereella: "Vastaavaa ei ole markkinoilla"
Ioniq 5:n takakontti imee penkit normaaliasennossa 531 litran edestä tavaraa. Istuimet kaadettuna tila kasvaa 1 600 litraan, minkä lisäksi keulasta löytyy "konepellin" alta 57 litran säilytystila.
