Kommentti: Skodani on mukana dieselgatessa – miltä nyt tuntuu?

Sieltä se iski, vaikka osasinkin odottaa asiaa – puun takaa suoraan leukaan: minunkin autoni on diesel-kohussa mukana.

Näppäilin vuosimallin 2014 Skoda Superb 2.0 TDI -autoni valmistenumeron Skodan verkkosivuilla olevalle lomakkeelle ja pling, seurauksena oli odottamani viesti:

– Hyvä Skoda-asiakas, valitettavasti kyseinen moottoriohjauksen tietokoneohjelmisto on asennettu autoosi. Olemme siitä pahoillamme.

Ihan kivasti muotoiltu pahoittelu, ei siinä mitään (koko kirjeen voit lukea jutun lopusta). Ja olin varautunut tulevaan kuin teinipoika ensitreffeille: olin pähkinyt valmiiksi päässäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot, eikä mikään niistä vaikuttanut etukäteen mahdottomalta.

Tein kahden päänsisäisen rattaani voimalla lujan päättelytyön. Nyt uskon vakaasti, että vaikka Volkkari onkin mokannut raskaasti, se myös tekee jättimäisenä autotoimijana parhaansa korjatakseen brändiensä kärsimät kolaukset. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi ollut huomattavasti pienempi tai tuore autonvalmistaja.

Mutta että urea-tankki? Tiedätte varmasti, että urea on latinankielinen versio sanalle virtsa. Mutta kaikki teistä eivät välttämättä tiedä, että pissassa piilee yksi ratkaisu päästökohulle. Urealla voidaan vaikuttaa dieselin palamisprosessiin ja tätä kautta päästöihin – ja ”vakavana” vaihtoehtona on, että minunkin autoni saa pissatankin sisällensä.

Yksi kauhuskenaarioistani liittyikin tähän: totesin isälleni, että Skormula 1 (kuten autoani ajoittain kutsun) taitaa saada katolleen nyt sadan litran säiliön keltaista nestettä.

Jos englanti taipuu, voit katsoa tästä oikein professorismiehen selvityksen sille, kuinka urea vaikuttaa diesel-myllyn päästöihin.

Mietin myös sitä, miten kohu ja mahdolliset tekniset muutokset vaikuttavat autoni vaihto- tai jälleenmyyntiarvoon. Ainakaan vielä Suomessa ei ole näkynyt näihin asioihin vaikutuksia, ja toivotaan, ettei näykään.

Tästedes toiminkin – tai en toimi – kuten VW ja Skoda viestissään minulta toivovat:

– Sinun ei tarvitse tässä vaiheessa tehdä mitään korjauksen suhteen. Me olemme kirjeitse yhteydessä sinuun heti kun saamme lisää tietoa korjaustoimenpiteiden suorittamisesta ja aikataulusta. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että voit jatkaa autosi käyttämistä täysin normaalisti ja turvallisesti.

Tuo tarkoittaa suomeksi muotoiltuna: usvaa putkeen! *Tähän kohtaan naurahdus sarkastiseen sävyyn

Ja tässä koko Skodan pahoittelukirje, jonka silmilleni sain:

"Hyvä ŠKODA-asiakas, 

Valitettavasti kyseinen moottoriohjauksen tietokoneohjelmisto on asennettu autoosi. Olemme siitä pahoillamme. 

Teemme kaiken voitavamme, jotta asia saadaan korjattua mahdollisimman pian, tämä voi kuitenkin viedä aikaa. Sinun ei tarvitse tässä vaiheessa tehdä mitään korjauksen suhteen. Me olemme kirjeitse yhteydessä sinuun heti kun saamme lisää tietoa korjaustoimenpiteiden suorittamisesta ja aikataulusta. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että voit jatkaa autosi käyttämistä täysin normaalisti ja turvallisesti. 

Volkswagen-konserni ja ŠKODA tekevät parhaansa, jotta tekninen korjausratkaisu on mahdollisimman pian käytettävissä. Kannamme vastuun tapahtuneesta ja korvaamme tarvittavista teknisistä toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset. 

Sinun ei siis tarvitse tässä vaiheessa tehdä mitään. Me lähetämme sinulle lisätietoa heti kun sitä on saatavissa. Jos sinulla on kysymyksiä, voit soittaa Suomen maahantuojan ŠKODA Call Centeriin, jossa kyselyihinne vastataan ma-pe klo 8:30 – 16:00. 

ŠKODA Call Center: 010 436 2000, ma-pe klo 8:30 – 16:00

Voit myös antaa yhteystietosi tähän alapuolelle. Ne välitetään ŠKODA Call Centerille, josta sinuun tullaan ottamaan yhteys."

Tässä vielä itse syntipukki kuvattuna taannoisen peseytymisen jälkeen:

Lue myös:

    Uusimmat