Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

Toyota, Hyundai ja Fordilla ajava M-Sport ovat tähän asti muodostaneet rallin MM-sarjan valmistajakolmikon. Lisää kaivattaisiin mukaan, mutta nyt myös Hyundai on jättämässä sarjan.
Toyota, Hyundai ja Fordilla ajava M-Sport ovat tähän asti muodostaneet rallin MM-sarjan valmistajakolmikon. Lisää kaivattaisiin mukaan, mutta nyt myös Hyundai on jättämässä sarjan./All Over Press
Julkaistu 19.03.2025 10:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Belgiasta kantautuneet spekulaatiot kertovat Hyundain tehneen jo päätöksen rallin MM-sarjan jättämisestä kuluvan kauden jälkeen. Toteutuessaan se tarkoittaisi valtavaa muutosta etuajassa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

AutoTrends-sivuston mukaan Hyundain johto on kertomassa jo tehdystä päätöksestä julkisuuteen pikaisella aikataululla. Toistaiseksi Hyundai ei kuitenkaan ole vahvistanut asiaa. Korealaisyhtiön on siirtymässä rata-autojen WEC-sarjaan Genesis Magma -brändinsä voimin.

Hyundain lähdöstä on liikkunut huhuja jo pitkään. Belgialaissivuston tietojen mukaan MM-sarjan valmistajat ovat jo keskustelleet siirtymisestä pääluokassa Rally2-luokan autoihin heti kaudesta 2026 alkaen.

Lue myös: MM-rallissa kuohuu: Kalle Rovanperäkin protestoi maalissa!

MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko uskoo, että Hyundai on tehnyt johtopäätöksensä aiemmin kaudelle 2027 suunnitellusta siirtymästä.

– Taustalla varmasti painaa se, että he tietävät, ettei uusia valmistajia sittenkään ole ainakaan jonoksi asti ilmoittautunut, Tahko arvioi.

Hyundai on yhdessä toisen suuren valmistajan Toyotan kanssa vastannut pitkälti rallin MM-sarjan kuluista, joten suurempi määrä sitoutuneita valmistajia olisi keventänyt niiden taakkaa. Nopeutettu siirtymä Rally2-autoihin toisi ainakin Skodan ja Citroenin mukaan kilpailuun sekä nostaisi M-Sport-vetoisen Fordin mahdollisuuksia pysyä mukana.

1.05059535Hyundai saattaa jättää rallin MM-sarjan jo kuluvan kauden päätteeksi.Copyright Notice: Copyright (c) 2025 Splash News. No use without permission.

Toisen ison valmistajan lähtö voisi muuttaa nopeasti myös Toyotan suhtautumista Rally1-autojen valmistukseen.

– Ei siinä olisi Toyotallakaan mitään järkeä jatkaa, Tahko sanoo.

Rally2-autoja myydään ennätystahtia

Toyotan päätös aloittaa tästä kaudesta Rally2-autojen asiakastuotanto saattaakin nousta nyt merkittävään arvoon. Japanilaisyhtiön koko fokus ei enää ole vain MM-sarjan voittamisessa, vaan rinnalle on tullut autojen valmistaminen tilaustyönä.

– He sitouttavat itsensä Rally2-autoja myymällä lajiin pidemmäksi aikaa. Se oli ehkä loppupeleissä vielä isompi onnenpotku tässä kohtaa lajille kuin tajuttiinkaan, Tahko toteaa.

– Toyota myy tällä hetkellä autoja yli vuoden toimitusajoilla ja rakentaa niitä noin yksi per viikko. Kaikki autot menevät, mitkä linjalta saadaan ulos. Skodalla sama homma, ja Citroenin viime kauden menestyksen perusteella näyttäisi, että sielläkin markkina elpyy.

– Autojahan menee kaupaksi ihan uskomaton määrä. Enemmän kuin koskaan ennen, mikä on minusta todella outoa. Olen itse ajatellut, että Rally2-markkina olisi ollut niin sanotusti täynnä jo pari vuotta sitten, mutta vielä mitä, Tahko hämmästelee.

10.15152079cpTuukka Kauppinen kisasi Toyotan Rally2-kalustolla Ruotsin MM-rallissa./All Over Press

Aikataulun puolesta muutos olisi erittäin helppo – varsinkin nyt, kun myös Toyota on astunut tällä kaudella Rally2-markkinoille.

– Kaikki on valmiina: autot, varaosatoimitukset tehtailta ja 30 kuskia, joille löytyisi budjetti kiertää MM-sarjaa. Siinähän ei ole mitään muuta kuin tarrat kylkeen, infra siihen on valmiina, Tahko sanoo.

– Tavallaan se on helppo siirtymä, mutta onko se MM-sarjan huipputason arvoinen, niin se on sitten eri juttu, hän lisää.

Tänakin kyyti paljasti Rally1-autojen viehätyksen

MM-sarjan kuskit ovat olleet kriittisiä siviiliautojen runkoon pohjautuviin Rally2-autoihin siirtymistä kohtaan. Ne olisivat reilun 300 000 euron hintaisina useamman saavutettavissa, mikä lisäisi voimakkaasti kilpailua lajin huipulla.

Tahkolle avautui kuitenkin viime vuoden Suomen MM-rallissa tilaisuus istua virolaiskuski Ott Tänakin Hyundain kyytiin, mikä avasi hänen silmiään kuskien Rally1-autoja kohtaan kokemalle viehätykselle.

– Myönnän, että siihen saakka olin itsekin sen kannalla, että tämän lajin pelastus olisi siirtyminen Rally2:een juuri näistä kilpailullisista lähtökohdista.

– Kun kerran istuin Rally1:n kyytiin, ymmärsin sen, miksi kuskit diggaavat näistä autoista. Onhan se todella raaka laite ja todellinen teknologian huipputuote. Ymmärrän sen kuskien kannan, että tuollainen absoluuttinen huipputaso pitäisi rallissa olla, Tahko sanoo.

Myös autotehtaat haluavat Rally1-autoistaan näyttämön omille huipputeknologian innovaatioilleen.

Vastapainona on kuitenkin kilpailun tiukentuminen halvemmilla autoilla, joilla nykyisen muutaman kuskin sijaan toistakymmentä voisi parhaimmassa tapauksessa ajaa pohja-aikoja MM-ralleissa. Rally2 on pohjana sekä kansallisen tason että EM-sarjan autoille, joten jäisikö MM-sarjaan absoluuttisen huipputason tuntua, jos sekin kisattaisiin samoilla autoilla?

Tahko ei usko katsojien lopulta jäävän kaipaamaan Rally1-autoja yhtä paljon kuin kuskien ja autonvalmistajien.

– Eivät Rally2-autot välttämättä ole seksikkäimpiä ja ärhäkimpiä, vaikka hienoja autoja nekin ovat, Tahko toteaa.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjalle kammottava uutinen: Hyundai heitti pyyhkeen kehään – "Juna on jo lähtenyt asemalta"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusRallin MM-sarjaan suunnitteilla kiehtova lisämauste – asiantuntijat eri linjoilla tulevista askelmerkeistä: "Haluaisin nähdä vaihtoehtoja"M-Sport pelaa Ott Tänakin kanssa isoilla panoksilla – virolaisen poissa ollessa tapahtui hätkähdyttävä muutos, joka vaarantaa koko tallin: "Se on raaka fakta"Kommentti: Pilaako jääräpäinen hybridivimma rallin MM-sarjan?
MM-ralliHyundaiToyotaM-SportSkodaCitroenRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • ti06:55
    Hyundai

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"