Koeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastaja

Kia muutti suhtautumistaan pienimpään A-segmenttiin ja loi käyttökelpoisen pikkuauton. Huolellinen taustatyö ja ideointi näkyy lopputuloksessa. Picanto on ehkä luokkansa kovin haastaja tällä hetkellä.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Muotoilusta
  • Tiloista
  • Meikkipeilistä

Emme tykänneet

  • Pikkumoottorin puhdittomuudesta

Hinnat alkaen 13 490 €

Suomessa myydään vuosittain yhteensä noin 2000 kappaletta A-segmentin pikkuautoja. Viime vuonna myydyin malli oli Opel Karl ja Kia Picanto oli toiseksi suosituin. Picanton edeltäjämallia myytiin sen elinkaaren aikana Suomessa vuodesta 2011 vuoteen 2016 yhteensä noin 2000 kappaletta. Erityistä suosiota Picanto nautti yksityisautomarkkinoilla, joten ostajat todella halusivat auton itselleen eivätkä hankkineet sitä esimerkiksi yrityksen sanelemana.

Suurimmaksi kohderyhmäksi Picantolle Kia nimeää naiset. Muita potentiaalisia ostajia ovat pariskunnat sekä nuoret. Suunnittelussa suurin ostajakunta on huomioitu tyylikkäällä otteella. Lapsellisuuksiin tai yksinkertaisuuksiin ei ole sorruttu. Vaikka auto on ilmeisen pieni, sen muotoilu on tasapainoinen. Se ei yritä olla hienostorouvan retrohenkinen kauppakassi eikä rallihenkisesti tuunattu pikku kilpuri. Sen ilme kuvastaa tätä päivää. Sopivasti urheilullisuutta, tiikerin nenää muistuttava etumaski ja sopivasti hillittyjä muotoja tekevät siitä hyväntuulisen, mutta vakavasti otettavan.

Ensimmäinen laatuvaikutelma koetaan oven avaamisesta ja sulkemisesta. Pikkuautoille hyvin tyypillistä peltipurkkimaista rämähdystä ei kuulu. Ovi tömähtää pehmeästi kiinni. Tämä pieni tekijä lisää ensivaikutelmaan sekä turvallisuuden tunnetta että laadukkuutta.

Sisätiloissa materiaalit ovat saaneet edeltäjämalliin nähden tasokorotuksen. Personointimahdollisuuksia on runsaasti. Tyylikäimmillään Picanton istuimet noudattelevat hyviä väriyhdistelytaitoja ulkovärin kanssa, ja ovat joko nahkaa tai puolinahkaa. Toisessa ääripäässä Picanto väläyttää taipuvansa tuning-moodiin, kun urheilullisen GT Linen mukana tulevat ralliraidat kirkuvat helmoissa ja sama railakkuus jatkuu ovipaneeleissa.

Varusteluissa on kiinnitetty huomiota ilahduttavasti siihen, että jo hinnat alkaen -mallissa eli LX-varustetasossa vakiona tulee sekä parempaa materiaalia että toimintaa, kuten lämmitettävä ohjauspyörä, nahkaverhoitu ohjauspyörä, Bluetooth, ajovaloautomatiikka, audiosäätimet ohjauspyörässä, ilmastointi, mäkilähtöavustin sekä nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi.

Seuraavassa paketissa eli EX-mallissa edellä mainittujen LX-tason varusteiden lisäksi vakiona ovat muun muassa 14” kevytmetallivanteet, sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät ulkopeilit, kuljettajan istuimen korkeussäätö, sähkötoimiset ikkunannostimet myös takana (LX:ssä edessä), valaistut meikkipeilit ja säilytyslokero keskikonsolissa. Erityisen kiinnostava toteutus löytyi ammattimaisesti valaistusta meikkipeilistä. Idea on otettu maskeerauspeiliä ympäröivistä valkoista valoa heijastavista valoista, joiden tarkoitus on luoda mahdollisimman luonnollinen valaistus. Innovaatio saattaa kuulostaa turhalta ja typerältäkin, mutta ennen tärkeää tapaamista on huomattavasti rohkaisevampaa vilkaista itseään kauniisti valaisevasta peilistä kuin todistaa ihon juonteita ja väsymystä ylhäältä päin tulevan kellertävän valon loisteessa.

Picantoon on saatavilla myös uusia lisävarustepaketteja, kuten Advanced Driving assistance pack, jonka mukana autoon tulee muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Toinen saatavilla oleva paketti, Premium Navi Pack, sisältää muun muassa 7” navigointijärjestelmän sekä Android Auto- ja Apple Carplay -yhteensopivuuden.

Uutta Picantoa pääsee testaamaan Suomesssa huhtikuussa.

MIKÄ Kian perheen pienin, uusi Picanto.

KENELLE Kaupunkiautoilijalle.

AJETTAVUUS Picanton kokoonpano on käyttökelpoinen jo perusvarusteltuna. Ajamisessa korostuu helppous, mutta auto taipuu napakasti vauhdikkaampaankin kurvailuun. Ohjaus toimii tarkasti ja tarjoaa riittävästi tuntumaa. Perusalustalla meno tuntuu pehmeältä kun alla on 15” vanteet. Yhdistelmä imee itseensä niin kuopat kuin hidastetöyssyt hämmästyttävän hyvin, ja sopii varmasti hyvin myös Suomen rosoisille tieosuuksille. Kallisteluja tai hallinnanpuutetta ei kuitenkaan ilmene, vaikka kurveissa vähän renkaat vinkuisivatkin.

SUORITUSKYKY Litrainen kolmisylinterinen perusmoottori tuottaa vähimmäismäärän (66hv) tehoa. Kaupunkikurvailussa potku riittää, mutta maantiellä kiihdytyksiä ei ole odotettavissa, vaikka talla on pohjassa ja vaihde vaihdettu pienemmälle. Huomattava piristys tapahtuu, kun moottoriksi vaihtuu 1,2-litrainen nelisylinterinen moottori (85 hv). Isommalla koneella väännön lisääntyminen auttaa myös liikkeellelähdöissä, kun kytkimen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana ja kakkosvaihde riittää vääntämään auton liikkeelle. Loppuvuodesta Picanton moottorivalikoima kasvaa 100 hevosvoimaisella litran turbomoottorilla. Uusi voimanlähde tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä se on Picanton tehokkain ja ensimmäinen turboahdettu moottori koskaan.

TILAT Hyvä ajoasento löytyy helposti. Ratissa ei ole syvyyssäätöä, mutta ainakin keskimittaiselle naiselle ratin ja polkimien etäisyydet ovat sellaisenaan sopivat. Istuimissa ei ole sivuttaistukea juuri lainkaan. Tosin sen puuttumisen huomaa vasta kovemmassa testiajelussa, mihin autoa ei ole tarkoitettukaan. On kuitenkin hyvä, ettei sivuttaistukea ole yritetty kompensoida materiaalin pehmeydellä, mikä altistaa alaselän väsymiselle ja kipeytymiselle. Takapenkillä jalkatilat riittävät nekin keskimittaiselle naiselle, vaikka edessä istuisi pidempijalkainen. Lisäksi takaistuinten selkänojat ovat tarpeeksi kaltevassa kulmassa, ja niiden muotoilu antaa myös ristiselälle tukea. Picanto tulee maailmalla saataville sekä neljä- että viisipaikkaisena, mutta kaikki Suomeen tulevat versiot ovat rekisteröityjä viidelle matkustajalle. Tavaratila on luokkansa suurin 255 litran vetoisuudella. Kasvua edeltäjään on tapahtunut 55 litraa. Kaikkiaan kontti venyy 1010 litraan, kun takapenkit taitetaan alas.

MALLISTO Uusi Picanto on saatavilla aluksi kahdella bensiinimoottorivaihtoehdolla: 1,0-litraisella (66 hv) kolmisylinterisellä moottorilla, jonka yhteyteen on saatavilla viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Toisena vaihtoehtona on 1,2-litrainen (85 hv) moottori, jonka voi yhdistää joko viisivaihteiseen manuaaliin (14 490 euroa) tai neliportaiseen automaattivaihteistoon (15 990 euroa). Varustetasoja uuteen malliin on saatavilla kolme: LX, EX ja GT Line. Näistä GT Line tulee myyntiin Suomessa loppuvuodesta uuden 100 hevosvoimaisen 1.0 T-GDI -turbomoottorin yhteydessä.

Uusi Kia Picanto 1,0 ISG EcoDynamics
Moottori
998 cm3, R3
Teho 49,2 kW (66 hv) 4 500 r/min
Vääntö 95 Nm / 3 500 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 14,6 s
Huippunopeus 158 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 3 595 mm, leveys 1 595 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 400 mm
Tavaratila 255-1 010 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat