Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa näkymättömästi uudistunut koko kansan farmari

Julkaistu 01.11.2017 20:50

Mia Pelttari

mia.pelttari@teknavi.fi

Kansanautojen ikonifarkku uudistui. Ja tällä kertaa arkiautojen keisarille puetut uudet vaatteet ovat todellakin näkymättömät.

Hinta alkaen 22 455 €
Koeajoauto 38 486
€

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Mukavuudesta
  • Tiloista
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Väri lienee makuasia
  • Vaihteiston toiminta liikkeellelähdöissä

Monen automerkin tavaksi on tullut pienentää uudistukset minimiin. Revittelyjä oudoksutaan ja pitäydytään mielummin tutussa, totutussa ja turvallisessa varsinkin ulkonäön osalta. Asiakkaan näkökulmasta maltilliset uudistukset ovat etu ja haitta – pihaan hankittu menopeli kelpaa pidempään, mutta uuden ostajat saattavat kaivata selkeämpiä syitä ostopäätökselle.

Ulkoiset uudistukset rajoittuvat kromisiin pakoputkiin ja LED-takavaloihin.

Golf koki viimeisen selkeämmän uudistuksensa uuden mallin tultua markkinoille 2012. Tämän vuoden tuoma kasvojenkohotus jäi kuitenkin niin ajatuksen tasolle, että muutosta on lähes mahdoton huomata. Tarkasti perää vilkuilevat huomaavat kuitenkin LED-takavalojen tulleen vakioksi ja uudet pakoputkia esittävät kromireunukset.

Jos Golfin uudistukset jäivät ulkonäön osalta ajatuksen tasolle, ei tekniselläkään puolella puhuta kuin aavistuksesta. Suurin muutos löytyykin desilitran verran kasvaneesta moottorista, kun vanha 1,4-litrainen TSI muuttui 1,5-litraiseksi TSI EVO -moottoriksi. Vaikka moottorin tilavuus on kasvanut, on kulutus puolestaan pienentynyt desilitralla. Hiilidioksidiarvoissa tämä taas alentaa lukemaa neljällä grammalla. Tehoissa ja väännöissä ei ole sentään tapahtunut muutosta.

Sisätiloissa muutokset näkyvät parhaiten. Keskikonsoliin on tarjolla aiempaa isompi kosketusnäyttö, ja perinteisen mittariston paikalle on tarjolla näytöllä toteutettu digitaalinen mittaristo. Nämä luovat muuten tuttuun ohjaamoon aiempaa modernimpaa tunnelmaa, ja antavat kuljettajan paikalla istuvalle ainakin yhden syyn auton päivittämiseen.

Hyvät tilat yhdessä mukavan käytettävyyden kanssa ovat niitä asioita, miksi Golf Variantin kilpailijoita korkeampi hinta on perusteltavissa.

MIKÄ Kansanautojen ikonin farmarimallin uudistunut painos.

KENELLE Tuttua ja hyväksi todettua perhefarkkua haluavalle.

AJETTAVUUS Golf Variantin ajettavuus on yhtä hyvä kuin viistoperämallissa. Sen tuttu ryhdikäs ja jämäkkä ote tiehen – olematta kuitenkaan liian pintakova – soveltuu erinomaisesti Suomen karuille teille.

SUORITUSKYKY Suoritusarvoiltaan 8,7 sekunnissa nollasta sataan ampaiseva farmariversio jää 0,4 sekuntia jälkeen viistoperämallia. Verrattuna edeltäjämalliin, on suorituskyky selvästi parantunut. Seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto on yksi markkinoiden parhaista, mutta täysin sileästi se ei kuitenkaan liikkeellelähdöistä suoriudu. Sama asia on vaivannut kaksoiskytkintekniikalla toteutettuja vaihteistoja vuosikaudet.

TILAT Golf Variantin tilat ovat totutun hyvää. Ergonomiasta on vaikeaa löytää moitittavaa ja tilaa on runsaasti monenlaisen perheen tarpeisiin. Mukaan mahtuvat helposti matkatavarat, koirat ja harrastusvälineet. Lastausta helpottaa myös suuret neliömäiset oviaukot. Hyvät tilat yhdessä mukavan käytettävyyden kanssa ovat niitä asioita, miksi Golf Variantin kilpailijoita korkeampi hinta on perusteltavissa.

MALLISTO Golf Variantin mallisto on laaja, joten reilun parinkymmenen euron alkaen mallin ja koeajetun neljää kymppiä lähestyvän yksilön välille mahtuu paljon valinnanvaraa. Bensiinipuolella TSI-koneita löytyy litran ja kahden litran väliltä teholuokissa 110, 130, 150, 180 ja 310 hevosvoimaa. Suurin osa moottoreista yhdistyy DSG-automaattivaihteistoon, mutta valinnanvaraa löytyy myös kuusivaihteisesta manuaalivaihteistosta, joihin 110 ja 130 hevosvoimaiset versiot myös yhdistyvät. Dieseleiden osalta vaihtoehtoja löytyy lähes yhtä runsaasti. Tehoa on tarjolla alkaen 115 hevosvoimaa, jonka lisäksi 150 ja 184 hevosvoimaiset voimanlähteet kuuluvat mallistoon. Kaikkiin dieselmalleihin pariksi on valittavana joko manuaali tai DSG-automaattivaihteisto. Varustelutasoja on neljä: perushyvä Highline, urheiluistuimilla varustettu GTD, mukava Comfortline ja karvalakki Trendline.

Volkswagen Golf Variant Highline 1.5 TSI EVO 110 kW DSG
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 218 km/h
EU-keskikulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 4 567 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 515 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 384 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 605-1 620 l

Galleria

Kuvat: Mia Pelttari

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotarKoeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiHuomaatko muutosta? Koeajossa uusi ja vanha Mazda 2Koeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseen
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • ti12:35
    Kevennykset

    Lähes 50-vuotias volkkari selvisi keskeltä Los Angelesin liekkimerta: "Se näytti liian hyvältä ollakseen totta"

  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa