Kansanautojen ikonifarkku uudistui. Ja tällä kertaa arkiautojen keisarille puetut uudet vaatteet ovat todellakin näkymättömät.
Hinta alkaen22 455€
Koeajoauto 38 486€
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Mukavuudesta
- Tiloista
- Laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Väri lienee makuasia
- Vaihteiston toiminta liikkeellelähdöissä
Monen automerkin tavaksi on tullut pienentää uudistukset minimiin. Revittelyjä oudoksutaan ja pitäydytään mielummin tutussa, totutussa ja turvallisessa varsinkin ulkonäön osalta. Asiakkaan näkökulmasta maltilliset uudistukset ovat etu ja haitta – pihaan hankittu menopeli kelpaa pidempään, mutta uuden ostajat saattavat kaivata selkeämpiä syitä ostopäätökselle.
Golf koki viimeisen selkeämmän uudistuksensa uuden mallin tultua markkinoille 2012. Tämän vuoden tuoma kasvojenkohotus jäi kuitenkin niin ajatuksen tasolle, että muutosta on lähes mahdoton huomata. Tarkasti perää vilkuilevat huomaavat kuitenkin LED-takavalojen tulleen vakioksi ja uudet pakoputkia esittävät kromireunukset.
Jos Golfin uudistukset jäivät ulkonäön osalta ajatuksen tasolle, ei tekniselläkään puolella puhuta kuin aavistuksesta. Suurin muutos löytyykin desilitran verran kasvaneesta moottorista, kun vanha 1,4-litrainen TSI muuttui 1,5-litraiseksi TSI EVO -moottoriksi. Vaikka moottorin tilavuus on kasvanut, on kulutus puolestaan pienentynyt desilitralla. Hiilidioksidiarvoissa tämä taas alentaa lukemaa neljällä grammalla. Tehoissa ja väännöissä ei ole sentään tapahtunut muutosta.
Sisätiloissa muutokset näkyvät parhaiten. Keskikonsoliin on tarjolla aiempaa isompi kosketusnäyttö, ja perinteisen mittariston paikalle on tarjolla näytöllä toteutettu digitaalinen mittaristo. Nämä luovat muuten tuttuun ohjaamoon aiempaa modernimpaa tunnelmaa, ja antavat kuljettajan paikalla istuvalle ainakin yhden syyn auton päivittämiseen.
MIKÄ Kansanautojen ikonin farmarimallin uudistunut painos.
KENELLE Tuttua ja hyväksi todettua perhefarkkua haluavalle.
AJETTAVUUS Golf Variantin ajettavuus on yhtä hyvä kuin viistoperämallissa. Sen tuttu ryhdikäs ja jämäkkä ote tiehen – olematta kuitenkaan liian pintakova – soveltuu erinomaisesti Suomen karuille teille.
SUORITUSKYKY Suoritusarvoiltaan 8,7 sekunnissa nollasta sataan ampaiseva farmariversio jää 0,4 sekuntia jälkeen viistoperämallia. Verrattuna edeltäjämalliin, on suorituskyky selvästi parantunut. Seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto on yksi markkinoiden parhaista, mutta täysin sileästi se ei kuitenkaan liikkeellelähdöistä suoriudu. Sama asia on vaivannut kaksoiskytkintekniikalla toteutettuja vaihteistoja vuosikaudet.
TILAT Golf Variantin tilat ovat totutun hyvää. Ergonomiasta on vaikeaa löytää moitittavaa ja tilaa on runsaasti monenlaisen perheen tarpeisiin. Mukaan mahtuvat helposti matkatavarat, koirat ja harrastusvälineet. Lastausta helpottaa myös suuret neliömäiset oviaukot. Hyvät tilat yhdessä mukavan käytettävyyden kanssa ovat niitä asioita, miksi Golf Variantin kilpailijoita korkeampi hinta on perusteltavissa.
MALLISTO Golf Variantin mallisto on laaja, joten reilun parinkymmenen euron alkaen mallin ja koeajetun neljää kymppiä lähestyvän yksilön välille mahtuu paljon valinnanvaraa. Bensiinipuolella TSI-koneita löytyy litran ja kahden litran väliltä teholuokissa 110, 130, 150, 180 ja 310 hevosvoimaa. Suurin osa moottoreista yhdistyy DSG-automaattivaihteistoon, mutta valinnanvaraa löytyy myös kuusivaihteisesta manuaalivaihteistosta, joihin 110 ja 130 hevosvoimaiset versiot myös yhdistyvät. Dieseleiden osalta vaihtoehtoja löytyy lähes yhtä runsaasti. Tehoa on tarjolla alkaen 115 hevosvoimaa, jonka lisäksi 150 ja 184 hevosvoimaiset voimanlähteet kuuluvat mallistoon. Kaikkiin dieselmalleihin pariksi on valittavana joko manuaali tai DSG-automaattivaihteisto. Varustelutasoja on neljä: perushyvä Highline, urheiluistuimilla varustettu GTD, mukava Comfortline ja karvalakki Trendline.
Volkswagen Golf Variant Highline 1.5 TSI EVO 110 kW DSG
Polttomoottori 1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 218 km/h
EU-keskikulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 4 567 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 515 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 384 kg
Perävaunumassajarruin 1 500 kg
Tavaratila 605-1 620 l
Kuvat: Mia Pelttari
Uusimmat
-
19:25
TPS-hyökkääjä sikaili itsensä suihkuun – Tappara myrskyää Nokia Arenassa
-
19:23
Bensan riittämisestä pääsiäisen yli huolta – "Katsotaan, kuinka kauan tulee"
-
19:21
Haagin tuomioistuin: Israelin on varmistettava humanitaarisen avun pääsy Gazaan
-
19:00
HIFK:lla räväkkä alku Lahdessa – Marleau hiljensi Isku Areenan, Leo Komarov sai jo lämpöä
-
18:58
Jere testasi hitiksi nousseen sitruunakikan – lopputulos yllätti: "Mitä ihmettä?"
-
18:56
Venäjän sotilaskone on pudonnut mereen Krimin rannikolla
-
18:47
Alma Median mainosmyynnin muutosneuvottelut päättyivät
-
18:45
Michael Jacksonin lapset tekivät harvinaisen, julkisen näyttäytymisen punaisella matolla
-
18:32
Valioliiga-tähden uhkapeliskandaalissa käänne – uusia syytteitä
-
18:24
Ei kannata ohitella! Poliisi pamauttaa luvun: Näin moni on jo menettänyt korttinsa tänä pääsiäisenä
-
18:13
Kryptoyrittäjälle tuntuva vankeustuomio – huijasi jopa miljardeja
-
18:00
Yllättävä näky Lahdessa: HIFK:n teholuutija ilmestyikin paikalle
-
17:48
MM-kultaleijonalta suoraa puhetta pettymyksen keskellä – "Jos jään tänne..."
-
17:32
MTV seuraa: Pääsiäisen menoliikenne vilkkaimmillaan tänään – pääväylillä liikenne on sujuvaa
-
17:30
Parasta pääsiäislammasta! Vältä moka pakastetun lihan kanssa: "Muuten voi tulla kuivaa lihaa"
-
17:30
Glee-tähti Lea Michele odottaa toista lastaan – upeat raskauskuvat julki
-
17:11
Muslimien joukkotuhoamiskirjoituksesta syytteessä oleva Teemu Keskisarjan vieraana eduskunnassa
-
17:10
Venäjä: Meillä on todisteita, että terrori-iskun tekijöillä on yhteyksiä Ukrainaan
-
17:00
Pääsiäisen viettoon lähtijä, tankkaa täällä – bensan hinta torstaina kahden euron molemmin puolin
-
16:42
Olkiluodon kolmosreaktorin vuosihuolto venyy entisestään
-
Lataa lisää