Koeajossa Fordin urbaani selviytyjä

Fordin pikkumaasturi EcoSport on hieman kuin pesukoneessa liian kuumalla ohjelmalla pesty Kuga. Pikkuauton mitat on täytetty kuitenkin kohtuullisilla tiloilla.

Tykkäsimme

  • jousituksesta
  • tiloista
  • hyvin painotetusta ohjauksesta
  • persoonallisuudesta

Emme tykänneet

  • auton kulmien arvioiminen hankalaa
  • kojelaudan nappulaviidakosta
  • takaluukun avaaminen vaatii tilaa
  • lisähinta Fiestaan verrattuna kova

Hinta alk. 20 096 €
Testiauton hinta 27 636 €

Yhä pienemmät katumaasturit valtaavat alaa urbaanissa kaupunkikuvassa. Kun tila kaduilla käy yhä vähäisemmäksi, autoja kasvatetaan siihen suuntaan, mihin se on vielä mahdollista – siis ylöspäin. Tämä tuo muutamia etuja, joista on jauhettu lukuisissa katumaasturijutuissa jo ihan riittävästi.

Fiestan kanssa samalle alustarekenteille kasattu EcoSport syntyi Brasialissa, ja se valmistetaan Intiassa, mutta sitä ei autoa katsellessa – eikä oikeastaan ajaessakaan uskoisi. Tähän on syyllinen Fordin Belgiassa sijaitseva Lommelin testikeskus, joka on hionut autoa eurooppalaisempaan makuun sopivaksi. Lähinnä puhutaan siis ajettavuudesta eli jousituksen ja ohjauksen hienosäädöistä. Toki melutasoa on sitäkin alennettu lisäämällä fylliä rakenteisiin. Myös laatuvaikutelmaa on kohotettu Eurooppaa varten.

EcoSportin ulkonäkö on kuitenkin ennallaan, ja se jakaa selvästi mielipiteitä. Toiset pitivät sitä rumana, jotkut outona ja jotkut sympaattisena. Lisähintaan saatava oranssi väri ainakin korostaa jälkimmäistä piirrettä, ja koeajoauton tummilla vanteilla sekä tummennetuilla takasivuikkunoilla ilmeeseen saa vielä lisää persoonallisuutta. Ja jos joku haluaa korostaa auton maasturimaisuutta, takaoveen saa roikkumaan vararenkaan hieman yli 300 eurolla.

Ajossa EcoSport on näppärä, kuten neljän metrin ulkomitta antaa odottaa. Jousitus hoitaa tehtävänsä kunnialla, perusvire on sopivan mukava. Ja vaikka auto näyttää vähän tornimaiselta, se kulkee oletuksia vakaammin.

Kaupunkiliikenteessä ketteryys ja kompaktit ulkomitat nousevat arvoonsa, ja myös parkkipaikka löytyy kadun varresta helpommin kuin astetta isommalle katumaasturille. Ainoa harmittava seikka kadun varteen pysäköitäessä on se, että takaluukku aukeaa hassusti sivulle päin. Sen avaaminen vaatii siis auton taakse hieman enemmän tilaa kuin mihin olisi tarve normaalisti aukeavan takaluukun kanssa.

Urbaaniviidakossa on omat vaaransa, pelti kolisee helpommin kuin maaseudulla. Onneksi EcoSportiin saa parkkitutkan ja peruutuskameran saa lisävarusteena. Parkkitutkat saattaisivat olla hyödylliset eteen, sillä vaikka EcoSport on erittäin kompaktin kokoinen, on sen kulmien arvioiminen jykevänpyöreän muotoilun takia hieman haastavaa.

On jännä nähdä, miten suomalaisten automaku muuttuu uusien trendien myötä. Yhä useampi on korvannut jo perinteisen perheauton katumaasturilla. EcoSport ei tietysti taivu perheautoksi aivan kivuttomasti, vaikka se ei loppujen lopuksi hirveästi häviä viistoperäiselle Focukselle tiloissaan. Toisaalta, kun koeajossa ollut Titanium-varusteinen EcoSport maksaa muutamilla lisäherkuilla jo yli 27 000 euroa, samalla rahalla saa jo kohtuullisen hyvän farkku-Focuksen – ja saman bensaturbon yhteydessä jopa automaattivaihteisena.

MIKÄ Ford Fiestan pohjalle rakennettu pieni nelimetrinen katumaasturi.

KENELLE EcoSportille on vaikea nimetä mitään yksittäistä kohderyhmää – tai edes selvää yksittäistä markkina-aluetta. Se on syntynyt kehittyvien markkinoiden autoksi, mutta katumaasturibuumin myötä EcoSportia myydään yli sataan maahan.

AJETTAVUUS Fordin Euroopassa sijaitseva tuotekehitysosasto on rakentanut periaatteessa EcoSportin koko jousituksen uusiksi Eurooppaa varten, ja myös ohjaustanko on uusi. Lisäksi autoa on vielä madallettu sentillä muilla mantereilla myytävään versioon verrattuna. Ajettavuus on monelta osin kunnossa; kyyti on mukavaa ja sopivan tanakkaa. EcoSport ei vello kadunkulmissa, eikä jousitus ole pintakova. Auton ulkomittoihin nähden pitkä akseliväli vakauttaa menoa maantiellä.

SUORITUSKYKY 125-heppainen ja litrainen bensaturbo riittää hyvin EcoSportia isompaankin autoon, joten muiden jaloissa ei tarvitse pyöriä. Koneessa on myös hauska kurnuttava soundi, johon pitää tosin tottua. Kiihtyvyys ei ole räjähtävää, mutta moottori vääntää vahvasti jo varsin alhaalta, joten meno on joustavaa. Kuski toivoo nopeasti jopa 5-portaiseen käsivaihteistoon yhtä lisäpykälää, viitosvaihteen voi heittää sisään jo taajamanopeuksissa. EcoBoost-bensaturbo on ominaisuuksiltaan hieno kone, mutta sitä pitää opetella ajamaan oikein – muuten bensaa palaa turhan paljon.

TILAT Ohjaamo edustaa Fordin edellistä sukupolvea, eli kojelautaa hallitsee vielä sekava nappulaviidakko. Takapenkillä on ryhdikkään istuma-asennon ansiosta ok tilat aikuisillekin, ja pitkähkö istuinosa tekee istuma-asennosta luontevan. Tavaratila on sinänsä riittävän kokoinen pikkuautoon, tila on vain muodoltaan hieman lyhyt ja selvästi normaalia korkeampi. Tavaratilaan päästään hieman hankalasti avaamalla vasemmasta reunastaan saranoitu ovi sivulle.

MALLISTO Moottorin valinta on helppo, sillä bensakonetta haluavat saavat litraisen EcoBoost-bensaturbon, kun dieselin ystäville tarjotaan 95-heppaista ja 1,5-litraista nelipyttyä. Vaihteisto on aina viisiportainen manuaali. Varustetasotkin on melkein päätetty ostajan puolesta, sillä bensakoneen saa joko Trend- tai Titanium-varusteisena ja dieselin vain Titaniumina. Auton vakiopyöräkoko on 16 tuumaa, 17-tuumaiset saa lisähintaan.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 hv M5
Moottori 998 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-5 000 r/min
0-100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 017 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 696 mm, akseliväli 2 521 mm
Omamassa 1 330 kg
Tavaratila 346-1 238 l

Lue myös:

    Uusimmat