Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Fordin urbaani selviytyjä

Julkaistu 27.08.2016 21:35
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Fordin pikkumaasturi EcoSport on hieman kuin pesukoneessa liian kuumalla ohjelmalla pesty Kuga. Pikkuauton mitat on täytetty kuitenkin kohtuullisilla tiloilla.

Tykkäsimme

  • jousituksesta
  • tiloista
  • hyvin painotetusta ohjauksesta
  • persoonallisuudesta

Emme tykänneet

  • auton kulmien arvioiminen hankalaa
  • kojelaudan nappulaviidakosta
  • takaluukun avaaminen vaatii tilaa
  • lisähinta Fiestaan verrattuna kova

Hinta alk. 20 096 €
Testiauton hinta 27 636 €

Yhä pienemmät katumaasturit valtaavat alaa urbaanissa kaupunkikuvassa. Kun tila kaduilla käy yhä vähäisemmäksi, autoja kasvatetaan siihen suuntaan, mihin se on vielä mahdollista – siis ylöspäin. Tämä tuo muutamia etuja, joista on jauhettu lukuisissa katumaasturijutuissa jo ihan riittävästi.

Fiestan kanssa samalle alustarekenteille kasattu EcoSport syntyi Brasialissa, ja se valmistetaan Intiassa, mutta sitä ei autoa katsellessa – eikä oikeastaan ajaessakaan uskoisi. Tähän on syyllinen Fordin Belgiassa sijaitseva Lommelin testikeskus, joka on hionut autoa eurooppalaisempaan makuun sopivaksi. Lähinnä puhutaan siis ajettavuudesta eli jousituksen ja ohjauksen hienosäädöistä. Toki melutasoa on sitäkin alennettu lisäämällä fylliä rakenteisiin. Myös laatuvaikutelmaa on kohotettu Eurooppaa varten.

EcoSportin ulkonäkö on kuitenkin ennallaan, ja se jakaa selvästi mielipiteitä. Toiset pitivät sitä rumana, jotkut outona ja jotkut sympaattisena. Lisähintaan saatava oranssi väri ainakin korostaa jälkimmäistä piirrettä, ja koeajoauton tummilla vanteilla sekä tummennetuilla takasivuikkunoilla ilmeeseen saa vielä lisää persoonallisuutta. Ja jos joku haluaa korostaa auton maasturimaisuutta, takaoveen saa roikkumaan vararenkaan hieman yli 300 eurolla.

Ajossa EcoSport on näppärä, kuten neljän metrin ulkomitta antaa odottaa. Jousitus hoitaa tehtävänsä kunnialla, perusvire on sopivan mukava. Ja vaikka auto näyttää vähän tornimaiselta, se kulkee oletuksia vakaammin.

Kaupunkiliikenteessä ketteryys ja kompaktit ulkomitat nousevat arvoonsa, ja myös parkkipaikka löytyy kadun varresta helpommin kuin astetta isommalle katumaasturille. Ainoa harmittava seikka kadun varteen pysäköitäessä on se, että takaluukku aukeaa hassusti sivulle päin. Sen avaaminen vaatii siis auton taakse hieman enemmän tilaa kuin mihin olisi tarve normaalisti aukeavan takaluukun kanssa.

Urbaaniviidakossa on omat vaaransa, pelti kolisee helpommin kuin maaseudulla. Onneksi EcoSportiin saa parkkitutkan ja peruutuskameran saa lisävarusteena. Parkkitutkat saattaisivat olla hyödylliset eteen, sillä vaikka EcoSport on erittäin kompaktin kokoinen, on sen kulmien arvioiminen jykevänpyöreän muotoilun takia hieman haastavaa.

On jännä nähdä, miten suomalaisten automaku muuttuu uusien trendien myötä. Yhä useampi on korvannut jo perinteisen perheauton katumaasturilla. EcoSport ei tietysti taivu perheautoksi aivan kivuttomasti, vaikka se ei loppujen lopuksi hirveästi häviä viistoperäiselle Focukselle tiloissaan. Toisaalta, kun koeajossa ollut Titanium-varusteinen EcoSport maksaa muutamilla lisäherkuilla jo yli 27 000 euroa, samalla rahalla saa jo kohtuullisen hyvän farkku-Focuksen – ja saman bensaturbon yhteydessä jopa automaattivaihteisena.

Galleria

MIKÄ Ford Fiestan pohjalle rakennettu pieni nelimetrinen katumaasturi.

KENELLE EcoSportille on vaikea nimetä mitään yksittäistä kohderyhmää – tai edes selvää yksittäistä markkina-aluetta. Se on syntynyt kehittyvien markkinoiden autoksi, mutta katumaasturibuumin myötä EcoSportia myydään yli sataan maahan.

AJETTAVUUS Fordin Euroopassa sijaitseva tuotekehitysosasto on rakentanut periaatteessa EcoSportin koko jousituksen uusiksi Eurooppaa varten, ja myös ohjaustanko on uusi. Lisäksi autoa on vielä madallettu sentillä muilla mantereilla myytävään versioon verrattuna. Ajettavuus on monelta osin kunnossa; kyyti on mukavaa ja sopivan tanakkaa. EcoSport ei vello kadunkulmissa, eikä jousitus ole pintakova. Auton ulkomittoihin nähden pitkä akseliväli vakauttaa menoa maantiellä.

SUORITUSKYKY 125-heppainen ja litrainen bensaturbo riittää hyvin EcoSportia isompaankin autoon, joten muiden jaloissa ei tarvitse pyöriä. Koneessa on myös hauska kurnuttava soundi, johon pitää tosin tottua. Kiihtyvyys ei ole räjähtävää, mutta moottori vääntää vahvasti jo varsin alhaalta, joten meno on joustavaa. Kuski toivoo nopeasti jopa 5-portaiseen käsivaihteistoon yhtä lisäpykälää, viitosvaihteen voi heittää sisään jo taajamanopeuksissa. EcoBoost-bensaturbo on ominaisuuksiltaan hieno kone, mutta sitä pitää opetella ajamaan oikein – muuten bensaa palaa turhan paljon.

TILAT Ohjaamo edustaa Fordin edellistä sukupolvea, eli kojelautaa hallitsee vielä sekava nappulaviidakko. Takapenkillä on ryhdikkään istuma-asennon ansiosta ok tilat aikuisillekin, ja pitkähkö istuinosa tekee istuma-asennosta luontevan. Tavaratila on sinänsä riittävän kokoinen pikkuautoon, tila on vain muodoltaan hieman lyhyt ja selvästi normaalia korkeampi. Tavaratilaan päästään hieman hankalasti avaamalla vasemmasta reunastaan saranoitu ovi sivulle.

MALLISTO Moottorin valinta on helppo, sillä bensakonetta haluavat saavat litraisen EcoBoost-bensaturbon, kun dieselin ystäville tarjotaan 95-heppaista ja 1,5-litraista nelipyttyä. Vaihteisto on aina viisiportainen manuaali. Varustetasotkin on melkein päätetty ostajan puolesta, sillä bensakoneen saa joko Trend- tai Titanium-varusteisena ja dieselin vain Titaniumina. Auton vakiopyöräkoko on 16 tuumaa, 17-tuumaiset saa lisähintaan.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 hv M5
Moottori 998 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-5 000 r/min
0-100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 017 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 696 mm, akseliväli 2 521 mm
Omamassa 1 330 kg
Tavaratila 346-1 238 l

Lisää aiheesta:

Ajossa Mercedeksen vastine aikuisen miehen kurahousuilleSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästiKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaanUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänKoeajo: Hyundain uusi ”aktiivi”-malli ei avaudu ensi-istumaltaKoeajo: Hyundai H350 – Porschen ratista suoraan ison pakun puikkoihin, miltä meno maittaa?
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle