Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Seat Ibiza Cupra – matka sinne, missä pippuri kasvaa

Julkaistu 29.11.2015 13:49
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Espanjalaiset tunnetaan temperamenttisista luonteistaan, ja uusi Seat Ibiza Cupra todistaa väitteen todeksi.

Hinta alk. 24 189 €

Tykkäsimme

  • arkiajon mukavuudesta
  • kattavasta vakiovarustelusta
  • suorituskyvystä

Emme tykänneet

  • ei takaovia
  • turbo puhaltaa kivasti, muttei houkuta kierrättämään konetta liikoja

Seat on laittanut Ibizan keulalle tutun ja vähitellen tuotannosta poistuvan 1,8-litraisen bensaturbon. Yhdistelmä toimii – yhtälailla kuten se toimii myös Polo GTI:ssä. Moottori on kaikkea muuta kuin eläkeiässä. Vaikka kutistaminenkin onkin tämän päivän sana, 1,8-litrainen kone istuu pienen sportin keulalle jotenkin paremmin kuin edellisen Cupran konehuoneessa majaillut hieman pienempi 1,4-litrainen bensaturbo. Samalla Ibiza Cupran teho on kasvanut 180:sta 192 hevosvoimaan, ja kaksoiskytkinautomaatti on vaihtunut 6-vaihteiseen manuaaliin. Kaikki kuskia sekä mutkatielle suuntautuvaa ajokokemusta hemmottelevia yksityiskohtia.

Seatilla tiedetään kuitenkin, että harva Ibiza Cupran ostaja kurvailee ihan joka päivä Ahvenistolla tai Alastarossa, joten autosta on haluttu rakentaa myös hieman mukavampi arkiajoa varten. Tässä on onnistuttu. Sportti-Ibiza ylittää jopa mukulakivet vielä kohtuullisen mukavasti. Kone myös vetää todella nätisti hyvin alhaiselta kierrosalueelta, joten käsivaihteistoa ei tarvitse vatkata koko ajan.

Ja kun kuski haluaa nautiskella, moderniin tapaan Ibiza Cuprasta löytyy ajotilavalitsin. Sport-napin painalluksella mukautuva iskunvaimennus jäykistyy, kori kallistelee vähemmän ja ohjaus terävöityy. Urheilullisemmin ajettaessa moottori välittää hevoset eturenkaille ilman suurempia ongelmia. Etuakselilta löytyy jarruja hyödyntävä elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto, joka tasapainottaa kulkua sekä nopeuttaa kurvailua. Renkaissa on kiitettävästi pitoa. Cupran alla pyörivät uuden ilmeen saaneet 17-tuumaiset aluvanteet. Rengaskoko on 215/40, ja alustaa on säädetty myös säädetty astetta napakammaksi.

Myös ohjaamossa ovat asiat kohdallaan. Nahkaverhoiltu Cupra-ratti istuu hyvin käteen, ja kroppaa tukevat urheilulliset Cupra-istuimet pitävät kuskia sopivan tiukassa syleilyssä. Vakiovarustelistalta löytyvät myös automaatti-ilmastointi, kosketusnäytöllinen multimediajärjestelmä, alumiinipintaiset jarru- ja kaasupoljin sekä vakionopeudensäädin.

Kaikki tämä reilun 24000 euron hintaan ei ole paha tarjous. Vertailun vuoksi: Polo GTI samalla moottorilla (ja kaksoiskytkinautomaatilla) maksaa lähes 30000 euroa, ja aina hauska Ford Fiesta ST:kin kustantaa melkein 28000 euroa.

Seat Ibiza Cupra
Moottori 1 798 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 141 kW (192 hv) / 4 300–6 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450–4 200 r/min
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 696 mm, korkeus 1 422 mm, akseliväli 2 469 mm
Omamassa 1 260 kg
Tavaratila 292–930 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiKoeajossa räväkkä uutuus-Volvo – neliveto ja yli 300 heppaa samassa paketissaKoeajo: Jeepin iso maasturi sai juuri sen koneen, mitä se kaipasiIbiza on vauhdikas saari, mutta hyvään menoon pääsee myös Seat Ibiza CuprallaPeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaanKoeajossa Jeepin tehoversio – amerikkalaisessa elämäntavassa on puolensa…
SeatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Seat
  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."

  • 08.04.202217:54
    Autot

    Saksalaisjätti luopuu valtaosasta bensa- ja dieselautojaan – haluaa takoa enemmän rahaa

  • 15.11.202106:29
    Autot

    Näitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaan

  • 05.08.202106:41
    Sähköautot

    Katso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös Suomessa

  • 04.12.202017:03
    Volkswagen

    Volkswagen ei todennäköisesti saavuta ajoissa EU:n päästömääräyksiä – uhkana jopa satojen miljoonien sakot