Näitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaan

3:57
Näin nätisti driftaa Cupra Formentor VZ5. Autoja tulee Suomeen vain kymmenen kappaletta, ja maahantuoja on päättänyt arpoa niiden osto-oikeudet.

Seatista omaksi brändikseen eriytetty Cupra tuo markkinoille kaikkien aikojen tehokkaimman mallinsa. Formentor-katumaasturin VZ5-malliin eivät kuitenkaan pääse käsiksi kaikki halukkaat.

Cupra kertoo tiedotteessaan, että kovasta kysynnästä ja erittäin rajatusta valmistusmäärästä johtuen Formentor VZ5:n osto-oikeudet tullaan Suomessa arpomaan. Uutuuksia nimittäin riittää Suomen-markkinoille vaatimattomat kymmenen kappaletta.

Osto-oikeuden arvontaan osallistumisen kerrotaan olevan maksutonta, eikä mahdollinen voitto sido vielä mihinkään. Arvontaan on mahdollista osallistua Cupran suomenkielisillä verkkosivuilla 20. marraskuuta asti.

Formentorin VZ5-erikoisversiota valmistetaan yhteensä 7 000 kappaletta.

Driftausmoodi, kuppi-istuimet ja vilkkuvia ledejä

Kaikkien aikojen tehokkaimman Cupran konepellin alta löytyy viisisylinterinen 2,5-litrainen TSI-bensaturbo, josta otetaan irti 287 kilowattia eli vajaat 400 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla parhaimmillaan 480 newtonia.

Auton voimanjakotekniikka jakaa tehon etu- ja takapyörille pidon maksimoimiseksi, mutta valjastaa käyttöön myös uudenlaisia kykyjä. Voimaa voidaan nimittäin jakaa myös auton oikean ja vasemman puolen välillä, minkä Cupra kertoo tekevän ajamisesta entistä vakaampaa.

Formentor VZ5:n erikoisuutena on suljetuille rata-alueille tarkoitettu Drift-ajotila, jota täydennetään osuvasti kuppi-istuimilla. Alan ihmisiä lämmittävät myös integroitu pakoventtiilien säätöjärjestelmä sekä ilma-polttoaineseoksen maksimoiva 250 baarin ruiskutuspaine.

Vilkkuvista valoista kiksejä saavien iloksi manuaalitilassa näkyvillä on vaihtamisopastin, jonka vihreät led-valot aktivoituvat kierrosnopeuden kasvaessa. Ledit muuttuvat punaisiksi moottorin lähestyessä huippukierroksia.

Formentorin tunnusomaisen äänimaailman luo moottorin epätavallinen sylinterimäärä ja omintakeinen sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 sekä äänen ominaisluonnetta korostava kaksiosainen pakojärjestelmä.

Nollasta sataan VZ5 vie parhaimmillaan 4,2 sekunnissa, ja jos autonsa suorituskyvyn rajoja haluaa testata suljetulla radalla tai Saksan nopeusrajoittamattomilla moottoriteillä, on huippunopeutta tarjolla 250 tuntikilometrin edestä.

Lähde: Cupra

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja