Ford on uudistanut Kugan, ja samalle sen konepellin alle saatiin uusi 1,5-litrainen, taloudellinen ja 120-heppainen diesel. Koeajo paljasti myös auton laatuvaikutelman parantuneen.
Tykkäsimme
- uusi maski tekee hyvää Kugan ilmeelle
- ajan tasalle päivitetystä varustelistasta
- 1.5 dieselissä hyvin voimaa, kunhan kierrokset nousevat
Emme tykänneet
- vääntö ohutta tyhjäkäynnin tuntumassa
- saatavilla vain etuvetoisten ja manuaalivaihteisten versioiden keulalle
- tavaratila on isommalle perheelle pieni
Suomeen alkuvuosi 2017
Hinta alk. 31 689 €
Nyt ei voida puhua varsinaisesti mistään turboviiveestä, mutta uuden 1,5-litraisen dieselin herääminen vaatii tyhjäkäynnin tuntumasta vain aikansa. Suurin syyllinen tähän lienee nykyiset päästömääräykset, joiden takia moottorin käyntiä on jouduttu rustaamaan juuri tyhjäkäynnin tuntumassa. Tästä syystä koneen saa herkästi myös sammumaan käsivaihteiston kanssa.
Mutta kun kierrokset nousevat hieman, faceliftin kokenut Kuga lähtee kiihtymään rivakasti. Auto rykäisee eteenpäin voimalla. Maksimivääntö 270 Nm löytyy kierrosalueella 1 500-2 000, ja hetkeksi voimaa on tarjolla jopa 300 Nm yliahtotoiminnon avulla. Sen tuntee. Auto tuntuu ripeämmältä kuin mitä sille paperilla annettu kiihtyvyysarvo 12,7 sekuntia antaa olettaa.



