Jouluherkuista ei kannata kieltäytyä, vaikka haluaisi pudottaa painoa – näin herkuttelu voi jopa edistää tavoitteita

7:59
Miten välttää ylensyöminen ja ähky jouluna? Ota vinkit talteen yltä!

Vaikka painonpudotus olisikin tavoitteena, ei jouluna tarvitse kieltäytyä herkuista ja syödä pelkkää salaattia. Se ei itse asiassa kannata edes kilojen karistamisen kannalta, kertoo Huffington Post.

Monille painontarkkailijoille lähestyvä joulu voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Jouluherkut houkuttelevat ottajaansa, mutta vyötäröille kertyvät kilot saattavat ahdistaa.

Huffington Postin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan joulutortuista ja piparkakuista kieltäytyminen ei kuitenkaan todennäköisesti auta pysymään laihdutustavoitteissa – päinvastoin. Jouluherkuista stressaaminen voi nimitäin jopa nostaa painoa ja vaikuttaa haitallisesti mielenterveyteen.

Lehti listaakin asiat, jotka olisi hyvä pitää mielessä joulun pyhien aikaan, jos pohtii jouluruokailun rajoittamista.

Paino nousee pyhien aikaan varsin vähän

On totta, että joulun pyhien aikaan kiloja saattaa kertyä, mutta todellisuudessa ei paljoa. Erään tutkimuksen mukaan paino nousi amerikkalaisilla aikuisilla keskimäärin marras-tammikuun välillä noin kilon.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Lisa Mastela sanoo, että jos joulunpyhinä herkuttelee maltillisesti ja palaa sen jälkeen tavalliseen ruokarytmiin, paino palaa todennäköisesti normaaliksi varsin nopeasti.

Myös MTV Uutisten aiemmin haastattelema ravitsemusterapeutti Sirpa Soini muistuttaa, että suomalaiset jouluruoat eivät pääsääntöisesti ole varsinaisia kaloripommeja. Hänkin sanoo, ettei kolmen päivän herkuttelu vaikuta vielä mitenkään painoon.

Negatiiviset näkemykset ruoasta voivat aiheuttaa haittaa

Jouluruoat ja yhdessä syöminen voivat aiheuttaa monille ihmisille inhoa, häpeää, kireyttä ja pelkoa, kun maailma on täynnä ohjeita siitä, mitä pitäisi syödä ja mitä ei ainakaan pitäisi.

Tällainen suhde ruokaan voi tuoda negatiivisia vaikutuksia.

– Kun stressaat kotitekoisesta omenapiirakan palasesta, jonka isoäitisi tekee joka vuosi – koska haluat sitä, mutta ajattelet myös, että se ei ole ”puhdasta” tai ”terveellistä” – se itseasiassa aiheuttaa hormonaalisen reaktion kehossasi, muistuttaa ravintoterapeutti Autumn Bates.

Hormonaalisella reaktiolla hän viittaa kehon tuottamaan kortisoliin, joka voi johtaa pahimmillaan ajan myötä painonnousuun. Liiallisesti erittyvä kortisoli vaikutta nimittäin verensokeriin sekä kehon kykyyn käsitellä rasvaa, proteiinia ja hiilihydraatteja.

Herkuttelu voi jopa auttaa saavuttamaan tavoitteet

Painonpudotus kyllä onnistuu, vaikka silloin tällöin herkuttelisikin. Moni laihduttaja onkin vannonut 80/20-säännön nimeen.

Jos syöminen ahdistaa tai stressaa…

  • hengitä. Tee hengitysharjoitus ennen ruokailua ja kuvittele ruokia ja niihin liittyviä positiivisia tunteita etukäteen.
  • pidä noin 20 minuutin tauko, ennen kuin otat lisää.
  • päätä etukäteen, mitä herkkuja syöt.
  • älä vain syö, vaan nautiskele koko kokemuksesta ja jokaisesta suupalasta.

Myös tutkimukset tukevat tätä ajatusta: Consumer Psychology -julkaisussa ilmestyneen tutkimuksen mukaan ”päämäärästä poikkeava käytös” auttoi ihmisiä säännöstelyssä, motivaation säilyttämisessä sekä tuntemaan positiivisia tunteita.

Joulun alla tämä päämäärästä poikkeava käytös voikin tarkoittaa esimerkiksi poikkeamista tavallisesta terveellisestä ja vähäkalorisesta ruokavaliosta.

– Tämä on käytäntö, jota minä henkilökohtaisesti seuraan, ja jota opetan asiakkailleni, Bates sanoo.

Samaa käytäntöä ravintoterapeutti noudattaa ympäri vuoden, ei vain joulupyhinä. Batesin mukaan herkkuja pitää käsitellä herkkuina, eikä ajatella, että tämä on nyt huijaamista tai huono asia.

Herkkujen välttely voi johtaa myöhemmin ahmimiseen

Kun kaikista jouluherkuista kieltäytyy kerta toisensa jälkeen, voivat mieliteot käydä liian suuriksi.

– Itsensä rajoittamisen yrittäminen johtaa usein periksi antamiseen. Tämä voi johtaa syyllisyyteen ja häpeään, selittää Mastela.

Liian vähän syöminen aamulla johtaa ahmimiseen yleensä viimeistään illalla. Jos ahmimiseen kuitenkin sortuu, ei missään nimessä pidä ainakaan seuraavaksi rangaista itseään paastoamalla, mutta ei myöskään unohtaa terveellistä elämää ja omia tavoitteita kokonaan.

Tärkeintä on asiantuntijoiden mukana ravita itseään säännöllisin väliajoin. Joulunpyhiin voi myös halutessaan valmistautua syömällä terveellisiä ja täyttäviä ruokia.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja