Messuhiki on autotoimittajien sisäinen vitsi ja jotain, jonka jokainen autonäyttelyssä kokee.
Katosta armottomasti autoihin helottavat lamput lämmittävät osastot, tiivis ihmismassa lisää lämpöä, ja moni on vielä lisäksi liikkeellä ykkösissä, vaikka oikea varustus autonäyttelyyn olisi uimahousut ja vaseliinia iholle, jotta luoviminen ihmismassojen seassa olisi mahdollisimman kitkatonta.
Messuhalleilla on yhteensä kokoa 230 000 neliötä, eli 33 täysimittaisen jalkapallokentän verran. Se tarkoittaa kahden messupäivän aikana useampaa kymmentä käveltyä kilometriä. Näytteilleasettajia on Frankfurtissa tänä vuonna paikalla 1 103, joka on suurin luku tällä vuosituhannella. Se tuntui näyttelyhalleissa positiivisena yleistunnelmaa.
Näytteilleasettajat edustavat myös 39 maata, eli vaikka kysessä on ennen kaikkea saksalaisen autoteollisuuden paikka paukutella henkseleitä, näyttely on iso myös kansainvälisesti.
Moni puhuu autoalan kriisistä, mutta tuoreen maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan auto on yhä erittäin tärkeä 65 prosentille ihmisistä. Autoteollisuus koetaan myös innovaatiseksi teollisuudenalaksi, joka katsoo pitkälle tulevaisuuteen.
Frankfurtin autonäyttely järjestettiin tänä vuonna 66. kerran. Se kertoo myös perinteistä. Kahden vuoden kuluttua tavataan täällä taas.
Alta voit lukea ja katsoa Teknavin Frankfurt-sisältöjä. Tarjolla on niin videoita, kuvia, kommentteja, haastatteluita kuin top-listojakin. Lisää materiaalia on luvassa loppuviikon aikana, joten alla oleva linkkilista vielä täydentyy.
Teksti: Vesa Eskola & Jussi Ojala