Kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä, kuvailevat koulujen inkluusiota MTV Uutisten kyselyyn vastanneet luokanopettajat. Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Nasima Razmyar on huolissaan inkluusion luokkiin tuomasta kaaoksesta.
Kuluvan syksyn kuuma puheenaihe kouluissa on ollut inkluusio.
Sen tavoitteena on tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaista opetusta riippumatta siitä, onko heillä henkilökohtaisia haasteita.
Käytännössä koululuokilla on yhä enemmän sellaisia lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Ennen oli olemassa erityis- tai tarkkailuluokkia, mutta inkluusion myötä luokitteluista on haluttu eroon.
Lue myös: Opettajat tyrmäävät erityisluokkien vähentämisen MTV:n kyselyssä: "Nyt viimeistään pitäisi herätä"
Opettajat: Suuri virhe
Inkluusio on pyritty Suomen kouluissa jo vuosituhannen ajan, mutta miten se toimii tällä hetkellä?
MTV Uutisten kyselyn mukaan inkluusion tavoitteleminen kouluissa on osoittautunut virheeksi. Tätä mieltä oli kyselyyn vastanneista 313 luokanopettajasta suurin osa.
Opettajien ammattijärjestö OAJ on tuonut esiin inkluusioon liittyviä ongelmia jo vuosien ajan. Suurimpana ongelmana on OAJ:n mukaan, että rahaa tuen järjestämiseen tavallisilla luokilla ei ole tarpeeksi.
Samaa mieltä on Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari . Hän on huolissaan inkluusion luokkiin tuomasta kaaoksesta.