Inkluusion tavoitteleminen kouluissa on osoittautunut virheeksi, sanovat sadat MTV Uutisten kyselyyn vastanneet luokanopettajat.
Kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä. Näin koulujen inkluusiota kuvailevat useat MTV Uutisten kyselyyn vastanneet luokanopettajat.
– Ajatus inkluusiosta on tietenkin aivan ihana – tasavertainen koulu ja yhdenvertainen oppiminen kaikille. Mutta se ei minun mielestäni ainakaan toteudu, sanoo helsinkiläisen Käpylän peruskoulun opettaja Mira Tanninen.
Inkluusion tavoitteena on taata oppilaille mahdollisuus opiskella tavallisilla luokilla erityisluokkien sijasta. Inkluusion periaate omaksuttiin kouluissa vuoden 2011 lakiuudistuksessa, minkä jälkeen erityisluokkien ja -koulujen määrä on vähentynyt.
Opettajien ammattijärjestö OAJ on tuonut esille inkluusioon liittyviä ongelmia vuosien ajan. Suurimpana ongelmana on, että rahaa tuen järjestämiseen tavallisilla luokilla ei ole tarpeeksi.
– Nykyisin luokissa on todella paljon erityisoppilaita tai tehostetun tuen oppilaita, jotka käytännössä eivät valitettavasti saa sellaista tukea, mitä he oikeasti tarvitsisivat.
– Ollaan menossa koko ajan huolestuttavampaan suuntaan. Nyt viimeistään pitäisi herätä, ja tehdä jotain, Tanninen kuvailee.
Moni kyselyyn vastannut kertoo inkluusion ongelmista
Myös MTV Uutisten kyselyssä koulujen inkluusio saa tylyn vastaanoton.


