Harvardin tutkijat löysivät nuoruuden lähteen?

Tutkijat ovat tunnistaneet molekyylin, joka ei vain hidasta ikääntymistä vaan myös hävittää näkyviä ikääntymisen merkkejä. Toiveiden mukaan molekyyliä päästään kokeilemaan ihmisillä jo puolen vuoden kuluessa, Tieteen Kuvalehti uutisoi.

Kuvittele, että voisit suojautua ikääntymiseltä vain nielaisemalla pillerin, joka kaiken kukkuraksi silottaisi rypyt ja hävittäisi harmaat hiukset.

Tästä voi tulla pian totta muun muassa Bostonissa sijaitsevan Harvard Medical Schoolin tutkijoiden tekemän tutkimuksen ansiosta.

Harvardissa on tunnistettu molekyyli, joka pystyy kumoamaan ikääntymisen merkit hiiren dna:ssa ja suojelemaan hiiriä ikääntymiseltä.

Molekyyli korjaa soluja

Molekyylin nimi on NAD+ (nikotiiniamidiadeniinidinukleotidi), ja sillä on havaittu olevan erityinen merkitys tavalle, jolla solut ikääntyvät.

Kun solussa on runsaasti NAD+-molekyylejä, dna:ta korjaava PARP1-aine pystyy toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja pitämään kehon nuorena.

Tämä havaittiin, kun iäkkäisiin hiiriin ruiskutettiin NAD+-molekyylin esiastetta. Aineella oli yllättävä vaikutus.

Voi olla myynnissä jo muutamassa vuodessa

– Jo viikon kuluttua ei voitu nähdä enää eroa nuorten ja vanhojen hiirten solujen välillä, toteaa David Sinclair, joka johti tutkimusta.

Sinclair kollegoineen suunnittelee ihmiskokeita jo ennen vuoden loppua ja toivoo, että molekyylin pohjalta pystyttäisiin kehittämään hoito jo muutaman vuoden kuluessa.

– Näin lähelle tehokasta ikääntymistä torjuvaa tuotetta emme ole aiemmin päässeet. Tuote voidaan saada myyntiin jo 3–5 vuoden kuluttua, hän toteaa.

MTV julkaisee artikkelin yhteistyössä Tieteen Kuvalehden kanssa.

Muita Tieteen Kuvalehden artikkeleita: