Fazer-konserni ostaa ruotsalaisen smoothiebrändin Frooshin pääomasijoittaja Unilever Venturesiltä, konserni kertoo. Yrityskaupan hintaa ei ole julkistettu.
Frooshilla on yli 50 työntekijää Pohjoismaissa. Vuonna 2016 sen liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa.
Yritys on tällä hetkellä on 35 prosentin markkinaosuudellaan markkinajohtaja Pohjoismaiden smoothiemarkkinoilla. Sen tuotteita viedään muun muassa Baltian maihin, Saksaan, Ranskaan ja Irlantiin. Hiljattain se aloitti toiminnan myös Japanissa.
Smoothiemarkkinat kasvavat 10 prosentin vuosivauhtia
Frooshin osto on osa Fazerin strategiaa kasvattaa uutta liiketoiminta-aluetta, Fazer Lifestyle Foodsia, kertoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum STT:lle.
Alkuvuonna perustettu Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin, viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.
– Tavoitteenamme on saavuttaa vuoteen 2022 mennessä 300 miljoonan euron liikevaihto Fazer Lifestyle Foodsille ja tulla yhdeksi kolmesta suurimmasta kasvipohjaisten tuotteiden yrityksistä tietyissä Pohjois-Euroopan maissa, Vitzthum kertoo.
– Jotta pääsisimme 300 miljoonan euron tavoitteeseen se vaatii vielä joitain yritysostoja, Vitzthum sanoo.
