Asiantuntija: Nokian näkyvyys vähenee miljoonien edestä

Nokian näkyvyys maailmalla vähenee miljoonien edestä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara toteaa, että matkapuhelintoiminnasta luopuvan Nokian ei tarvitse ostaa kuluttajien huomiota entiseen tapaan.

– Nokia keskittyy tietoliikenneverkkoihin, joita myydään toisille yrityksille. Nokian näkyminen tuotemerkkinä tulee vähenemään ja siinä bisneksessä sponsoroinnillakaan on tuskin suurta roolia, Aspara sanoo.

Näin Nokian viestintä vastasi sponsorointien jatkuvuudesta:

"Nokia kertoi kaupasta eilen ja arvioi samalla, että se saatetaan päätökseen ensi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tarkoitus on, että siirtyviin yksiköihin liittyvät voimassaolevat sponsorointisopimukset siirtyvät kaupan myötä. Lisätietoa on kuitenkin saatavilla vasta integraatiosuunnittelun päätyttyä."

Hänen mukaansa kansainvälisessä sponsoroinnissa liikkuu helposti miljoonien, jopa kymmenien miljoonien summia.

– Toisaalta Nokialla ei ole yksittäisiä jalkapallojoukkueita tai olympialaisia, vaikka sitäkin on varmasti joskus harkittu. Ne ovat jo sadan miljoonan panostuksia.

Microsoft ei tarvitse Nokian brändiä

Asparan mukaan jää nähtäväksi, missä määrin Microsoft antaa tilaa Nokian tai Lumian tuotemerkeille. Jatkossa kuluttajille voisi esitellä vaikkapa "MS Nokia"- tai "MS Lumia"-puhelimia.

– Voimassa voi olla sopimuksia ja investointeja, joista Microsoft ei pääse heti eroon. Voisi kuitenkin kuvitella, ettei yhtiö tule hirveästi Nokian brändiä käyttämään.

Nokia puolestaan voi yhtiönä alkaakin panostaa vaikkapa Here-tuotemerkkiin, jonka alla kartta- ja paikannuspalvelut ovat.

– Aikaisemmin tällaiset palvelut menivät puhelinten kyljessä. Nyt niitä voisi alkaa erikseen markkinoida kuluttajille, Aspara sanoo.

Aspara arvioi, että Nokian mainonta on sinänsä ollut toimivaa, mutta asiakkaiden tarpeiden kuuntelussa sekä tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä sillä on ollut ongelmia.

– Nokian kardinaalimunaus on houkuttelevien tuotteiden ja palvelukonseptien kehittämisessä, ei siinä, että olisi ollut vääränlaista mainontaa.

Lue myös:

    Uusimmat