Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija: Nokian näkyvyys vähenee miljoonien edestä

Nokian tuotemerkillä ehostettua popcornia tarjolla yksityisessä elokuvanäytöksessä Lontoossa.
Nokian tuotemerkillä ehostettua popcornia tarjolla yksityisessä elokuvanäytöksessä Lontoossa.Getty Images
Julkaistu 04.09.2013 16:33(Päivitetty 04.09.2013 19:19)
Toimittajan kuva

Ville Juutilainen

ville.juutilainen@mtv.fi

@vjuutilainen

Nokian näkyvyys maailmalla vähenee miljoonien edestä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara toteaa, että matkapuhelintoiminnasta luopuvan Nokian ei tarvitse ostaa kuluttajien huomiota entiseen tapaan.

– Nokia keskittyy tietoliikenneverkkoihin, joita myydään toisille yrityksille. Nokian näkyminen tuotemerkkinä tulee vähenemään ja siinä bisneksessä sponsoroinnillakaan on tuskin suurta roolia, Aspara sanoo.

Näin Nokian viestintä vastasi sponsorointien jatkuvuudesta:

"Nokia kertoi kaupasta eilen ja arvioi samalla, että se saatetaan päätökseen ensi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tarkoitus on, että siirtyviin yksiköihin liittyvät voimassaolevat sponsorointisopimukset siirtyvät kaupan myötä. Lisätietoa on kuitenkin saatavilla vasta integraatiosuunnittelun päätyttyä."

Hänen mukaansa kansainvälisessä sponsoroinnissa liikkuu helposti miljoonien, jopa kymmenien miljoonien summia.

– Toisaalta Nokialla ei ole yksittäisiä jalkapallojoukkueita tai olympialaisia, vaikka sitäkin on varmasti joskus harkittu. Ne ovat jo sadan miljoonan panostuksia.

Microsoft ei tarvitse Nokian brändiä

Asparan mukaan jää nähtäväksi, missä määrin Microsoft antaa tilaa Nokian tai Lumian tuotemerkeille. Jatkossa kuluttajille voisi esitellä vaikkapa "MS Nokia"- tai "MS Lumia"-puhelimia.

– Voimassa voi olla sopimuksia ja investointeja, joista Microsoft ei pääse heti eroon. Voisi kuitenkin kuvitella, ettei yhtiö tule hirveästi Nokian brändiä käyttämään.

Nokia puolestaan voi yhtiönä alkaakin panostaa vaikkapa Here-tuotemerkkiin, jonka alla kartta- ja paikannuspalvelut ovat.

– Aikaisemmin tällaiset palvelut menivät puhelinten kyljessä. Nyt niitä voisi alkaa erikseen markkinoida kuluttajille, Aspara sanoo.

Aspara arvioi, että Nokian mainonta on sinänsä ollut toimivaa, mutta asiakkaiden tarpeiden kuuntelussa sekä tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä sillä on ollut ongelmia.

– Nokian kardinaalimunaus on houkuttelevien tuotteiden ja palvelukonseptien kehittämisessä, ei siinä, että olisi ollut vääränlaista mainontaa.

Nokian kurssi tasaantui neljän euron pintaan

Nokia jättänyt jo monumenttejaan maailmalla – VIP-bileiden aika ohi?

Lisää aiheesta:

Huawei perustaa innovaatiokeskuksen Helsinkiin – tietoturva-asiantuntija yhtiön visiosta: "Sinä päivänä viimeistään syytä hankkiutua eroon puhelimesta" Nokia odottaa tulevista 5g-kaupoista pelastusta – "Seuraavana vuonna olemme vahvempia"DNA-asiakkaat voivat olla huoletta Telenor-kaupasta – asiantuntija hehkuttaa suomalaisoperaattorin menestystä: "Tavattoman hyvässä tuloskunnossa"Uudet Nokia-älypuhelimet syntyvät uudenlaisessa yhteistyössä - peruspuhelimet antavat "lentävän lähdön"Microsoft-johtaja: Emme saaneet takamatkalta kilpailijoita kiinni Tutkijatohtori Nokia-kaupoista: ”Riskitön diili, Nokia ei voi kuin voittaa”
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 17:00
    Politiikka

    Oppositio hiillosti hallitusta Palestiina-kysymyksellä – "Minua hävettää Suomen puolesta"

  • 15:45
    Politiikka

    Selvitys: Hallituksen leikkaukset iskevät yksityisten palvelualojen työntekijöiden toimeentuloon

  • 06:13
    Kone

    Bloomberg: Kone harkitsee tarjouksen tekemistä saksalaisesta kilpailijastaan

  • Eilen21:59
    Korot

    Eripurainen Fed laski ohjauskorkoa

  • Eilen19:10
    Talouskasvu

    Taloustieteen tähti laukoo kipeät faktat, miksi Ruotsin talous on valovuosia edellä Suomea