Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa avonainen muttei kokonaan yläosaton ranskatar

Julkaistu 01.06.2016 09:52
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Avoauto – sillen puoliksi. DS3 Cabrion katto poistuu nätisti pään päältä, mutta aivan täydelliseen avoautoilun fiilkseen sillä ei päästä.

Tykkäsimme

  • yksilöllisestä tyylistä
  • ketterästä ajettavuudesta
  • fiksusta kattomekanismista
  • vahvasti vääntävästä moottorista

Emme tykänneet

  • vaikea löytää oikeaa ajoasentoa
  • heikosta ohjaustuntumasta
  • ei päästä aivan avoauton fiilikseen
  • hankalakäyttöisestä tavaratilasta

Ei Suomeen

Vaikka PSA on erottanut DS:n omaksi tuotemerkikseen, mielikuvissa auto on monelle yhä Citroën. Oman brändi-identiteetin rakentaminen vaatii aikansa. Ja keulalla makaavasta merkistä riippumatta DS3:lla on oma persoonallinen luonteensa, joka vai korostuu alas rullattavan kangaskaton myötä.

Vaikka auto on nimetty virallisesti cabrioksi, ei kyseessä ole aivan puhdasverinen avoauto. Katto rullautuu kyllä pois koko matkustamon päältä, ja kun sivulasit lasketaan vielä alas, fiilis on melkein kuin avoautossa – mutta vain melkein. Tunnelmaa laskevat aavistuksen b- ja c-pilarit sekä näkyvissä olevat kattokaaret. Onneksi kattomekanismi on kuitenkin erittäin fiksu: kangasta voi kääriä napista painamalla rullalle juuri niin paljon kuin huvittaa – ihan vain rakoselleen tai koko auton mitalta. Katto jopa viikkautuu taakse yhdessä takalasin kanssa. Tällöin tosin takanäkyvyys rajoittuu melkoisesti.

Kattomekanismin heikkoutena on se, että se syö tavaratilan käytettävyyttä. Tavarat on tungettava sisään todella kapoisasta lastausaukosta. Tavaratila ei ole myöskään hääppöisen kokoinen, mutta onneksi takaistuimien selkänojat saa kipattua tarvittaessa nurin.

Koeajoauton moottoriksi valikoitui tuttu 1,2-litrainen, 3-sylinterinen ja 110-heppainen bensaturbo. Se istuu hyvin yhteen auton luonteen kanssa; varsinkin jos moottorin jatkeeksi on valinnut Aisinin erinomaisesti toimivan 6-portaisen automaattivaihteiston.

Voimalinja tekee DS3 Cabriosta vaivattomasti ja riittävän ripeästi etenevän yhdistelmän, joskaan erityisen urheilulliseksi ei meno missään vaiheessa ylly. Koneen vahvuus on sen vahva vääntö, voimaa on tarjolla maksimissaan 205 newtonmetriä. Kovin ylös ei konetta edes kannata kierrättää, sillä paras puhti loppuu nopsaan. Moottori ei myöskään kuulosta 3-sylinteriseksi mitenkään pahalta, koneen miedosti naukuvaan murinaan tottuu pian.

Maissa, jossa kesä on lyhyt – kuten siis Suomessa – tällaiset sardiinipurkin tapaan rullattavat katot auttavat iloitsemaan avoimesta autoilusta yli kesäsesongin. Samantapainen ratkaisu löytyy mm. Fiat 500C:stä ja Smart Fortwo Cabriosta.

Galleria

D3 Cabrio PureTech 110 S&S EAT6
Moottori 1 199 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
0-100 km/h 10,8 s (mitattu)
Huippunopeus 188 km/h
Mitattu kulutus 7,1 l/100 km
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 3 954 mm, leveys 1 715 mm, korkeus 1 483 mm, akseliväli 2 464 mm
Tyhjäpaino 1 204 kg
Tavaratila 245 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa salonkikelpoinen työkaluNissanilta huoleton haastaja tonniluokan pakukisaanTämä jäi kesän avoautoista parhaiten mieleenKoeajossa Fordin urbaani selviytyjäAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosKoeajo: Suomen halvin ”oikea” avoauto pistää hymyilemään
CitroenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Citroen
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 1.9.10:35
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Citroën ë-C3

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 18.10.202316:01
    Sähköautot

    "Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajan

  • 28.09.202214:57
    Autot

    Citroen esitteli uuden "alikersanttilogon" – isoin muutos sitten 1980-luvun