"Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajan

Citroën ë-C3 tulee myyntin yhdeksässä Euroopan maassa. Valmistaja lupaa 320 kilometrin toimintamatkan.

Ranskalaisjätin uudessa sähköautomallissa on lisäksi mahdollisuus 100 kilowatin pikalataukseen. Valmistaja kuvailee mallin olevan "ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta".

Hintaa tuoreella Citroën ë-C3:lla on 23 300 euroa yhdeksässä Euroopan maassa.

Suomen osalta hintaa joudutaan odottamaan ainakin tammikuuhun saakka, koska se ei kuulu näiden maiden joukkoon. Maat ovat Ranska, Saksa, Alankomaat, Belgia, Itävalta, Puola, Italia, Espanja ja Portugali.

Yhtiö lupaa, että vuoden 2025 mallistoon kuuluu pienempiakkuinen versio, jonka toimintamatka on 200 kilometriä. Samalla hinta painuu ainakin edellä mainituissa maissa alle 20 000 euron.

Teknisempi katsaus

Täyssähköinen viistoperä on muotoilultaan rouhea. Malli onkin tiennäyttäjä valmistajan tulevalle tuotannolle.

Mallin etu- ja takavaloissa on kaksi viivaa vaakaan ja yksi pystyssä.

Kumien keskellä vakiona pyörivät 16-tuumaiset teräsvanteet. Vaihtoehtoisesti kuluttaja voi valita itselleen 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

163 millimetriin kasvatettu maavara palvelee maanteiden ulkopuolella ajavia.

Citroën ë-C3 tarjotaan aluksi viidessä eri värissä, jotka ovat valkoinen, sininen, punainen, harmaa ja musta.

Varustelutaso määrää sisällä

Ohjauspyörä on suhteellisen pieni ja heijastusnäyttö komeilee perinteisen mittariston tilalla. 

Varustelutaso määrää keskikonsolin.

Halvimmassa You-varustelutasossa keskikonsoli on älypuhelinteline, jossa NFC:n avulla kuski voi käyttää My Citroën Play -sovellusta. Puhelinta voi käyttää navigointiin, musiikin toistoon ja puheluihin.

Kalliimpi Max-varustelutaso sisältää tietoviihdejärjestelmän, jota operoidaan yli 10 tuumaisen näytön avulla.

Lisäksi Max-varustelutaso tuo mukanaan muun muassa automaatti-ilmastoinnin, lämmitetyt ja taittuvat sivupeilit, mukavammat istuimet, peruutuskameran ja kontrastikaton.

Entäs ne tehot?

Etuvetoisen sähköauton huipputeho on 83 kilowattia, joka vastaa noin 113 hevosvoimaa. Malli kiihtyykin pysähdyksistä 100 kilometrin tuntinopeuteen 11 sekunnissa.

Auton rajoitettu huippunopeus on 135 kilometriä tunnissa.

Pelissä on 44 kilowattitunnin litiumrautafosfaattiakku, ja pikalatauksen avulla 20-prosenttisen akun saa ladattua 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.

Koska kyseessä on edullinen sähköauto, kompromisseja on tehty hidaslatauksen puolella.

Vakiovarusteisiin kuuluu seitsemän kilowatin tehoinen laturi. Tavallisella 16 ampeerin sulakkeella akun täyttäminen tyhjästä täyteen kestää yli puoli vuorokautta.

Laturitehoa saa lisää halutessaan rahaa vastaan, sillä tarjolla on myös 11 kilowatin tehoinen laturi, jonka avulla akku täyttyy neljässä tunnissa.

Suurempiakkuinen malli tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Alle 20 000 eurolla pienempiakkuisen ë-C3-täyssähköauton taas saa ostettua Euroopassa vasta vuonna 2025.

Katso myös: Bemari lanseerasi luodinkestävän sähköauton

Bemarilta luodinkestävä sähköauto 1:20
BMW esitteli panssariversiot i7-sähköautostaan sekä polttomoottorikäyttöisestä 7-sarjalaisesta.

Lähde: Citroën

Lue myös:

    Uusimmat