Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

Auton tai poliisin laitteiden mittarivirheen varalta mitatusta vauhdista vähennetään edelleen noin kolme kilometriä tunnissa.
Auton tai poliisin laitteiden mittarivirheen varalta mitatusta vauhdista vähennetään edelleen noin kolme kilometriä tunnissa.AOP
Julkaistu 16.10.2025 11:33

MTV LIFESTYLE – STT

Poliisi tiukensi tänä vuonna sakotuslinjaa, ja käry onkin käynyt.

Poliisin kiristynyt linja ylinopeuksiin on näkynyt autoilijoille määrättävissä maksuissa. Poliisi tiedotti kesäkuussa puuttuvansa aiempaa tiukemmin ylinopeuteen ja tehostavansa sen valvontaa.

– Kamerakohtaiset kuvamäärät todetuista rikkomuksista ovat nyt selkeästi lisääntyneet. Ehkä osa tienkäyttäjistä on tottunut ajamaan ylinopeutta, ulosmittamaan sen mahdollisen toleranssin. Nyt ei kenties ole vielä totuttu uuteen, pienempään toleranssiin, sanoo liikenneturvallisuusyksikön poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta.

Katajiston mukaan sakotuskynnys on aina jossain määrin kiinni olosuhteista. Tarkka raja puuttumiseen on määritelty salassa pidettäväksi tiedoksi.

– Sen voi sanoa, että olemme laskeneet alinta rajaa, josta lähtien aletaan määrätä liikennevirhemaksuja.

Aiemmin poliisi oli ilmoittanut, että seitsemän kilometrin ylinopeus oli Suomessa alarajana, johon puututaan.

– Nyt olemme pyrkineet tiedottamaan, että tuo ei enää pidä paikkaansa. Tällä halutaan tuoda tienkäyttäjien ajonopeuksia lähemmäs rajoituksia. Toivon mukaan se myös tasaisi nopeushajontaa, jolloin ohittelun tarve ja määrä vähenee, Katajisto sanoo.

Kun poliisi mittaa raitilla tai valtatiellä kaasuttelemaasi nopeutta, niin kutsuttu varmuusvähennys on kuitenkin edelleen käytössä. Auton tai poliisin laitteiden mittarivirheen varalta mitatusta vauhdista vähennetään edelleen noin kolme kilometriä tunnissa.

Lue myös: Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää

Iso auto - kova vauhti?

Entä onko ylinopeuksissa Suomessa nykyisin alueellisia eroja? Katajiston mukaan ylinopeuksia ajetaan etenkin siellä missä on tilaa ajaa, esimerkiksi moottoriteillä.

– Mutta nyt tehdystä valvonnan tiukennuksesta haluan todeta, että sen toivottaisiin vaikuttavan varsinkin taajamissa. Kun nopeusrajoitus on 30 tai 40 kilometriä tunnissa, jo muutaman kilometrin ylinopeus vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaisia vammoja suojaamaton tienkäyttäjä törmäyksessä saa.

Suomen maanteillä körötellessä saattaa saada vaikutelman, että ylinopeudet ovat enemmän isoilla kuin pienillä henkilöautoilla ajavien helmasynti.

– Aikanaan pitkään liikennevalvonnassa olleena tuli kiistatta sormituntuma, että isojen henkilöautojen kuskeilla voi olla hieman enemmän taipumusta ylinopeuksiin, Katajisto myöntää.

Osaltaan kaahausalttiutta saattaa selittää tämä: kookas henkilöauto seilaa myös moottoritievauhdissa tasaisesti, pienemmässä menopelissä jo satasen vauhti voi tuntua tuhdilta.

Lue myös: Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat

Ylinopeuden ajaminen myönnetään

Suomalaisten autoilijoiden kaasujalka on liian raskas. Kansainvälisessä vertailussa kävi ilmi aiemmin tänä vuonna, että nopeusrajoitusten noudattaminen on Suomessa melko huonolla tolalla, Katajisto sanoo.

– Varsin suuri joukko eurooppalaiseen kyselyyn vastanneista suomalaisista ilmoitti ajaneensa ylinopeutta. Heitä oli meillä selvästi enemmän kuin muissa vastaavissa maissa, poliisitarkastaja kertoo STT:lle.

Taajamissa ajamansa ylinopeuden myönsi Suomessa jopa liki neljä viidesosaa vastanneista.

Toinen syy teiden nopeusvalvonnan tiukentamiselle on Katajiston mukaan se, että Suomessa on sitouduttu kovaan tavoitteeseen: päämäärä on, että vuoteen 2050 mennessä tieliikenteessä ei kuolisi ketään. Aikeena on niin ikään poistaa vakavat loukkaantumiset liikenteestä.

6:21Autoilija, tämä kaikki pitää tietää turvavälin pitämisestä!Autoilija, tämä kaikki pitää tietää turvavälin pitämisestä!

Kirivaihde käyttöön

Vaikka kaahareita riittää Suomen maanteillä, liikennekuolemien määrä on jo lupaavasti vähenemässä. On arvioitu, että osaltaan tähän suuntaan avittavat entistä turvallisemmat autot.

– Nyt muutamana vuotena Suomi on päässyt liikennekuolemissa alle 200:n. Viitisen vuotta sitten vuotuinen kuolonuhrien määrä oli noin 220, oikeaan suuntaan on päästy.

Etenemistä haluttiin kuitenkin vauhdittaa tievalvonnan ryhtiliikkeellä.

– Tavoitteena on saada pudotettua liikennekuolemat viiden vuoden päästä noin 110:een vuodessa. Matkaa tuohon on siis vielä lujasti, poliisitarkastaja myöntää.

Lisää aiheesta:

Neljä kuljettajaa viidestä ajaa ylinopeutta koulun lähellä – "Se on vähän pelottavaa, jos joku ei tottele liikennesääntöjä"Tähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"Pettääkö autoilijoiden itsehillintä? Poliisi valvoo korona-ajan ilmiötä nyt "kaikkina vuorokauden aikoina kaikin mahdollisin keinoin""Tämä uskonto on hidastanut liikenneturvallisuustyötä yli 10 vuotta" – kukistetaanko teidemme todelliset möröt peltisten poliisien armeijalla?Poliisi odottaa uusien superkameroiden keventävän autoilijoiden kaasujalkaa – Autoliitto ärähtää: "Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"Vuosi 2017 oli Suomen tilastoidun liikennehistorian turvallisin – 15 prosentin lasku kuolemissa vuoden aikana
LiikennesäännötLiikenneturvallisuusPoliisiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikennesäännöt
  • 7.10.15:23
    Liikennevalvonta

    Autoilija ajoi Helsingissä kymmeniä metrejä pitkin jalkakäytävää – poliisi puuttui

  • 27.9.08:41
    Liikenne

    Tukkirekan laiton pysäköinti Nauvon keskustassa hämmästyttää – yrittäjä: "Kaikki sitä tekevät"

  • 25.9.15:55
    Liikennevalvonta

    Kuorma-autokuski veti härskisti punaisia päin – poliisilta kallis muistutus säännöistä

  • 19.9.06:29
    Liikennevalvonta

    Tiesitkö? Tänne "peltipoliisien" keräämät rahat menevät

  • 15.9.09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta